تفسیر قرآن؛

شیطان از چه راه‌هایی انسان را وسوسه می‌کند؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۲۰۱ سوره اعراف و روایت امام صادق (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ.

چون اهل تقوا را از شیطان وسوسه و خیالی به دل فرا رسد همان دم خدا را به یاد آرند و همان لحظه بصیرت و بینایی پیدا کنند.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۰۱ سوره اعراف

تفسیر آیه ۲۰۱ سوره اعراف

ابوبصیر گوید: از امام صادق (ع) درباره کلام خدای عزّوجلّ: «إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ»، پرسیدم. فرمودند: «او بنده‌ای است که آهنگ گناه می‌کند؛ سپس از طرف خدا یاد آور می‌شود و خودداری می‌کند، پس این است که گفتارش [که می‌فرماید]: «تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ».


بیشتر بخوانید


کلمه «مس»، به معنای اصابت و برخورد کردن همراه با لمس کردن است. «طائِفٌ»، به معنی طواف کننده است، گویا وسوسه‌های شیطانی همچون طواف کننده‌ای پیرامون فکر و روح انسان پیوسته گردش می‌کند تا راهی برای نفوذ بیابد. شاید مراد از توجّه در این آیه، تذکّر به شنوایی و بینایی خداوند است، یعنی توجّه می‌کنند که خدا کار آن‌ها را می‌بیند و حرفشان را می‌شنود و این توجّه به حضور خداوند، سبب ترک گناه می‌شود.

چنانکه امام صادق (ع) درباره این آیه فرمودند: وسوسه گناه به سراغ بنده می‌آید، او به یاد خداوند می‌افتد، متذکّر شده و انجام نمی‌دهد. وسوسه شیطان، گاهی از دور است، «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ»، گاهی از طریق نفوذ در روح و جان، «فِی صُدُورِ النّاسِ»، گاهی با همنشینی، «فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ»، گاهی هم از طریق رابطه و تماس. «مَسَّهُمْ»

پیام‌های آیه ۲۰۱ سوره اعراف

۱-شیطان، به سراغ انسان‌های با تقوا و مؤمن هم می‌رود. «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ»

۲-شیطان‌ها برای انحراف، پیوسته در حال گشت و طوافند. «طائِفٌ»

۳-گاهی ممکن است علما، مربّیان و مصلحان، مورد تماس‌های مشکوک برای القای خط انحرافی قرار گیرند که باید هشیار باشند و در مسیر خواسته‌های دشمن قرار نگیرند و به خدا پناه ببرند. «إِذا مَسَّهُمْ ... تَذَکَّرُوا»

۴-یاد خدا، به انسان بصیرت می‌دهد و او را از وسوسه‌ها نگاه می‌دارد. «تَذَکَّرُوا، مُبْصِرُونَ»

۵-متّقی، به خدا توجّه کرده و شیطان شناس و آگاه است. «اِتَّقَوْا ... تَذَکَّرُوا»

۶-گناهکاران و گرفتاران شیطان، کورند و نجات یافتگان از دام‌های ابلیس، بینایند. «مُبْصِرُونَ»

۷-اگر افراد جامعه از نظر اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و نظامی، پاک و متّقی باشند، رفت و آمد‌ها وتماس‌ها با شیطان صفتان کارساز نخواهد بود. «تَذَکَّرُوا، مُبْصِرُونَ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.