دشتستان دو روز پس از سیل/استاندار بوشهر: قول دولت برای جبران خسارت‌ها

سیل زدگان دشتستان از مسئولان می‌خواهند زودتر به مشکلاتشان رسیدگی و خسارت‌ها جبران شود.

دشتستان دو روز پس از سیل؛ مردم: خسارت‌ها زودتر جبران شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سیلابی که ۱۶ آذر در دشتستان روان شد بخش‌های شبانکاره، سعدآباد و آبپخش را بیشتر تحت تاثیر قرار داد. آب وارد خانه و محل کسب و کار مردم شد  و به کشت و کار و دامداری‌شان خسارت زد.

خسارت‌های سیل دشتستان برآورد شد/ قول دولت برای جبران خسارت‌ها

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر در جریان بازدید از مناطق سیل زده دشتستان در جمع خبرنگاران بیان کرد: در دو ساعت ۱۶۰ میلیمتر بارندگی در شهرستان دشتستان رخ داده در حالی که میانگین بارش سالانه استان بوشهر ۲۵۵ تا ۲۶۰ میلیمتر است به طور حتم این میزان بارش باعث سیل و مشکلاتی می‌شود.

او افزود: شاید اشکالاتی هم در این زمینه وجود داشته باشد که نمی‌خواهیم آن را نادیده بگیریم. ولی بعد از این حادثه دستگاه‌های اجرایی و شخص فرماندار در منطقه حضور یافتند، دیروز هم معاون اقتصادی استاندار در منطقه حضور پیدا کرد. تقسیم کاری هم صورت گرفته است.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه بیشترین خسارت در شهر وحدتیه اتفاق افتاده است، ادامه داد: بیشترین خسارت‌ها به منازل مسکونی نزدیک رودخانه در این شهر وارد شده است.

گراوند بیان کرد: اولین کاری که داریم این است که آنجا را پاکسازی کنیم وقتی محیط پاکسازی شد بعد هم وارد فعالیت‌های دیگر خواهیم شد. تقسیم کار می‌کنیم که دستگاه‌های حمایتی افراد زیر پوشش خودشان را سریع شناسایی و نیازمندی‌هایی که دارند را تامین کنند.


بیشتر بخوانید


او افزود: معاون بنیاد مسکن کشور در وحدتیه حضور یافته است و در حوزه بازسازی منازل مسکونی از طریق بنیاد مسکن اقدام می‌شود.

استاندار بوشهر تاکید کرد: خسارت‌های وارد آمده بربخش مردمی برآورد شده است، اما در بخش زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، راه و تاسیسات عمران شهری وعمران روستایی هم خسارت‌هایی وارد شده که آن‌ها هم برآورده شده است.

گراوند گفت: خسارت‌هایی هم به بخش‌های اقتصادی متعلق به مردم وارد شده از جمله کشاورزی که آن‌ها هم مشخص شده است و همه خسارت‌ها به صورت تفکیک شده به وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران کشورمنعکس شده است. قول‌هایی هم گرفته‌ایم.

او ادامه داد: الان بخش‌های مختلف دولت برای کمک اعلام آمادگی کرده‌اند هم آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با من تماس گرفت و دستوراتی را صادر کرد و هم آقای واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در تماسی بر کمک رسانی تاکید داشت.

استاندار بوشهر گفت: امیدواریم بتوانیم در کمترین زمان ابتدا، محوطه‌های آسیب دیده را پاکسازی کنیم تا مردم برای رفت و آمد مشکلی نداشته باشند و در گام بعدی خسارت‌ها را جبران کنیم.

گراوند با اشاره به توزیع کمک‌های هلال احمر میان مردم آسیب دیده از سیل، بیان کرد: ممکن است در این زمینه به طور سهوی کسانی از قلم افتاده باشند و کمبود‌هایی باشد که دستور دادیم حل شود.

او گفت: مشکل داروخانه وحدتیه نیز پیگیری شده است تا زودتر نیاز مردم تامین شود.

وضعیت شهر وحدتیه ناگوار است

در میان نقاط مختلف این بخش‌ها شهر وحدتیه شرایطش ناگوارتر بود. جایی که زندگی بیشتر مردمش با کشاورزی به ویژه نخلداری تامین می‌شود.

یکی از نخلداران وحدتیه می‌گوید: منبع درآمد ما همین کشاورزی بود که سیلاب آن را نابود کرده است.

پیرمردی که مو سپید کرده کشاورزی است در حالی که نمی‌داند چگونه ناراحتی خود را از مشکلات پیش آمده به زبان آورد، می‌گوید: همه باغم زیر آب رفته و نخل‌هایم خیلی آسیب دیده‌اند.


بیشتر بخوانید

مرد جوانی خانه‌اش را در حالی که اهالی در حال پاکسازی آن هستند، نشان می‌دهد و اشاره می‌کند: تا بالای کابینت آشپزخانه آب بالا آمده بود؛ و تنها داروخانه شهر که سیلاب داروهایش را از بین برده است.

یکی از کارمندان داروخانه می‌گوید: انبارمان ۲۰۰ متر مربع بود که زیر آب رفت. تا سقف آب گرفته بود. همه دارو‌ها از بین رفتند. حالا مردم باید چه کنند؟


بیشتر بخوانید


زنی که خودش دست به بیل شده تا خانه‌اش را از گل و لای سیلاب پاک کند، گریان بیان می‌کند: تمام زندگیم زیر آب رفت. تمام چیز‌هایی که در سال‌های عمرم با زحمت جمع کرده بودم.

مردی میانسال که او هم باغ دارد، می‌گوید: رودخانه فصلی را لایروبی نمی‌کنند معلوم است که آب وارد شهر می‌شود.

مغازه داری که مغازه‌اش را آب گرفته است، اشاره می‌کند: قبلا پیش آمده بود که چهار روز باران داشتیم، اما خانه‌هایمان پر آب نشده بودند. نخاله‌ها جلوی آب را گرفته اند و آب راهش را به سمت خانه‌ها کج کرده است.

مردی جوان هم بیان می‌کند: نخاله‌ها شاخه‌های لوله را گرفته است، ضایعات جلوی آب را گرفتند و آب نتوانست راه خود را پیدا کند و وارد خانه‌های مردم شد.

زن میانسالی می‌گوید: بعد از سیلاب همه آمدند و کمک کردند، اما حاصل همه زحماتم از بین رفت.

روستای بویری بخش شبانکاره نیز یکی از مناطقی است که سیلاب به خانه و کشت و کار و دامداری مردمش آسیب رسانده است.

سیل زدگان می‌خواهند زودتر به زندگی عادی برگردند. می‌خواهند زودتر خسارت‌هایی که به خانه و زندگی‌شان وارد شده جبران شود.

این حوادث تکرار نشود

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی که در میان مردم حاضر شده است، تاکید می‌کند: خواسته اول ما این است که کاری صورت گیرد تا این حوادث تکرار نشوند.


بیشتر بخوانید

ابراهیم رضایی دومین خواسته را استفاده از همه ظرفیت‌ها برای جبران خسارت مردم در کم‌ترین زمان ممکن اعلام می‌کند.

او می‌گوید: نباید خواسته‌ها و جبران خسارت مردم مشمول زمان شود. باید سریع به آسیب دیدگان رسیدگی شود.

مناطق سیل زده دشتستان در حال پاکسازی است

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر هم بیان می‌کند: همه نیرو‌های امدادی و مردمی در میدان حضور دارند تا پاکسازی صورت گیرد.

جهانگیر دهقانی ادامه می‌دهد: نیرو‌های عملیاتی همه نقاط را بررسی می‌کنند تا خسارت‌‎ها دقیق مشخص شود و به سازمان مدیریت بحران و هیات دولت ارائه شود.

او می‌گوید: از قبل سیلاب هشدار‌ها داده شده بود و همه در آماده باش بودند، اما بارش‌های فراوان در مدتی کوتاه و همزمان شدن بارش‌ها با استان‌های همجوار که باعث شد آب از آن استان‌ها وارد استان بوشهر شود این مشکلات را پدید آورد.

سازه‌های مدیریت کنترل سیل اصلاح شود

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز در نامه‌هایی به ستاد اجرایی فرمان امام و رئیس بنیاد مستضعفان از آنان خواسته به کمک سیل زدگان دشتستان بشتابند.

او همچنین امروز به مناطق سیل زده  رفت تا از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گیرد.

امام جمعه بوشهر در جمع خبرنگاران گفت: در حادثه ناگوار سیل عوامل مختلفی در عرصه ایجاد آن نقش دارد که مهم‌ترین آن‌ها پیشگیری است.تقاضا می‌کنم از فرماندار دشتستان، بخشداران و شهرداران در این مناطق که در این زمینه تدابیر جدی و علمی داشته باشند.

صفایی بوشهری، بیان کرد: این سیل مشکلات زیادی به وجود آورده که الحمدالله با تلاشی که گروه‌های مردمی و جهادی، سپاه، بسیج، نیرو‌های استانداری، فرمانداری و بخشداری و همه عزیزان داشته‌اند، ضریب آسیب را خیلی کاسته اند، اما آسیب هنوز وجود دارد و باید تلاش جهادی در این زمینه صورت گیرد.

او عنوان کرد: در همان ساعات اولیه این حادثه با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان کشور تماس گرفتم و از طرف آقای استاندار نیز با معاون رئیس جمهور تماس گرفته شد و همگی قول مساعد دادند که در این زمینه مساعدت و کمک‌های لازم را انجام دهند.

امام جمعه بوشهر افزود: دیروز(دوشنبه) اولین جلسه برای بررسی و رفع این مشکلات تشکیل شد و امروز عصر(سه‌شنبه) نیز دومین جلسه در این زمینه برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

صفایی بوشهری ادامه داد: سازه‌های مدیریت کنترل سیل در استان تصحیح شود، آسیب‌هایی که حوزه‌های عمرانی دیده برطرف شود و مسئولین خسارتی را که مردم دیده اند به سرعت جبران کنند.

او با تشکر از گروه‌های جهادی، بیان کرد: این گروه‌ها همان زمانی که سیل آغاز شد، زندگی خود را رها کردند و مشغول به خدمت رسانی به مردم شدند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.