وزارت خارجه آمریکا: واشنگتن نقشی در کودتای ۲۰۱۶ ترکیه نداشته است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اتهامات ترکیه ادعا کرد واشنگتن نقشی در کودتای ۲۰۱۶ ترکیه نداشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه آمریکا اتهامات مقامات عالی‌رتبه ترکیه را در مورد دخالت واشنگتن در کودتای این کشور در سال ۲۰۱۶ رد کرده و معتقد است که چنین اظهاراتی با روابط دو کشور مغایرت دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دیروز پنجشنبه در یک نشست مطبوعاتی مدعی شد: آمریکا هیچ مشارکتی در کودتای ۲۰۱۶ ترکیه نداشته است.

او ضمن محکوم کردن این اتهامات مدعی شد برخلاف اظهارات مقامات ارشد ترکیه این اتهامات کاملاً نادرست است.

پرایس افزود: این اتهامات علیه آمریکا با وضعیت ترکیه به عنوان متحد ناتو و شریک استراتژیک واشنگتن مغایرت دارد.

پیش از این، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه آمریکا را متهم کرد که عامل اصلی کودتای نافرجام نظامی ۲۰۱۶ در ترکیه است. سویلو دیروز پنجشنبه نیز به روزنامه حریت ترکیه گفت: کاملاً واضح است که واشنگتن عامل کودتای ۱۵ ژوئیه بوده است. این کودتا به دستور آمریکا و توسط سازمان فتو انجام شد. یک روز از کودتا نگذشته بود که من گفتم آمریکا پشت همه این ماجراست و این سازمان شیطانی پشتوانه بین المللی دارد.

به گفته سویلو، ترکیه صد‌ها حکم جستجو برای فتح الله گولن، مخالف دولت ترکیه که در آمریکا به سر می‌برد را به اینترپل فرستاد، اما در نهایت همه آن‌ها رد شدند. واشنگتن همچنین با استرداد این شخصیت به ترکیه مخالفت کرده است.

این اولین بار نیست که آنکارا از نقش آمریکا در تلاش برای کودتا خبر می‌دهد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که دادستان‌های این کشور روز سه شنبه حکم بازداشت ۳۶۳ نفر از اعضای سازمان فتو را صادر کردند. گفته می‌شود ۲۹۲ نفر از آن‌ها در بخش خصوصی نیرو‌های مسلح ترکیه مشغول فعالیت بوده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار