فرستاده سازمان ملل نشست‌های خود در یمن را بی‌نتیجه دانست

مارتین گریفیتس نشست‌های اخیر خود در صنعاء را برای پیشبرد طرح سازمان ملل در خصوص یمن بی‌نتیجه دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العالم، مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن در سفر به صنعا اعلام کرد نشست‌هایی که برگزار کرده است به هیچگونه پیشرفتی در طرح سازمان ملل که مسائل انسانی را به سیاسی ربط می‌دهد، منجر نشد. او تاکید کرد گفتگو‌های سیاسی برای دستیابی به راه حلی برای بحران ادامه دارد.

فرستاده سازمان ملل به یمن سفر دو روزه خود به صنعا را بدون هرگونه نتیجه‌ای به پایان می‌برد. او قبل از ترک صنعا، هر چند به صورت غیرمستقیم، اعلام کرد هیچ پیشرفتی در اجرای طرح سازمان ملل که در این دور از سفر‌های خود حامل آن بود، به دست نیامده است. این طرح شامل برقراری آتش بس و حل و فصل نیاز‌های انسانی و بازگشایی گذرگاه‌ها از جمله فرودگاه صنعا و تضمین ورود غذا، دارو و سوخت است و بر ضرورت ادامه گفتگو‌های سیاسی نیز تاکید می‌کند.

طبق گفته‌های گریفیتس، طرح او بر ربط بین امور انسانی با امور نظامی و سیاسی مبتنی است، اما سران یمن در دیدار‌هایی که با آن‌ها داشته است از جمله دیدار با عبدالملک بدرالدین الحوثی، دبیرکل جنبش انصارالله یمن چنین چیزی را رد کرده اند.

عبدالملک بدرالدین تاکید کرده است حل و فصل امور انسانی راه ورود به بقیه امور است و از سازمان ملل خواست موضع روشنی در قبال این مسئله اتخاذ کند.

عبدالمجید الحنش، عضو گروه مذاکره کننده صنعا گفت: سازمان ملل باید موضع قاطعی در حد شأن و جایگاه و نقش خود داشته باشد، به جای آن که با کشور‌های متجاوز همراهی کند و جانی و قربانی را یکی بداند.

گروه‌های صنعا معتقدند هرگونه حل و فصل سیاسی جامع و فراگیر باید با توقف تجاوزات و محاصره و حل و فصل اوضاع وخیم انسانی آغاز شود.

وخامت اوضاع انسانی باعث شد شمار زیادی از اهالی صنعا همزمان با سفر گریفیتس به صنعا تجمعی اعتراض آمیز مقابل دفتر سازمان ملل در آنجا برگزار و محاصره و بستن گذرگاه‌ها و بی توجهی سازمان ملل به این امور را محکوم کنند.

با توجه به نارضایتی محافل یمنی از مواضع سازمان ملل، به نظر می‌رسد بهبود وجهه این سازمان از طریق تسریع در حل و فصل بحران یمن در رأس چالش‌هایی باشد که مارتین گریفیتس در آخرین روز‌های مأموریت خود به عنوان فرستاده سازمان ملل در یمن پیش رو دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار