هفت هزار راس دام سنگین در سلسله واکسینه شدند

رئیس شبکه دامپزشکی سلسله گفت: هفت هزار راس دام سنگین در این شهرستان امسال علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان،کیومرث نورمحمدی،رئیس شبکه دامپزشکی سلسله اظهار داشت: طرح پیشگیری و مبارزه با بیماری تب برفکی در راستای حمایت از دامداران منطقه و جمعیت دامی شهرستان به صورت رایگان اجرا شد.

او با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام‌ها با مشارکت بخش خصوصی انجام گرفته است افزود: در این طرح تمام روستا‌های شهرستان و گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی تحت پوشش قرار گرفتند.

نورمحمدی خاطرنشان کرد: عامل بیماری تب برفکی یک ویروس بسیار مسری است که به سرعت در منطقه منتشر می‌شود و زیان‌های اقتصادی بالایی از جمله کاهش تولید شیر و گوشت را به دنبال دارد.

او گفت: تزریق واکسن تب برفکی برای دام‌های سنگین ۲ نوبت در سال و برای دام‌های سبک یک نوبت ضروری است که از دامداران انتظار می‌رود با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی با نیرو‌های دامپزشکی همکاری کنند.

بی‌حالی، ریزش بزاق دهان، لنگش و وجود زخم‌های تاول‌دار در داخل دهان، شکاف بین سم و تب از علامت‌های بیماری تب برفکی است که این عوامل سبب کاهش شدید تولید شیر و سایر تولیدات دامی، لاغری دام و سقط در آن‌ها می‌شود.

چهار میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دامی در استان وجود دارد و ۵۲۰ واحد صنعتی پروار بندی بره و گوساله با ظرفیت هر دوره ۱۵۰ هزار راس در این راستا فعالیت دارند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.