اتحادیه اروپا برای تروریستی شناختن شبکه فتح‌الله گولن نیازمند مدرک موثق است

اتحادیه اروپا اعلام کرد شبکه فتح‌الله گولن را یک سازمان تروریستی نمی‌داند و برای تغییر موضع خود نیازمند مدرک موثق است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «ژیل دو کرکوف»، مسئول کمیته مبارزه با تروریسم اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در مصاحبه ای اظهار کرد این اتحادیه در خصوص تروریستی دانستن شبکه وابسته به فتح الله گولن با ترکیه اشتراک نظر ندارد و برای تغییر موضع خود نیازمند ارائه شواهد و مدارک موثق و قابل استناد است.

اظهارات «ژیل دو کرکوف» احتمالا ترکیه را خشمگین خواهد کرد؛ زیرا آنکارا فتح الله گولن را عامل اصلی کودتای نافرجام سال گذشته در این کشور می داند. با این حال گولن ضمن محکوم کردن کودتا، اتهامات مطرح شده را انکار کرده است.

کرکوف اظهار کرد: «ما شبکه منسوب به فتح الله گولن را یک سازمان تروریستی نمی دانیم و فکر نمی کنم اتحادیه اروپا موضع خود را در این خصوص تغییر دهد.» وی افزود: «برای اثبات این ادعا نه تنها شواهد مستند لازم است بلکه مدارک و داده های حقیقی موثق نیز نیاز است.»

مقامات ترکیه بیش از 50 هزار نفر از جمله معلمان، افسران پلیس، روزنامه نگاران و کارکنان بخش های مختلف را به اتهام ارتباط با شبکه گولن و دست داشتن در کودتای نافرجام علیه اردوغان دستگیر کردند.

ترکیه بارها خواستار استرداد فتح الله گولن به منظور محاکمه وی شده است؛ اما آمریکا تاکنون به بهانه نبود مدارک کافی در این خصوص با این درخواست موافقت نکرده است. با وجود اینکه آنکارا بیش از 84 سند مختلف در این خصوص به واشنگتن ارائه کرده است اما آمریکا آنها را موثق و مستدل نمی داند.

گروه های حقوق بشری و برخی مقامات اتحادیه اروپا اردوغان را به سوءاستفاده از این کودتا برای سرکوب مخالفان دولت آنکارا محکوم کردند و دستگیری کارمندان بخش های مختلف به این بهانه و مجازات آنها را نقض حقوق بشر می دانند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار