در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تشریح راه‌های الگوبرداری از اخلاق و معنویات حضرت معصومه (س)

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی وافی راه‌های الگوبرداری معنوی و عملی از حضرت معصومه (س) را تشریح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی وافی کارشناس مذهبی، در گفت و گو با خبرنگار  حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در بحث سیره و شیوه الگوبرداری از حضرت معصومه (س) به چند نکته‌ قابل اهمیت باید توجه شود، اظهار کرد: درباره سیره زندگی و فضایل حضرت معصومه (س) در روایات و احادیث اهل بیت (ع) و کتب بزرگان و علمای شیعه نکات مهمی مطرح شده اما کافی نیست. این نکات آنقدر مفصل و کافی نیست که به مصادیق زندگی آن حضرت پرداخته شود و برای شناخت و الگوبرداری درست در زندگی از آن بهره‌مند شد. توجه به روایات ائمه (ع) راجع به حضرت معصومه (س)، شخصیت، فضایل و مناقب ایشان می‌تواند به ما کمک کند تا با الگوبرداری از زندگی ایشان مسیر درست را انتخاب کنیم.

روایات و احادیث اهل بیت (ع) دستمایه شناخت حضرت معصومه (س)

حجت الاسلام و المسلمین وافی تصریح کرد: در روایات و احادیث امام صادق (ع)، امام موسی کاظم (ع)، امام رضا (ع) و امام جواد (ع) به طور مفصل راجع به منش، سیره و فضایل حضرت معصومه صحبت شده است. آن کریمه معصومه با وجود اینکه در حلقه معصومان (ع) نیستند، چنان رفتار و عمل کرده اند که خود را به این جایگاه رساندند. در طریق ایشان، پاک بودن از همه زشتی‌ها و آراسته بودن به محاسن فکری و عملی دیده می‌شد.

زیارتنامه خاص حضرت معصومه (س)  ابزاری برای الگوبرداری است

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه زیارت خاص حضرت معصومه (س) می‌تواند به عنوان دستمایه‌ای برای الگوبرداری از حضرت معصومه (س) باشد، افزود: این زیارتنامه دارای پنج فراز، پنج درس سبک زندگی و پنج الگو برای رسیدن به مقام رفعت الهی است. حضرت معصومه (س) مقام و فضیلت زیارت خاص را دارد و نشان می‌دهد که راه رسیدن به بهشت با زیارت و معرفت و شناخت ایشان برای انسان‌ میسر می شود. می‌توان از دو راه حضرت معصومه (س) را شناخت و از ایشان الگوبرداری کرد؛ توجه به القاب و شناخت ایشان با استناد به روایات و احادیث ائمه اطهار (ع) و توجه به زیارتی که از امام معصوم (ع) در خصوص حضرت معصومه (س) آورده شده است.

تشریح زیارتنامه حضرت معصومه (س)

حجت الاسلام و المسلمین وافی بیان کرد: در فراز اول و بخش اول زیارتنامه خاص حضرت معصومه (س)، با سلام به انبیا آغاز شده است. وقتی زائر زیارتنامه را می‌خواند، ابتدا به ایشان و انبیا سلام می‌دهد. خانواده‌ای که صاحب اصالت و ریشه معنوی هستند؛ صاحب بنیان فکری و منسوب به انبیای الهی هستند. این اصل و ریشه و نسب و مبدأ پاک در وجود مبارک حضرت معصومه (س) نیز وجود دارد و این پاکی از انبیا به ایشان رسیده و آن حضرت از این منش و سیره سیراب شده و به راحتی می‌توان از ایشان نمونه برداری و الگو برداری کرد.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: در فراز دوم و سوم زیارتنامه خاص حضرت معصومه (س)، سلام‌هایی به حضرت معصومه (س) داده می‌شود که در رتبه معصومان (ع) است. این یک سلام و یک تعارف ساده نیست؛ در سلامی که به حضرت معصومه (س) منسوب می‌کنیم بالاترین رتبه، منزلت و فضایل را بیان می‌کنیم. از رحمت، عطوفت و اخلاق نبوی حرف می زنیم. آوردن ایشان با هر سلامی در کنار معصوم (س) و ائمه اطهار (ع) یعنی ویژگی‌های آن‌ها را دارد و بهره‌مند است. ایشان به عنوان دختر، خواهر، عمه و ... خطاب می‌شوند؛ یعنی با شناحت ویژگی‌های ایشان در مقام دختر، خواهر، عمه و ... بانوان و دختران به راحتی می‌توانند الگو برداری کنند.

شفاعت؛ مقام و  منزلتی بالا

وی مطرح کرد: در فراز چهارم و بخش چهارم زیارتنامه، مقام شفاعت برای حضرت معصومه (س) آورده شده است. ایشان در حلقه معصومان الهی نیستند، ولی آن چنان عمل و رفتار کرده است که توانسته در مسیر تربیت اسلام پیش برود و به اثبات برساند که در سخت‌ترین شرایط هم یک زن می‌تواند نشانه و حجتی برای همه باشد. زنان هم می‌توانند حتی اگر در حلقه معصومان نباشند، با همه دشواری‌هایی که دارند به حلقه عصمت علمی برسند و عظمت و شان و مقام شفاعت داشته باشند؛ حتی امام زمان (عج) از ایشان به عنوان یک شفیع یاد می‌کند و می‌فرماید:‌ ای شفیع شفاعت کن! این مقام نشان می‌دهد راه برای همه انسان‌ها باز است و می‌توان به رشد و مقام و منزلت رسید.

حجت الاسلام و المسلمین وافی گفت: در فراز آخر؛ ایشان در جایگاه و مقامی خاص قرار می‌گیرند. حضرت معصومه به جایگاهی می رسند که در مقام الهی و در نزد خداوند می توانند از انسان‌ها و مخلوقات دیگر دستگیری کنند. این دستگیری خاص و ویژه است که بتوانی به خلق خدا خدمت کنی و مقام خیری را بدست بیاوری. همه انسان‌ها به ویژه خیران به راحتی می‌توانند از این سیره و منش حضرت معصومه (س) با شناخت بیشتر از شخصیت ایشان الگوبرداری کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار