معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم :

استفاده از گنبد بیزانسی در ساخت‌وساز شهر قم ممنوع است

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: یکی از اتفاقات جدید در ساخت‌وساز شهری قم احداث نمادی شبیه به گنبد است درصورتی‌که سبک و عناصر ایرانی اسلامی داشته باشد، جای تأمل دارد، اما احداث گنبد‌هایی که به سبک معماری بیزانسی هستند، عنصری نامطلوب و بیگانه است.

مجید متین فر، معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم  با اشاره به اینکه در حوزه سیما و منظر، کمیته‌های نما در مناطق مختلف ایجاد شده است، اظهار کرد: در حوزه سیما منظر شهر تعامل استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان نظام‌مهندسی و شهرداری لازم است.

 وی با بیان برگزاری جلسات متعدد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های این دستگاه‌ها با یکدیگر خاطرنشان کرد: ازنظر سیما و منظر شهری تعاریف جدیدی در حال مطرح‌شدن است.

 معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم با بیان اینکه مسائل مرتبط با معماری اسلامی، ایرانی و سبک‌های وارداتی گسترده است، افزود: در این موضوعات توافق نظری کاملی وجود ندارد و الگوی کاملی نداریم که بگوییم ساخت‌وساز‌ها طبق این الگو باید انجام شود و الزام‌آور است، اما می‌توانیم موضوعات و نماد‌های نامطلوب را شناسایی کنیم و آن را کاهش دهیم. 

متین‌فر ادامه داد: یکی از اتفاقات جدید در ساخت‌وساز شهری قم احداث نمادی شبیه به گنبد است درصورتی‌که سبک و عناصر ایرانی اسلامی داشته باشد، جای تأمل دارد، اما احداث گنبد‌هایی که به سبک معماری بیزانسی هستند، عنصری نامطلوب و بیگانه است.

 وی اضافه کرد: از سال گذشته اقدامات سلبی و پیشگیرانه زیادی با سازنده‌ها صورت گرفت و حتی در مواردی با قوه قهریه وارد شدند، بعضی سازه‌ها برش خورد و بعضی اجازه تکمیل پیدا نکرد.

 معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم تأکید کرد: در حال حاضر نیز صدور هرگونه پایان کار مستلزم رعایت این نکات است و امید می‌رود با تعامل بین سازمان و سازندگان این شرایط بهتر از گذشته پیش برود.

 متین‌فر افزود: در حال حاضر جلساتی با اداره کل راه و شهرسازی، سامان نظام‌مهندسی و حتی مهندسان ناظر یا طراحان و معماران پروژه‌ها وجود دارد و این مسئله سخت‌گیرانه بررسی می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه تا دو ماه آینده نیز یک نشست تخصصی برای سیما منظر شهری برگزار خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به دغدغه بزرگان و مردم در این زمینه تعاملات با حوزه و اعلام آمادگی از طرف این نهاد و نخبگان دانشگاهی وجود دارد و امیدواریم این تعامل سبب شود تا شهر قم معماری اصیل خود را بازیابد.

انتهای پیام/۱۰۴

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئولان قم نمیخواد دنبال ممنوعیت گنبد بیزانسی باشن ،،،مسائل و مشکلات خیلی مهمتری در شهر وجود داره مثل نبود سیستم فاظلاب در خیلی محله ها ،کمبود فضای سبز ،مشکلات واحدهای تولیدی و شهرکهای صنعتی ،معزل تعداد زیاد مهاجران افغانی ،ترافیک ،خیابانهای غیر استاندارد و هزاران مشکل دیگه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرف شما هم کاملا درسته