سیپراس: به حکم دادگاه درباره سربازان ترکیه‌ای پایبند می‌مانیم

نخست وزیر یونان گفت کشورش به حکم قوه قضاییه این کشور که استرداد سربازان ترکیه‌ای به آنکارا را رد می‌کند، پایبند خواهد ماند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان، در مصاحبه با روزنامه فرانسوی فیگارو گفت آتن در بحث تفکیک قوا هرگز امتیازی به جناحی واگذار نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد تصمیم دادگاه مبنی بر مخالفت با استرداد سربازان ترکیه‌ای، لغو شود.

پیش از این، یک دادگاه در آتن با درخواست آنکارا برای استرداد دو سرباز از 8 سرباز ترکیه‌ای که به یونان گریخته‌اند، مخالفت کرده بود. دولت ترکیه این سربازان را با کودتای نافرجام اخیر مرتبط می‌داند.

سیپراس در پاسخ به این‌که چگونه به درخواست جدید برای استرداد این سربازان پاسخ خواهد داد، گفت: «من به او (رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه) توضیح خواهم داد ما عضو اتحادیه اروپا هستیم و به قانون احترام می‌گذاریم. قوه مجریه نمی‌تواند در عملکرد قوه قضاییه دخالت کند. ما باید به تصمیم دادگاه در کشور خود احترام بگذاریم».

بر اساس گزارش‌ها، این سربازان فراری بارها داشتن هرگونه ارتباط با کودتای نافرجام را تکذیب کرده و اعلام کرده اند از ترس جان و امنیت خود از ترکیه به یونان گریخته اند.

این کودتا روز 16 ژوئیه سال 2016 رخ داد و در پی آن، 240 نفر کشته و بیش از 2 هزار نفر زخمی شدند.

این سربازان ادعا می‌کنند ساعاتی پس از کودتا، ماموریت خروج زخمی‌شدگان با یک بالگرد نظامی از استانبول به آن‌ها واگذار شد؛ اما پس از حمله واحدهای ویژه پلیس ترکیه به بالگرد آن‌ها، مجبور شدند جهت پرواز خود را به سوی کشور همسایه تغییر دهند. آن‌ها به مقامات یک فرودگاه در یونان علامت هشدار دادند و پس از نشستن بر خاک این کشور، درخواست پناهندگی کردند.

در این میان، آنکارا فتح‌الله گولن، مبلغ مذهبی و رقیب سیاسی اردوغان و طرفدارانش را به طرح ریزی این کودتا متهم کرده است. گولن که اکنون در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، این ادعاها را تکذیب کرده است.

پیش از این، دادگاهی در یونان درخواست آنکارا برای استرداد 6 سرباز دیگر ترکیه‌ای را نیز رد کرده بود.

انتهای پیام/

یونان با استرداد سربازان ترکیه‌ای به آنکارا مخالفت کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار