توضیحات مدیرکل دامپزشکی قم درباره آنفولانزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی قم با توجه به مشاهده آنفولانزای فوق حاد پرندگان درقم بر ضرورت رعایت اصول امنیت زیستی در مرغداری‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،  رفیعی،مدیرکل دامپزشکی استان قم امروز در گفت و گو با بخش خبری ۱۸:۳۰ سیمای مرکز قم  با اشاره به شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در برخی استان‌ها رعایت اصول امنیت زیستی را در تمام مرغداری‌ها ضروری دانست.


بیشتر بخوانید


او از مرغداران خواست ورود و خروج افراد را به مرغداری‌ها به شدت کنتر ل کنند و در صورت نیاز پیش از ورود از آنان خواسته شود حتما دوش بگیرند و لباسشان را تعویض کنند.

مدیرکل دامپزشکی قم افزود: در این شرایط ورود خودرو‌ها نیز باید محدود شود و در صورت نیاز با ضد عفونی کامل وارد مرغداری‌ها شوند.

 رفیعی همچنین از مرغداران خواست کود مرغداری‌ها را در انبار‌های محصور نگهداری کنند تا در دسترس پرندگانی مانند کلاغ و زاغ  قرار نگیرد.

او همچنین از مردم خواست در صورت مشاهد هر گونه پرنده تلف شده مراتب را با تلفن ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

مدیرکل دامپزشکی قم همچنین از ساکنان روستا‌ها خواست به هیچ وجه طیور خود را در معرض مواجهه با پرندگان مهاجر قرار ندهند.


رفیعی پرندگان مهاجر و انتقال خوراک آلوده به داخل مرغداری‌ها را عامل شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان ذکر کرد و از مردم نیز خواست از خرید هرنوع پرنده توسط دوره گرد‌ها جدا خودداری کنند.


 در سال ۹۶ حدود هفت میلیون قطعه مرغ در قم به علت این بیماری تلف شدند، اما در سه سال گذشته تاکنون، موردی از این بیماری در قم مشاهده نشده است.

بیماری آنفولانزای طیور یکی از بیماریهای واگیر دار تنفسی است که دارای قدرت انتشار سریع و قابل انتقال به انسان بوده و سبب عفونت حاد دستگاه تنفسی در انسان می گردد ضمن اینکه خسارات فراوانی را نیزبه صنعت مرغداری وارد می‌کند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار