تظاهرات ضد آزمایشات هسته‌ای فرانسه در جزایر پلی‌نزی

مردم جزایر پلی‌نزی در اعتراض به ۱۹۳ آزمایش هسته‌ای فرانسه بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۶ در این جزایر، تظاهرات می‌کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری دیسکوز، «اسکار تیمارو»، رهبر جدایی‌طلب جزایر پلی‌نزی فرانسه، از مردم این منطقه دعوت کرد علیه ۱۹۳ آزمایش هسته‌ای فرانسه بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۶ در پلی‌نزی، تظاهرات کنند چرا که بعد از تحقیقاتی مشخص شد مردم این جزیره در معرض پرتو‌های رادیواکتیو قرار دارند.

سایت دیسکوز در گزارشی افشا کرد پرتو‌های رادیواکتیوی که مردم پلی‌نزی در معرض آن قرار دارند ۲ تا ۱۰ برابر بیشتر از آن چیزی است که اداره کل تحقیقات انرژی موسوم به کمیسیون انرژی اتمی، اعلام کرده است.
این گزارش همچنین تخمین می‌زند که کل جمعیت ۱۱۰ هزار نفری پلی‌نزی، ممکن است در زمان آزمایشات اتمی کشور فرانسه، تحت تأثیر تشعشعات قرار گرفته باشند.

اسکار تیمارو با اشاره به تاریخ برگزاری تظاهرات گفت: ۱۷ ژوئیه همان تاریخی است که در سال ۱۹۷۴ آزمایش اتمی «سِنتور» انجام شد که بیشتر مردم پلی‌نزی در معرض خطر بودند.

او در بیانیه ابراز امیدواری کرد که فرانسه اشتباه خود را گردن بگیرد. همچنین تیمارو در سال ۲۰۱۸ شکایتی مبنی بر جنایات فرانسه علیه بشریت در دادگاه کیفری بین المللی ثبت کرد.

منطقه پلی‌نزی از ۵ مجمع الجزایر پراکنده در اقیانوس آرام جنوبی در شرق استرالیا تشکیل شده است که شامل ۱۱۸ جزیره با مساحت تقریبی ۴۱۶۷ کیلومتر مربع است که ۷۶ مورد از آن‌ها قابل سکونت هستند. این منطقه از یورو به عنوان واحد پول خود استفاده نمی‌کند و عضو اتحادیه اروپا نیست، اما تحت مالکیت فرانسه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار