چگونه چهارشنبه سوری بی خطری داشته باشیم؟

کارشناسان می‌گویند: با رعایت نکات ایمنی می‌توانیم هم از شادی جشن دیرینه چهارشنبه‌سوری لذت ببریم و هم از خطرات احتمالی آن دوری کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: در مراسم چهارشنبه‌سوری کبریت و موارد آتش‌زا را از دسترس کودکان دور نگه داریم زیرا بیش از نیمی از آسیب دیدگان این مراسم، هنگام آتش‌بازی دچار آسیب شده‌اند.

حسن فخرایی افزود: هرسال مصادف با چهارشنبه آخر سال شاهد بعضی از اتفاقات در جامعه هستیم که گا‌ه منجر به نقص عضو یا مرگ افراد می‌شود.

او ادامه داد: استفاده از مواد آتش‌بازی هرگز همراه با ایمنی نبوده است و حتی در صورتی‌که کاملاً مراقبت صورت گیرد حوادث در کمین کسانی است که این مواد را می‌سازند یا از آن استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید


رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر، آسیب به دست‌وپا را از آسیب‌های شایع در مراسم چهارشنبه‌سوری نام برد و عنوان کرد: شدیدترین آسیب‌ها نیز مربوط به‌صورت و چشم است که درمان آسیب‌های چشمی بسیار طولانی است و حتی ممکن است ماه‌ها و سال‌های بعد ادامه یابد و منجر به تخلیه چشم و یا نابینایی شود.

فخرایی تاکید کرد: با رعایت نکات ایمنی زیر هم از شادی جشن دیرینه چهارشنبه‌سوری لذت ببریم و هم از خطرات احتمالی آن دوری کنیم.

۱- از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال این‌ها چه در واحد‌های مسکونی و چه در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنیم.

۲- کبریت و مواد آتش‌زا را از دسترس کودکان دور نگه داریم.

۳- از پارک اتومبیل در کوچه‌ها و معابر تنگ خودداری کنیم زیرا آتش‌بازی در نزدیکی وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند در صورت کمترین نشت و حتی در شرایط عادی این وسایل را تبدیل به بمبی می‌کند که چاشنی انفجار آن کشیده شده است.

۴- حتی‌الامکان درِ محل‌هایی مانند انبارداری، زیرزمین، بالکن، پشت‌بام و ... را که ممکن است فرزندتان ترقه‌ها و مواد محترقه و منفجره را در این محل‌ها نگهداری کنند قفل کنیم، از رفت‌وآمد فرزندان خود به این مکان‌ها جلوگیری و این محل‌ها را روزانه بررسی کنیم.

۵- از ریختن مواد سریع الاشتعال مانند نفت، بنزین و برای چاشنی از الکل بر روی آتش جدا خودداری کنیم.

۶- از قرار دادن ظروف تحت‌فشار ازجمله کپسول، اسپری، حشره‌کش‌ها و ... بر روی آتش بپرهیزیم.

۷- از پرتاب فشفشه و موشک بر روی شاخه درخت‌ها، پشت‌بام و بالکن منازل خودداری کنیم.

۸- وجود یک کپسول خاموش‌کننده آتش‌نشانی پودری در نزدیک محوطه آتش ضروری است.

۹- هیچ‌گاه مواد آتش‌بازی (منفجره و محترقه) را در ظروف شیشه‌ای یا فلزی قرار ندهیم، زیرا در صورت انفجار ذرات آن به اطراف پرتاب‌، و سبب صدمات و خطرات جانی خواهد شد.

۱۰-از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی پرهیز کنیم.

۱۱-در صورت بروز هرگونه آتش سوزی و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی به سرعت افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به‌جای امن انتقال دهیم.

۱۲-در صورت بروز هرگونه حریق و یا حادثه ضمن حفظ خونسردی در اسرع وقت با تلفن ۱۲۵ با ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی تماس بگیریم و موضوع را با ذکر نوع حادثه و نشانی دقیق اطلاع دهیم و در صورت آسیب دیدن فرد یا افراد به اورژانس ۱۱۵ اطلاع دهیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.