مدیرکل بازرسی سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور:

۸۵ درصد آتش‌سوزی‌های اراضی ملی عمدی است

محمد رضا همتی گفت: هشتادو پنج درصد از آتش‌سوزی‌های اراضی ملی براساس تحقیقات انجام شده به صورت عمدی رخ داده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمدرضا همتی مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه آیین معرفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، گفت: براساس تحقیقات ۸۵ تا ۹۰ درصد علت آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع‌طبیعی به دلیل سهل‌انگاری عوامل انسانی رخ می‌دهد و علت تنها چهار تا پنج‌درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی است.

او افزود: شهروندان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی از انداختن ته‌سیگار روشن و بطری‌های شفاف یا شیشه‌ای در طبیعت پرهیز کنند و همچنین پیش از ترک طبیعت از خاموش بودن آتش مطمئن شوند.

مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور بیان کرد: با توجه به بارندگی خوب امسال تراکم گیاهان علفی، یکساله و چندساله به صورت چشمگیری افزایش یافته و به همین میزان خطر آتش‌سوزی نیز دوچندان شده و آموزش همگانی و مشارکت جوامع محلی در جلوگیری و مهار آتش‌سوزی موثر است.

همتی  اظهار داشت: استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی نقش مهم و غیرقابل انکاری در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی دارد و سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور این رویکرد مهم را برای حفاظت و صیانت از عرصه‌های ملی دنبال می‌کند.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۳۵ هزار هکتار از مناطق جنگلی استان در موقعیت بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی قرار دارد.

او ابراز داشت: بیشترین مناطق بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی عرصه‌های مرتعی و جنگلی مربوط به شهرستان‌های میامی، شاهرود و مهدیشهر است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: علت وقوع ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان عامل انسانی است و آموزش و اطلاع رسانی به مردم نقشی مؤثر در کاهش آتش سوزی در عرصه‌ها دارد و این رویکرد در استان با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها دنبال می‌شود.

در این مراسم، از خدمات «علی‌نقی حیدریان» مدیرکل سابق منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تجلیل و «جعفر مرادی‌حقیقی» به‌عنوان مدیرکل منابع طبیعی استان معرفی شد.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.