تصمیم دولت ترامپ برای فروش پهپاد‌های نظامی پیشرفته به امارات

دولت دونالد ترامپ قصد دارد تا ۱۸ پهپاد مسلح پیشرفته را به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار به امارات به فروش برساند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترزبه نقل از منابع آگاه گزارش داد وزارت خارجه آمریکا به کنگره این کشور اطلاع داده که دولت ترامپ تصمیم دارد ۱۸ پهپاد پیشرفته مسلح از نوع «MQ-۹B» را در قراردادی به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار به امارات به فروش برساند.

به نوشته این خبرگزاری، این اقدام پس از خبر‌های هفته گذشته در خصوص احتمال فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به امارات منتشر می‌شود.

همچنین این اقدام، نخستین صادرات پهپاد مسلح از زمان آن است که دولت ترامپ توافقنامه تسلیحاتی که زمان آن به دوران جنگ سرد بازمی گشت و میان ۳۴ کشور به امضا رسیده بود را برای اجازه به شرکت‌های آمریکایی برای فروش پهپاد‌های بیشتر به هم پیمانان آمریکا بازتفسیرکرد.

به نوشته رویترز، امارات متحده عربی دیر زمانی است که علاقه مندی خود را برای خرید پهپاد از آمریکا نشان داده و در میان نخستین خریداران در صفی است که پس از تغییر سیاست آمریکا در تابستان سال جاری میلادی، به دنبال خرید پهپاد از آمریکا است. قرارداد ۶۰۰ میلیون دلاری برای فروش ۴ پهپاد با قابلیت حمل سلاح MQ-۹B SeaGuardian به تایوان، نخستین قراردادی بود که به شکل رسمی روز سه شنبه به کنگره ارائه شد.

رویترز در ادامه نوشت: کمیته روابط خارجی سنا و امور خارجه مجلس نمایندگان که اعضایش از نقش امارات در مرگ غیر نظامیان در جنگ داخلی یمن انتقاد کرده اند، توانایی این مسأله را دارند که فروش تسلیحات به این کشور را تحت یک روند بازبینی غیر رسمی و پیش از آنکه وزارت خارجه آمریکا اطلاع رسمی خود را به بخش قانونگذاری کنگره اطلاع دهد، مورد بررسی قرار داده و جلوی آن را بگیرند.

در همین ارتباط، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: به عنوان یک سیاست، مادامی که به شکل رسمی مسأله‌ای را به کنگره اطلاع ندهد، از تأیید یا اظهار نظر در خصوص فروش‌های دفاعی یا انتقال آن خودداری می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار