استفاده از تسلیحات و جنگ افزار‌های انگلیس در بمباران‌ها علیه غزه

تحقیقی که روزنامه انگلیسی ایندیپندنت انجام داده، نشان می‌دهد که در بمباران غزه از سوی رژیم صهیونیستی از تجهیزات نظامی ساخت انگلیس استفاده شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، تحقیقی که روزنامه انگلیسی ایندیپندنت انجام داده است، نشان می‌دهد آن دسته از نیرو‌های رژیم صهیونیستی که به غزه حمله هوایی کردند، از تجهیزات و سخت افزار‌های ساخت انگلیس استفاده می‌کردند.

ایندیپندنت نوشت: بمباران‌های اراضی فلسطینی از ۱۰ مه آغاز و پس از کشته شدن بیش از ۲۳۲ نفر از جمله ۶۵ کودک، جمعه متوقف شد.

با وجود قوانین در ظاهر سختگیرانه صادرات اسلحه در انگلیس به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها از تجهیزات تولید شده در انگلیس در جنگ غزه استفاده کردند.

سخنگوی ارتش اسرائیل هفته گذشته تایید کرد جنگنده‌های اف -۳۵ میان هواپیما‌های نظامی مورد استفاده در بمباران‌ها قرار دارند.

لاکهید مارتین سازنده جت‌های جنگی اف ۳۵ اعلام کرد: "اثر انگشت نبوغ انگلیسی را می‌توان در ده‌ها قطعه اصلی این هواپیما یافت". این در حالی است که مجله دفاعی انگلیس, ۱۵ درصد قطعات آن را ساخت این کشور می‌داند.

روز جمعه، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هنگام بازدید از یک ناو هواپیمابر جدید این کشور شخصا افتخار کرد که هواپیماهای جنگی "نشان می‌دهند که چگونه ما در سراسر انگلیس سرمایه گذاری و کشور را با فناوری جدید و مشاغل جدید هماهنگ می‌کنیم."

لاکهید مارتین اعلام کرد: بیش از ۱۰۰ شرکت مستقر در انگلیس در ساخت اف ۳۵ مشارکت دارند.

همچنین مشخص شده است که نیرو‌های اسرائیلی در جنگ غزه از جنگنده‌های اف ۱۶ و بالگرد‌های آپاچی استفاده می‌کردند که دولت انگلیس پیشتر پذیرفته بود که "تقریباً به طور قطع" حاوی قطعات تهیه شده در انگلیس هستند.

طبق بیانیه سال ۲۰۰۹ که دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه وقت انگلیس هنگام یک عملیات نظامی صادر کرده بود، در هر دو مورد، قطعات ساخت انگلیس به آمریکا صادر شد که اسرائیل آخرین مصرف کننده نهایی بود.

قطعات ساخت انگلیس در هواپیما‌های اف ۱۶ شامل تجهیزات پیشرفته هدف گیری مانند نمایشگر‌های سربالا، نمایشگر‌های سرپایین و واحد‌های نمایشگر پیشرفته است.

در همین حال، بالگرد‌های آپاچی از سامانه‌های راداری، تجهیزات ناوبری و سامانه‌های کنترل آتش ساخت انگلیس استفاده می‌کنند.

ایندیپندنت این شواهد را به دولت انگلیس ارائه داد که صادرات اسلحه و تجهیزات حساس نظامی را تنظیم می‌کند، اما به ایندیپندنت فقط گفته شد که "انگلیس مسئولیت‌های صادرات اسلحه خود را بسیار جدی می‌گیرد. "

گروه‌های مدافع حقوق بشر به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تجدیدنظر کامل در فروش اسلحه انگلیس به منطقه درگیری، خواستار توقف صادرات نظامی به اسرائیل شده اند.

اندرو اسمیت از کمپین مبارزه با تجارت اسلحه که این شواهد را جمع آوری کرده است، گفت: "بمباران‌ها صد‌ها نفر در دو هفته گذشته را به کام مرگ کشانده و بحران انسانی را در غزه بیشتر کرده است. دولت به ما می‌گوید که نگران است، اما نتوانسته است حداقل کار را انجام دهد. دولت به طور مداوم از ارائه پاسخ روشن به سئوالات اساسی در مورد استفاده کردن یا استفاده نکردن از اسلحه ساخت انگلیس خودداری می‌کند. این اولین بار نیست. سلاح‌ها و تجهیزات ساخت انگلیس بار‌ها علیه فلسطینی‌ها استفاده شده اند و به نظر می‌رسد این همان اتفاقی است که دوباره افتاده است. همیشه به ما گفته می‌شود که کنترل صادرات تسلیحات چقدر قوی است، اما این واقعیت ندارد. چند مورد سوء استفاده و خشونت بیشتر نیاز است تا بوریس جانسون و همکارانش در نهایت سیاست خود را تغییر دهند و صادرات خشونت و سرکوب را در سراسر جهان متوقف کنند؟ "

اسمیت همچنین گفت:" همه ما باید امیدوار باشیم که همه طرف‌ها این آتش بس را رعایت کنند، اما این نمی‌تواند به سادگی موجب تغییر در اشغال و محاصره شود. وقت آن رسیده است که دولت‌های همدست مانند انگلیس، خواستار برقراری صلحی معنی‌دار شوند و در اولویت قرار دادن منافع شرکت‌های تسلیحاتی را بر حقوق فلسطینی‌ها متوقف کنند. "

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار