تولید نانوذرات داروی ضدسرطان در دانشگاه کاشان

محققان دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان نانوذرات داروی ضدسرطان را با استفاده فناوری دی اکسید کربن فوق بحرانی و امواج فراصوت تولید کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، غلامحسین صدیقیان عضو هیات علمی دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان یکی از مشکلات دارو‌های سنتزی را حلالیت کم در بدن بیان کردو گفت: با استفاده از نانوذرات می‌توان حلالیت این گونه دارو‌ها را افزایش داد.

غلامحسین صدیقیان یکی از روش‌های جدید را، بکارگیری فناوری‌های سبز با کمک سیال فوق بحرانی و همزمان امواج فراصوت بیان کرد و افزود: داروی سانیتینیب مالات به عنوان یک داروی ضدسرطان، عملکرد خوبی را در درمان سرطان کلیه از خود نشان داده و برای بیماران مبتلا به بیماری متاستاتیک استفاده می‌شود و هم چنین با ساختاری کوچک می‌تواند در درمان سرطان پیشرفته کبد و سیستم گوارش موثر واقع شود.

او با اشاره به حلالیت بسیار پایین این دارو در آب گفت: این دارو با استفاده از فناوری ابداعی سیال فوق بحرانی با استفاده از دستگاهی در ابعاد نانو تولید شده و در حامل‌های پلیمری آبدوست کپسوله شده که تا حد قابل قبولی حلالیت آن را در آب افزایش داده و باعث افزایش اثربخشی دارو با مصرف دوز کم‌تر دارو می‌شود.

این فناوری را تیم تحقیقاتی دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان به سرپرستی دکتر غلامحسین صدیقیان و با همکاری مهندس فریبا رزمی منش و سیدعلی سجادیان با استفاده از فناوری دی اکسید کربن فوق بحرانی و امواج فراصوت تولید کردند.

نتایج این پژوهش نوین، در مجله سیالات فوق بحرانی (The Journal of Supercritical Fluids, IF=۳.۷۴۴) در ۱۵ صفحه برای ماه آوریل ۲۰۲۱ به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار