علت سفر حضرت معصومه(س) به قم چه بود؟

بیست و سوم ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر مقدس قم است که موسی بن خزرج اشعری میزبان ایشان بودند.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، یک سال پس از سفر تبعید گونه امام رضا (ع) به شهر مرو، حضرت معصومه (س) به همراه برادران خود برای دیدار برادر و تجدید عهد با امام زمان خویش راهی دیار غربت شد. در مسیر راه به شهر ساوه رسیدند، ولی در آنجا عده‌ای از مخالفان اهل بیت (ع) با مأموران حکومتی همراهی کرده و با همراهان حضرت به نبرد و جنگ پرداختند که عده‌ای از همراهان حضرت در این حادثه به شهادت رسیدند.

موسی بن خزرج اشعری از اشراف و بزرگان و از رؤسای شیعه اشعری در قم بود که از دانشمندان و روات احادیث معصومین به شمار می‌رفت. هنگامی که خبر ورود حضرت معصومه (س) به وی رسید، شبانه به سوی ساوه حرکت کرد و زمام ناقه آن حضرت را گرفته و با احترام و عزّت تمام به خانه خود در قم آورد.


بیشتر بخوانید


حضرت معصومه (س) در حالی که از غم و حزن این واقعه، بسیار مریض بود با احساس نا امنی در شهر ساوه فرمودند: مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که فرمود شهر قم، مرکز شیعیان ما است، سپس به طرف قم حرکت کرد. بزرگان قم وقتی از این خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند و حضرت معصومه (س) در حالی وارد شد که شور و احساسات مردم قم، پذیرای وجود شریف آن عزیز بود.

۲۳ ربیع الاول؛ ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس قم

حضرت فاطمه معصومه (س) از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی در بین فرزندان موسی بن جعفر ـ سلام الله علیها ـ بعد از برادرش، علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ در والاترین رتبه جای دارد. این در حالی است که شیخ مفید و دیگر فرزندان دختر امام کاظم ـ علیه السّلام ـ حداقل هجده تن بوده‌اند و فاطمه در بین این همه بانوی مکرمه سرآمد بوده است.

۲۳ ربیع الاول؛ ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس قم

ویژگی‌های شاخص حضرت معصومه (س)

خانواده

تأثیر شخصیت پدر و مادر در روح و جسم فرزندان را نمی‌توان انکار کرد. این تأثیرپذیری در وجود فاطمه معصومه (س) از برجستگی خاصی برخوردار است. حضرت معصومه (س) از هر دو طرف (پدر و مادر) فضایلی را به ارث برد که تنها برادرش علی بن موسی الرضا (ع) آن‌ها را به صورت کامل در خود جمع کرده بود و به نظر می‌رسد بتوان راز برتری شخصیت والای فاطمه معصومه (س) بر دیگر فرزندان حضرت موسی بن جعفر (ع) را در همین نکته یافت که فاطمه معصومه (س) مانند برادرش از هر دو طرف پاکیزه‌ترین ویژگی‌ها را به ارث برد.

۲۳ ربیع الاول؛ ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس قم

شفاعت

بالاترین جایگاه شفاعت از آن پیامبر (ص) است، اما دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم شفاعت گسترده‌ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است و می‌تواند همه اهالی محشر را فرا گیرد؛ حضرت زهرا (س) و حضرت فاطمه معصومه (س).

شخصیت وجودی

ویژگی‌هایی مانند عصمت، محدثه بودن و زیارتنامه مخصوص باعث شده که حضرت معصومه (ع) از دیگر امام زادگان وبرادران وخواهران پیشی گیرد و همچون ستاره‌ای درخشان در این آسمان بدرخشد همان‌طوری که امام رضا (ع) در زیارتنامه آن حضرت می‌فرماید: «فان للک عند الله شانا من الشان»؛ تو در محضر الهی شأن و منزلت وصف‌ناپذیری داری که بر خاک‌نشینان این عالم قابل تصور نیست و تنها خدا و پیامبر و اوصیاء طاهرینش بر آن واقف هستند.

۲۳ ربیع الاول؛ ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس قم

مقام والای حضرت معصومه (س)

علمای بزرگ شیعی در برابر عظمت روحی حضرت فاطمه معصومه (س) سر تعظیم فرود آورده اند. درباره حضرت معصومه (س) روایاتی مختلفی وارد شده است.

روایاتی که سال‌ها قبل دفن آن حضرت معصومه (س) در قم را خبر داد. مانند روایتی که از امام علی (ع) نقل شده است و همچنین روایاتی که مقام والای شفاعت آن بانو را بیان می‌ کند، مانند روایتی که از حضرت صادق (ع) نقل شده است که فرمودند: «خداوند حرمى دارد که مکه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از ۸ درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود؛ زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند».

۲۳ ربیع الاول؛ ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس قم

حضرت معصومه (س) به مدت ۱۷ روز در قم و در خانه یکی از بزرگان شیعیان اشعری اقامت داشتند؛ با ورود حضرت معصومه (س) اشعری‌ها و شیعیان قم همگی خوشحال شدند و به وی خوش آمد گفته و مقدم حضرت را گرامی داشتند. موسی بن خزرج در سرای خود اتاقی را به ایشان اختصاص داد تا محل استراحت و عبادت او باشد.

۲۳ ربیع الاول؛ ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس قم

موسی بن خزرج در قم باغی داشت که در آن، سردابی آماده کردند و حضرت فاطمه معصومه (س) را پس از غسل، کفن و نماز در آن سرداب دفن کردند و سایه‌بانی از بوریا بر روی قبر مطهر ساختند تا مأمنی برای مشتاقان و احترامی به آن حضرت باشد. پس از رحلت حضرت معصومه(س)، موسی بن خزرج خانه و سرای خود را که مدت کوتاهی در اختیار حضرت معصومه (س) قرار داشت، وقف کرد و در آنجا مسجدی ساخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Na
۱۷:۰۵ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
السلام علیک یا فاطمه المعصومه
آخرین اخبار