وزیر علوم:

دانشگاه کاشان یکی از دانشگاه‌های موفق کشور در ریاضی و علوم پایه است

منصور غلامی گفت: برگزاری مجازی کنفرانس ریاضی ایران در دانشگاه کاشان با این وسعت اندوخته‌ای برای استفاده فضای مجازی و برگزاری رویداد‌های بزرگ با محتوای بیشتر در مراکز علمی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بند‌های پایانی پیام خود به مناسبت آغاز بکار پنجاه و یکمین کنفرانس ریاضی ایران در دانشگاه کاشان که آغاز آنرا با کلام مقام معظم رهبری صادره کرده گفته است: گردهمایی‌هایی مانند کنفرانس ریاضی ایران، هم‌افزایی علمی، پویایی، تبادل اندیشه‌های نو، تبادلات بین‌المللی و در نتیجه رونق علومی مانند ریاضی را به دنبال دارد، افزوده است: دانشگاه کاشان واقع در شهر کاشان که خواستگاه غیاث‌الدین جمشید‌ها است یکی از دانشگاه‌های موفق کشور، به ویژه در ریاضی و علوم پایه بوده است.

او ادامه می‌دهد:اگر چه مجازی برگزار شدن کنفرانس به دلیل شیوع ویروس کرونا، فرصت گرد هم آمدن را از ما گرفت، در عین حال فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرد و ما موفق شدیم جمع قابل توجهی از دانشمندان در زمینه‌های مختلف ریاضی را در این کنفرانس داشته باشیم.

وزیر علوم اظهار امیدواری کرده است: برگزاری این کنفرانس بزرگ که شاید به عنوان اولین کنفرانس مجازی با این وسعت باشد، اندوخته‌ای برای استفادة فضای مجازی و برگزاری رویداد‌های بزرگ با محتوای بیشتر در مراکز علمی کشور محسوب شود.

ریاضی از دستاورد‌های ریاضی‌دانان مسلمان و خصوصاً ایرانیان است
غلامی، در بند ابتدایی پیام با تاکید بر اینکه یکی از گرایش‌های اصلی ریاضی یعنی جبر از دستاورد‌های ریاضی‌دانان مسلمان و خصوصاً ایرانیان می‌باشد. افزوده‌است: در دوران تمدن باشکوه اسلامی زمانی که فردی از دنیا می‌رفت به دلیل قوانین جامع و در عین حال پیچیده شرع مقدس اسلام در مورد ارث، گاهی بازماندگان دچار تنش و اختلاف می‌شدند موسی خوارزمی برای حل این مشکل به حل معادلات درجة اول پرداخت و از این سیستم به جبر رسید.

او در بند دوم این پیام با اشاره به اینکه معماران مسلمان به دلیل تحریم مجسمه‌سازی برای زیبایی بنا‌ها به هندسه اسلامی و نقش و نگار‌های جذاب به کمک اشکال هندسه ریاضی پرداختند. می‌افزاید: ابوالوفا بوزجانی از آن دسته دانشمندانی بود که زندگی خود را وقف چنین مسائلی نمود و ساختن نقوش هندسی که بعد‌ها در حرم‌های مطهر (امام رضا (ع)، حضرت معصومه (علی‌ها سلام) و سایر مکان‌های مقدس یافت می‌شوند حاصل این نگاه به هندسه است.»

به گفته او، «غیاث‌الدین جمشید کاشانی (که اکنون پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان به نام او نام‌گذاری شده است) عمر خود را در محاسبات ریاضی گذراند و محاسبات خود را با چنان دقتی انجام می‌داد که الکندی مورخ مشهور، غیاث‌الدین را کامپیوتر قرن پانزدهم نامید.

وزیر علوم در ادامه این بیانیه با اشاره اینکه «غیاث الدین جمشید کاشانی عدد پی (π) را تا ۱۶ رقم اعشار صحیح و سینوس یک درجه را تا ۱۱ رقم اعشار صحیح محاسبه نمود. اضافه می‌کند: هدف غیاث‌الدین از این محاسبات، مسائلی در معماری شهر کاشان بود. در واقع وی برای محاسبات سردر‌ها و قبه‌ها به این محاسبات رسید.

غلامی، اضافه کرده است: «خوارزمی یکی از ریاضی‌دانان و ستاره‌شناسان مرکز فرهنگی مأمون در بغداد معرفی و مهم‌ترین کتاب او در ریاضی «المختصر فی حساب‌الجبر و المقابله» است که اروپاییان با ترجمه کتاب‌های خوارزمی او را «الگوریزم» خطاب می‌کردند.»

او از حکیم عمر خیام نیشابوری، فیلسوف ستاره‌شناس و ریاضی‌دان نیز به عنوان دانشمندان بزرگ دیگر یاد و تصریح می‌کند:در سال‌ها اخیر، ریاضی‌دانانی، چون مریم میرزاخانی نقش بسزایی در عرصه ریاضی جهان و افتخار آفرینی برای جامعة علمی کشور ایران ایفا کرده‌اند. میرزاخانی اولین ایرانی و اولین زنی است که به دریافت جایزة فیلدز (Fields Medal) مفتخر شد.

 غلامی در پایان برای تمام کسانی که دل در گرو پیشرفت کشور جمهوری اسلامی ایران بسته اند آرزوی موفقیت و تندرستی و شادکامی را خواستار شده‌است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار