در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

حسینی: نمایندگان مجلس برای اصلاح ساختار بودجه اتفاق نظر دارند/ زنگنه: اصلاح ساختار بودجه بخش زیادی از مشکلات کشور را حل می‌کند

اصلاح ساختار بودجه توسط دو نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگوی ویژه خبری مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شمس الدین حسینی و محسن زنگنه از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی امشب ۲۵ آبان ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی اصلاح ساختار بودجه پرداختند.

شمس الدین حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه از بهار سال ۹۸ رونمایی شد، گفت: این اصلاح آیتم‌هایی دارد در آن مالیات، یارانه، شرکت‌های دولتی و صندوق‌های بازنشستگی لحاظ شده است.

او با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه یک ساله اتفاق نمی‌افتد افزود: حتی ممکن است بیشتر از یک دوره چهارساله مجلس ما نیاز به زمان داشته باشیم، اما مهم این است که بتوانیم این موضوع را آغاز کنیم. هرچه اصلاح ساختار اقتصادی از سطح سیاست به سطح ساختار برود، اهمیت پذیرش اجتماعی آن بیشتر می‌شود که در بسیاری از موارد برای اصلاحات اقتصادی ظرف و ظرفیت پذیرش اجتماعی را فراهم نکرده ایم.

حسینی با اشاره به اینکه تفاوتی بین مجلس و دولت وجود دارد، گفت: در مجلس ۲۹۰ نماینده حضور دارند و فردی از دیگری بالاتر نیست وقتی چیزی تصویب نشده باشد بنده نمی‌توانم به عنوان مجلس صحبت کنم. امروز بنده و آقای زنگنه و نمایندگان مجلس متفق القول هستیم که اصلاح ساختار بودجه اولویت دارد. نظام ما بر روی جزئیات بحث می‌کند و با اشاره به اینکه یکی از اصلاحات ساختاری بودجه که می‌توانست در سال ۱۳۹۹ انجام شود. نمایندگان مجلس امروز می‌پذیرند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به هدف اصابت نکرده لذا سیاست درستی نبوده است.

حسینی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه خروجی اصلاح ساختار اقتصادی است افزود: بودجه کشور را دولت در قالب لایحه می‌آورد و لذا بودجه را در قالب طرح نمی‌توان ارائه کرد، تا مفاهمه از سوی دولت و مجلس در این رابطه صورت نگیرد نمی‌توان در این موضوع موفق شد. اصلاح ساختار بودجه پیامد و خروجی اصلاح ساختار اقتصاد‌ی است لذا از سوی دیگر می‌تواند ورودی و مدخلی برای اصلاح ساختار اقتصاد باشد، ما به دنبال این هستیم تا بحث نظام مالیاتی را اصلاح کنیم و طبعا وضعیت درآمد‌ها را هم ساماندهی خواهیم کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که بودجه در چهارچوب حکمرانی قرار دارد افزود: در آنجا نه تنها روابط مالی تعیین می‌شود بلکه خود این موضوع متاثر از روابط ساختاری در اقتصاد است، وقتی از بودجه صحبت می‌کنیم باید بگوئیم که بودجه یک ابزار حکمرانی است، وقتی سیاست‌ها را بر می‌شماریم یکی از این سیاست‌ها، سیاست‌های مالی است که در موعد مناسب به داد اقتصاد می‌رسند.

او بیان کرد: الان که در رکود فرو رفته ایم این اصلاح می‌تواند ما را از چرخه رکود بیرون بیاورد، لذا بودجه یک سند مالی و یک سند حکمرانی است. این سند حکمرانی باید ویژگی‌هایی داشته باشد، بودجه باید شفاف باشد، یکی از جهت گیری‌هایی که در این طرح آمده این است که مواردی در آن پیش‌بینی شده تا شفافیت در بودجه افزایش پیدا کند.

حسینی عنوان کرد: وقتی از اصلاح ساختار بودجه صحبت می‌کنیم باید به این سمت برویم که بودجه مبتنی بر درآمد‌های پایدار باشد.

او ادامه داد: یکی از اصلاحات ساختاری بودجه، که می‌توانست در سال ۹۹ صورت بگیرد بحث اصلاح قیمت ۴۲۰۰ تومانی ارز است، هنگامی که لایحه بودجه سال ۹۹ تهیه شد مصاحبه مفصلی در این زمینه داشتم و امروز هم، همه در این موضوع اتفاق نظر داریم و عموم نمایندگان مجلس می‌پذیرند که ۶ یا ۷ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به هدف اصابت نکرده است و لذا صریح می‌گویم که یکصد هزار میلیارد تومان به هدف اصابت نکرده است و در واقع سیاست درست در این زمینه اتخاذ نشد.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه این طرح طی ماه‌های گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه با هماهنگی سازمان برنامه و رئیس مجلس با صرف وقت بسیار تهیه شده است افزود: رهبری در سال ۹۷ به طور مشخص از مجلس و دولت خواستند که اصلاح ساختار بودجه را در دستورکار قرار دهند، اصلاح ساختار بودجه با اصلاح چند ماده و تبصره امکان پذیر نیست و یکی از کار‌های زیربنایی است که می‌تواند بخش زیادی از مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی را حل کند.

او ادامه داد: جهت گیری‌های اصلی نظام نیز در بودجه خود را نشان می‌دهد، بنابراین اصلاح ساختار بودجه امری حیاتی است.

زنگنه با بیان اینکه در طول ۴ ماه گذشته موضوع اصلاح ساختار بودجه را با تعامل سازمان برنامه پیگیری کردیم، گفت: اصلاح در ۱۲ بند ارائه شده، ما زمان کمی داشتیم هرچند مواد این طرح با هماهنگی دولت تدوین شده و آن‌ها وعده ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی را داده اند، اما با توجه به فرصت محدودی که تا زمان ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش رو داریم، لازم است این طرح در اولویت بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: در این طرح به اصلاح و شفافیت منابع، ارتباط مالی شرکت نفت و دولت، اصلاح زیرساخت فروش نفت خام و الزام دولت به ارسال فهرست‌های مالی و ... اشاره شده است.

او با اشاره به اینکه در آغاز مجلس یازدهم یکی از اولویت‌هایی که در دستور کار مجلس قرار گرفت بحث اصلاح ساختار بودجه بود افزود: برای اولین بار در کمیسیون بودجه کمیته‌ای در این راستا شکل گرفت لذا قرار بر این شد تا این اصطلاح را به بودجه ۱۴۰۰ برسانیم، انشاالله سعی می‌کنیم در بودجه ۱۴۰۰ تغییرات را لحاظ کنیم.

زنگنه با اشاره به اینکه بودجه در کشور ما اهرم قدرت دولت است یعنی دولت‌ها از این ابزار کاملاً استفاده می‌کنند گفت: هر نماینده و هر بخشی از مجلس می‌تواند با آوردن توجیح و یا قدرت و یا ... می‌تواند از بودجه به نفع منطقه خود استفاده کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: ما ساختار‌های کارآمدی در حوزه اخذ مالیات نداریم، نظام مالیاتی ما نیازمند هوشمند سازی است، گفته شده که لایحه‌ای را تنظیم کرده اند و الان بر روی میز دولت است.

او افزود: بندی را در اصلاح ساختار بودجه قرار دادیم که بر مبنای آن، دولت مکلف است تکلیف برنامه اجرایی، فعالیت، بهای تمام شده و مقدار کمی اهداف را در جداول مربوط بیاورد یعنی دستگاه نظارتی نه تنها می‌تواند ردیف‌های بودجه را بر اساس اسناد و مدارک هزینه بررسی کند بلکه می‌تواند عملکرد آن دستگاه را هم بررسی کند.

زنگنه تاکید کرد: دستگاه نظارتی باید بتواند جدای از عدد و رقم بودجه، عملکرد را هم مورد بازبینی قرار دهد، با توجه به اقدامات سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۳۹۸، در مرکز پژوهش ها، بلافاصله برخی از طرح‌ها را در دستور کار قرار دادیم و این کمیته حدود سه ماه درگیر این موضوع بود و در نهایت همه این فرآیند با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون وی انجام شد.

زنگنه اظهار کرد: دولت‌ها از ابزار بودجه استفاده می‌کنند و شیوه بودجه هم به گونه‌ای است که دولت و به ویژه سازمان برنامه و بودجه می‌تواند بودجه را تغییر دهد و بسیاری از مناسبات سیاسی هم بر اساس ردیف بودجه ها، جا به جا می‌شود بنابراین دولت نمی‌خواهد این اهرم قدرت از او گرفته شود.

محمدهادی سبحانیان کارشناس بودجه و مالیات نیز در ادامه برنامه گفت: در دهه‌های گذشته آنچه از اصلاحات بودجه‌ای شکل گرفته بیشتر اصلاحات شکلی و روشی بوده است و روش‌های بودجه ریزی را تغییر دادیم و در برخی موارد، ردیف‌ها و طبقه بندی‌ها را اصلاح کردیم و نام آن را اصلاحات بودجه‌ای گذاشتیم که این‌ها اصلاحات شکلی و صوری است و اثرات معناداری را در فرآیند بودجه ندارد.

او افزود: بودجه در عمل، یک ابزار مالی برای حکمرانی است و رابطه ملت و دولت را تعیین می‌کند و نتوانستیم آن را سامان دهیم، زیرا اراده جدی برای این اصلاحات به ویژه در دولت و مجلس وجود نداشته است به علت اینکه نظم و تعادلی شکل گرفته است و برهم زدن آن، منافع ذینفعان را به خطر می‌اندازد.

سبحانیان اضافه کرد: اصلاحات در حوزه ساختار بودجه با اصلاحات در دیگر حوزه‌ها در هم تنیده است، خلأ‌های زیادی در حوزه مالیاتی داریم از جمله نبود تعریف پایه‌های جدید مالیاتی و معافیت‌های گسترده بنابراین برای اصلاح ساختار بودجه باید معافیت‌ها را ساماندهی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار