سنگ‌هایی که از امام رضا (ع) خاطره دارند

یک کارشناس مذهبی گفت: اگر بخواهیم مسیر حرکت امام رضا (ع) در ایران به سمت طوس را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم مهمترین منابع و ذخایر کشور در آن مناطق قرار دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام باقری کارشناس مذهبی با اشاره به برکات مادی و معنوی قدمگاه امام در طول مسیرهجرتشان به طوس، گفت: اگر بخواهیم مسیر حرکت امام رضا (ع) در ایران به سوی طوس را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم مهمترین منابع و ذخایر کشور در آن مناطق قرار دارند.
 
او افزود: امام وقتی وارد خوزستان شدند، بر اثر گرمازدگی بیمار شدند. برای ایشان شربتی از آب نیشکر تهیه کردند. امام هنگام حرکت دعایی کردند. به احترام دعای خیر امام رضا علیه السلام کشت نیشکر در آن منطقه تا به امروز یکی از منابع مهم کشاورزی و ارز آوری برای ایران اسلامی است. 

بیشتر بخوانید

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام در خلال مسیرشان، به بهبهان رسیدند. از مسیر گچساران فعلی گذر کردند. مهم‌ترین مرکز نفتی که به
نگاه شرکت نفت ما از ناخالصی کمتری برخوردار است در منطقۀ نفتی گچساران است.
 
حجت الاسلام باقری بیان کرد: ایشان به یزد و ابرگو می‌رسند، خاک عنصری کم ارزش است، اما به برکت قدوم آن حضرت ارزش می‌یابد. امروزه مهم‌ترین کاشی و سرامیک کشور از خاک یزد تولید می‌شود. در اعصار گذشته از خاک یزد، سفال، کوزه و خم درست می‌شد که نقش مهمی در ارزاق خانوار‌ها داشت.

او با اشاره به برکت حضور امام رضا علیه السلام در نیشابور تصریح کرد: امام در مسیر حرکتشان به نیشابور می‌رسند، سنگ فیروزه ارزش بالایی دارد. کشور‌هایی مثل چین و مصر این سنگ را دارا هستند. اما مهم‌ترین فیروزه دنیا فیروزه نیشابور است. امام به دهسرخ که می‌رسند، کاروانیان به آن حضرت گفتند وقت نماز است. نماز می‌خوانید یا راه را ادامه دهیم؟ ایشان فرمود نماز اول وقت می‌خوانیم. گفتند آبینیست؛ به اعجاز امام رضا (علیه السلام) چشمه آبی از زمین جوشید.

این کارشناس مذهبی دربارۀ دیگر اعجاز امام رضا علیه السلام تاکید کرد: امام پس از اقامۀ نماز از دهسرخ به سوی مرو حرکت کردند تا به سناباد نزدیک نوغان رسیدند. در آنجا کوهی بود که از سنگ آن دیگ و سایر لوازم درست می‌کردند؛ منطقه‌ای که به کوه سنگی مشهور است. امام علیه السلام به آن کوه تکیه زدند و چنین دعا کردند" اَللهُم اَنفَع به وَ بارک فیما یَجعَل فیه وَ فیما ینحت مِنه" "خدایا؛ به این کوه نفع ببخش و به آنچه در ظروف  آن می‌گذارند و از آن می‌تراشند، برکت بده"  سپس به سنگ تراش‌ها فرمودند چند دیگ برای آن حضرت درست کنند، آن‌ها دیگ‌هایی تراشیدند؛ امام فرمودند: غذای مرا با این دیگ‌ها فراهم کنید.

حجت الاسلام باقری اظهار کرد: از آن روز مردم توجه بیشتر به درست کردن دیگ‌ها و ظروف دیگر از سنگ آن کوه پیدا کردند و به برکت دعای امام سود بسیار نصیب آن‌ها شد.

او افزود: وقتی به برکت قدوم ائمه، خیر و برکت بر آن منطقه جاری می‌شود، چشمه‌ها جریان می‌یابد، منابع برکت می‌یابند پس نام او، زیارت او و کلام او هم اعجاز می‌کند. در توصیف ایشان می‌خوانیم "کلامُکُم نُور" "سخن شما نور است"  پس معرفتمان را نسبت به امام معصوم به حد کمال برسانیم.

منبع: تسنیم
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار