آغاز برداشت گیاهان خودروی بهاری در کرمانشاه

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت : استان کرمانشاه ۱۴۰ گونه گیاهی خودرو دارد که بعضی از این گونه‌ها خوراکی بوده و برخی کاربرد‌های صنعتی، دارویی و... دارند .

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، وحید عزیزی رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به آغاز برداشت گیاهان خودروی بهاری در استان، گفت : استان کرمانشاه ۱۴۰ گونه گیاهی خودرو دارد که بعضی از این گونه‌ها خوراکی بوده و برخی کاربرد‌های صنعتی، دارویی و... دارند.

او گفت : ۱۷ گونه از گیاهان خودروی بهاری شامل انواع گونه‌های خوراکی، صنعتی و دارویی تولیدی در استان مثل کنگر توسط منابع طبیعی در حال احیا هستند، بگونه‌ای که امسال در سطح ۵۴۰ هکتار برای توسعه این گیاهان خودروی بهاری در سطح استان برنامه‌ریزی شده که با احتساب سطوح کار شده در سنوات گذشته امسال سطح گیاهان خوراکی و دارویی احیاء شده در منابع طبیعی استان به حدود چهار هزار هکتار خواهد رسید.

رئیس اداره بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: در توسعه کشت گیاهان خوراکی و دارویی در استان تولید اقتصادی مدنظر نیست و حفظ ذخیره‌گاه‌ها و جلوگیری از نابودی این گونه‌های مهم در اولویت است، هرچند اقتصادی کردن مراتع و کمک به معیشت بهره برداران از دیگر اهداف اجرای این برنامه‌ها است.

عزیزی با بیان اینکه برداشت گونه‌های خودروی بهاری اغلب به شکل دسته جمعی انجام می‌شود، افزود: پارسال برای جلوگیری از انتشار بیماری کرونا و کمک به قطع زنجیره انتقال بیماری برداشت گیاهان خودروی بهاری در منابع طبیعی استان به شکل دسته جمعی ممنوع شده بود، اما امسال تاکنون هیچ دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت برداشت نداشته ایم. با این حال از افرادی که برای برداشت راهی عرصه‌های منابع طبیعی استان می‌شوند، درخواست رعایت کامل فاصله گذاری فیزیکی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را برای مقابله با شیوع بیماری کرونا و کمک به قطع زنجیره انتقال بیماری داریم.

 عزیزی گفت: برداشت گیاهان خودروی بهاری از اوایل فروردین در استان شروع شده و تا اواخر خرداد ماه ادامه خواهد داشت .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.