دوری از سیاسی کاری لازمه حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی باید به دور از سیاسی کاری وارد میدان شد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،در سلسله نشست‌های اقشار مختلف با نماینده ولی فقیه در استان همدان، مجمع بانوان فعال در عرصه‌های مختلف با امام جمعه همدان دیدار و گفتگو کردند.

آیت الله حبیب الله شعبانی نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه اگرمسئله فرهنگ درست شود مشکلات در عرصه‌های دیگر نیز حل می‌شود گفت: برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی باید با قصد قربت و به دور از سیاسی‌کاری وارد میدان شد.

 در این جلسه با اشاره به نقش موثر بانوان در عرصه پیروزی انقلاب و سال‌های پس از انقلاب، اظهار داشت: انقلاب اسلامی در بحث فعالیت‌های مربوط به شکل گیری انقلاب و استمرار آن همیشه در یک بخشی وابسته به فعالیت اجتماعی بانوان بوده است.

او با تأکید بر اینکه اگر نقش بانوان بیشتر از مردان نبوده کمتر هم نبوده است، گفت: چه در پیروزی انقلاب اسلامی و چه در دوران دفاع مقدس و در دوره‌های بعدی حضور بانوان بسیار پر رنگ و موثر بوده است.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه انقلاب بستری برای حضور اجتماعی بانوان را ایجاد کرد، مطرح کرد: همان طور که اسلام در تمام دستوراتی که صادر کرده حفظ حق کرامت ذاتی انسان‌ها را همیشه تأکید داشته، در انقلاب اسلامی نیز حفظ کرامت و جایگاه انسانی و الهی بشر از اهداف آن شمرده می‌شود.

آیت الله حبیب الله شعبانی در ادامه با اشاره به برگزاری مجمع بانوان دفتر نماینده، ولی فقیه در استان همدان، رویکرد اصلی این مجمع را یک رویکرد فرهنگی دانست و گفت: مسئله فرهنگ زیربنا و لایه بنیادی همه مسائل است و لذا اگر فرهنگ درست شود مشکلات در عرصه‌های دیگر نیز حل خواهد شد.

او با تأکید بر اینکه این مجموعه نگاه سیاسی و انتخاباتی ندارد، یادآور شد: طرح برگزاری این مجمع در سال گذشته برنامه ریزی شده بود، اما به لحاظ شرایط کرونا اجرا شدن با محدودیت‌هایی همراه شد.

نماینده، ولی فقیه در استان همدان با اشاره به وحدت دشمنان در عرصه شبیخون فرهنگی از ایجاد جبهه مستقل از طرف دشمنان خبر داد و عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که ما با آن در عرصه فرهنگی مواجه هستیم، عدم تشکیل یک جبهه واحد برای مقابله با فعالیت‌های دشمن است.

آیت الله شعبانی افزود: نتیجه نداشتن تشکیلات قوی و منسجم عمل نکردن این است که یا توفیقی به دست نخواهیم آورد و یا توفیقات در این عرصه کم رنگ خواهد بود.

او خطاب به بانوان فعال در عرصه‌های مختلف عنوان کرد: امروز در جامعه با مشکلات زیادی از اقتصاد تا آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو هستیم، اما هر یک از فعالان تنها در یک عرصه به صورت مستقل مشغول فعالیت هستند، بنابراین این مجمع به دنبال آن است تا برای رفع مشکلات همه نفرات و گروه‌ها بر روی یک اولویت تمرکز داشته باشند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه باید در گام اول به شناسایی اولویت‌ها بپردازیم، گفت: پس از آنکه اولویت‌ها شناسایی شد، باید همه موسسات و افراد فعال را برای فعالیت حول محور آن اولویت در سال ۱۴۰۰ بسیج کرد و یک جبهه واحد در استان را تشکیل دهیم.

او خواستار حضور همه اقشار و فعالیت بانوان در این مجمع شد و مطرح کرد: این جمع باید جامع بانوان فعال در استان باشد و از قشر‌های خاکستری و سمن‌ها و حتی کسانی که دارای سلایق متفاوت هستند هم در اینجا حضور داشته باشند.

شعبانی با تأکید بر اینکه امروز، زمان اختلاف بین مجموعه‌های فرهنگی نیست، بیان کرد: دشمن با تمام توان به دنبال آن است که جنگ احزابی در کشور به راه بیندازد و اگر ما مشغول به خودمان باشیم و نگاه جامعی نداشته باشیم، قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

امام جمعه همدان بیان کرد: بانوانی که در این شهر می‌توانند در جریان سازی کمک کند و حضور آن‌ها می‌تواند در کاهش آسیب‌ها و مشکلات موثر باشد، لازم است که عضو این مجمع باشند.

او  با طرح این سوال که اعضای حاضر چه کمکی می‌توانند در عرصه فرهنگ در جامعه داشته باشند، گفت: در ستاد مردمی کرونا که در استان همدان ایجاد شد، به خوبی ثابت کرده که بانوان در عرصه اجتماعی دارای ظرفیت بالا و بی‌نظیر هستند که متاسفانه مورد غفلت واقع شده‌اند.

آیت الله حبیب الله شعبانی با اشاره به اینکه این مجموعه می‌تواند با راه اندازی کمیته‌های تخصصی و بررسی مشکلات و آسیب‌های موجود در جامعه با شورای فرهنگی عمومی همکاری داشته باشند، مطرح کرد: این جلسات نباید تنها به بحث و گفتگو سپری شود، بلکه باید نتیجه آن برطرف شدن مشکلی در جامعه باشد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه با قصد قربت برای حفظ فرهنگ اسلامی وارد صحنه شویم، عنوان کرد: مجموعه‌های استان باید در خصوص رفع مشکلات و آسیب‌ها احساس وظیفه کنند و با تمام توان برای رسیدگی به اولویت‌ها، با همراهی و همکاری یکدیگر تلاش کنند.

در ادامه این جلسه رضا فریدونی مشاور نماینده، ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه در سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) و امیرالمومنین (ع) به خوبی استفاده از ظرفیت‌های مردمی و مشاوره‌های مردمی مشهود است، اظهار داشت: در راستای استفاده از مشورت‌های اقشار مختلف جامعه دفتر نماینده ولی فقیه در استان همدان اقدام به برگزاری سلسله نشست‌هایی با اقشار مختلف جامعه کرده است.

او افزود: در این جلسات مقرر شده است تا در خدمت اقشار مختلف جامعه از جمله بانوان فعال در عرصه‌های مختلف، پیشکسوتان و جوانان باشیم و در جلسات مختلف از نظرات آن‌ها در پیشبرد کار‌ها استفاده کنیم.

فریدونی با تأکید بر لزوم کادرسازی و ایجاد یک جبهه منسجم در استان همدان، مطرح کرد: مهم‌ترین هدف این مجامع، کادر سازی در عرصه‌های مختلف است.

 مشاور نماینده ولی فقیه با گلایه از اینکه، اگر نمی‌توانیم تعدادی از فعالان در هر عرصه را به راحتی نام ببریم یک اشکال است که باید برای رفع آن به تربیت نیرو بپردازیم، اظهار داشت: در این جلسات که به صورت فصلی و با حضور نماینده، ولی فقیه در استان برگزار خواهد شد، به دنبال آن هستیم که در کنار کادر سازی، با آسیب‌ها و موفقیت‌های موجود در جامعه نیز آشنا شویم.

در ادامه تعدادی از بانوان فعال در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی در استان همدان به عنوان نماینده در این مراسم به صحبت پرداختند.

خانم علی بخشی از فعالان در حوزه اجتماعی با بیان اینکه در این مجامع باید به دنبال کادرسازی و شناسایی نیرو‌های فعال باشیم، اظهار داشت: در چند سال گذشته متأسفانه کمتر به مسئله کادرسازی توجه شده و در مسیر تربیت نیرو‌های جوان اقدام خاصی صورت نگرفته است.

او افزود: بانوان بزرگتر باید تجربیات خود را در اختیار جوانان قرار دهند تا با محوریت دفتر نماینده، ولی فقیه در استان، همه با هم به سمت جلو و برای رسیدن به اهداف بزرگ حرکت کنیم و از این نکته نیز نباید غافل شویم که در این بین نباید منیتی وجود داشته باشد.

روشنی از فعالان فرهنگی همدان هم با تأکید بر اینکه این کارگروه باید در سطح استان معرفی شود، مطرح کرد: توجه به قشر خاکستری و فعالیت برای رفع آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین مسائلی است که در این مجموعه باید مورد توجه اعضا قرار گیرد.

او با بیان اینکه باید از فضای مجازی برای پیشبرد اهداف به نحو احسن استفاده کنیم، گفت: امروز لازم است تا سبک زندگی اسلامی را در قالب هنر برای جوانان به شکلی جذاب ارائه کنیم و برای این کار می‌توان از بستر فضای مجازی به نحو احسن بهره لازم را ببریم.

یکی دیگر از بانوان فعال فرهنگی نیز با تأکید بر اینکه مطالباتی که در این جلسات بیان می‌شود، باید به گوش مسئولان و مجامع عمومی برسد، اظهار داشت: خوب است تا این مجموعه نماینده را در شورای فرهنگ عمومی و یا مجامع دیگر داشته باشد و از این طریق بتوانیم مطالبات موجود را پیگیری کنیم.

استفاده از ظرفیت دانشجویان خانم، حضور حوزه علمیه خواهران در مجامع استانی و مدیریتی و بهره‌برداری از ظرفیت علمی، پژوهشی و اجتماعی حوزه علمیه خواهران، مهارت آموزی به بانوان و حمایت از بانوان کارافرین از دیگر مطالباتی بود که در این جلسه به عنوان دغدغه توسط بانوان مطرح شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/د.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.