وضعیت روستای رانش شده کالپوش به کجا رسید؟

سال گذشته بود که رانش زمین خسارت بسیار زیادی به حسین آباد کالپوش وارد کرد؛ حالا باید دید که وضعیت منازل این روستا به کجا رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، در پی بارش برف و کولاک شدید، روستای حسین آباد از توابع بخش کالپوش میامی دچار رانش زمین و بسیاری از ساختمان‌های اطراف سد تخریب شد.

پس از وقوع رانش زمین، تعدادی از مسئولان استانی و کشوری در جمع مردم این روستا حاضر شدند و وعده‌هایی برای رفع مشکلات مردم دادند.

از همان ابتدای رانش زمین در روستای حسین آباد کالپوش مسئولان در کنار گروه‌های جهادی در منطقه حضور داشتند و به مردم آسیب دیده خدمت رسانی کردند و در این میان رانش به وجود آمده برخی مردم را آواره شهر‌ها و روستا‌های اطراف کرد و بسیاری از منازل مردم درمناطق سعادت آباد، بالامحله و برخی منازل بعثت آباد تخلیه و جمعی از مردم به دیگر روستا‌های بخش کالپوش و تعدادی دیگر هم به شهر‌های جاجرم، شاهرود، میامی و گالیکش مهاجرت کردند.

در بحران بارش برف و کولاک که تقریبا بعد از یک ماه پس شروع رانش زمین ایجاد شد به تاسیسات و اتصالات آب، گاز و برق هم آسیب وارد شد و مشکلات مردم این منطقه را مضاعف کرد.

وضعیت روستای رانش شده حسین آباد کالپوش در زمان بارش برف

با تلاش شبانه روزی نیرو‌های امدادی و مردمی بسیاری از مشکلات رفع شد، اما انجام کار‌های اساسی مانند جابجایی اهالی روستای حسین آباد به مکان جدید نیازمند زمان و تامین اعتبارات بود.


بیشتر بخوانید

در جریان رانش زمین که با آغاز سال ۹۸ مصادف بود، تعداد ۳۳۰ خانه روستای حسین آباد کالپوش خسارت دید که ۱۶۳ منزل تخلیه شد و از سوی دیگر، با نظر کارشناسان برای اسکان اهالی این روستا مکان دیگری در نزدیکی روستای حسین آباد تهیه شد.

 حسین آباد کالپوش برای ساخت و ساز آماده می شود 

۱۵ هکتار از محدوده ۶۴ هکتاری حسین آباد کالپوش، براساس مطالعات پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که احتمال رانش زمین در آن کم بود برای ساخت و ساز در نظر گرفته شد.

در مرحله نخست ۶۰ قطعه زمین برای کسانی که در جریان رانش زمین، منزل مسکونی آنها به طور کلی تخریب شده بود اختصاص یافت که قرار شد بر اساس نقشه‌های بنیاد مسکن ساخت خانه‌ها آغاز و بر همین اساس، قرار بود برای ساخت این خانه‌ها مبالغی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعطا شود.

اکنون که حدود ۱۵ ماه از آن زمان می‌گذرد برخی وعده‌ها عملی و زیرساخت‌های لازم فراهم شد و برخی اقدام‌های زیربنایی هم محقق نشده است.

۱۵ ماه از رانش زمین حسین آباد کالپوش می‌گذرد

بنا به گفته مردم روستا، هنوز برخی زیرساخت‌ها در محل پیش بینی شده فراهم نیست و در صورت تداوم وضعیت کنونی، زمستان سختی در انتظار مردم خسارت دیده از رانش زمین خواهد بود.

علیرضا قربانی از اهالی روستای حسین آباد گفت: با این که دستگاه‌های اجرایی تلاش‌های گسترده‌ای برای ساخت شهرک جدید برای اسکان مردم انجام داده‌اند اما هنوز مشکلات زیادی وجود دارد که مانع از اسکان مردم در محل جدید می‌شود.

 تابستان بهترین زمان برای ساخت منازل روستای حسین آباد است

او گفت: فصل تابستان بهترین زمان برای ساخت واحد‌های مسکونی و فراهم کردن زیرساخت‌های روستاست.

پس از رانش زمین با پیگیری‌های مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی و برگزاری نشست‌های مختلف، تسهیلات بلاعوض برای اجاره و ساخت مسکن پرداخت شده است

 92 قطعه زمین در شهرک جدید حسین آباد کالپوش واگذار شده است

میثم طالع زاری رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان میامی با بیان اینکه ۹۲ قطعه زمین در شهرک جدید حسین آباد کالپوش برای ساخت و ساز در نظر گرفته شده است گفت: ۵۵۰ میلیون ریال تسهیلات پنج درصد به آسیب دیدگان برای ساخت هر واحد مسکونی اختصاص یافت.

او افزود: ۳۱۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض هم به متقاضیان اسکان در شهرک جدید اعطا شد.

عباسعلی اسماعیلی رئیس اداره توزیع برق میامی نیز گفت: حدود ۱۰۰ اصله تیر فشار ضعیف در شهرک جدید روستا نصب شد که طبق برآورد انجام شده نیمه دوم خرداد ماه امسال نصب تیر به پایان رسید و انجام مراحل کابل کشی شبکه انجام خواهد شد.

او افزود: رنگ ریزی محل احداث شبکه فشار ضعیف در مکان جدید تکمیل و تحویل پیمانکار شد.

برق سه فاز  به بنیاد مسکن روستای حسین آباد کالپوش تحویل شده است

رئیس اداره توزیع برق میامی با بیان اینکه ترانس برق منطقه جدید هم نصب شد، اظهارداشت: برق سه فاز جهت امور عمرانی سایت جدید روستا به بنیاد مسکن تحویل شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان میامی در این باره گفت: احداث راه ورودی روستای حسین آباد کالپوش با اعتبار ۲۳ میلیارد ریال در دست اقدام است.

راه ورودی روستای حسین آباد کالپوش در دست اقدام است

علی ساغری ادامه داد: اصلاح شیب طولی و راه دسترسی روستا توسط پیمانکاران انجام شد.

مجتبی آشوری مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان میامی گفت: با هماهنگی‌های انجام شده و بررسی‌های فنی، جابه‌جایی محل تصفیه خانه و مخزن جدید روستا توسط مشاور در حال انجام است.

او افزود: اجرای شبکه داخلی سایت جدید حسین آباد کالپوش در حال انجام است و با احداث مخزن وارد مدار خواهد شد.

محمد کامرانی رئیس اداره گاز شهرستان میامی در زمینه گازرسانی به سایت جدید گفت: انتخاب پیمانکار جهت اجرای شبکه داخلی شهرک جدید روستای حسین آباد کالپوش انجام شد و اجرای خط ۲۲۵ میلی متری به طول هشت کیلومتر و با اعتباری در حدود ۳۰ میلیارد ریال در این منطقه در حال انجام است.

مهدی سعدی مدیر مخابرات شاهرود و میامی با اشاره به اینکه طراحی و هزینه شبکه مخابرات در سایت جدید روستا برآورد شد، گفت: تخصیص اعتبار هزینه‌های ارتباطی روستا انجام و پس از جدول گذاری و اجرای تاسیسات، لوله کشی آب و گاز در شهرک جدید روستای حسین آباد کالپوش طرح‌های مخابراتی انجام خواهد شد.

رفع مشکلات مردم حسین آباد کالپوش اولویت دارد

احمد ملایری فرماندار میامی هم با بیان اینکه رفع مشکلات مردم حسین آباد کالپوش اولویت دارد،گفت: گلایه‌هایی از سوی مردم در ساخت شهرک جدید حسین آباد کالپوش وجود دارد که پیگیری این مشکلات توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی ضروری است.

رفع مشکلات مردم حسین آباد کالپوش اولویت دارد

او تصریح کرد: برای جمع‌آوری رواناب‌های سطح روستای حسین آباد دستور لازم به اداره آب و فاضلاب داده شد و زهکشی پایین دست سد کالپوش نیازمند اقدامات تخصصی است که امیدواریم مسئولان آب منطقه‌ای استان نسبت به رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم تلاش کنند.

فرماندار میامی بر انجام اقدام‌های پیشگیرانه توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی تاکید و عنوان کرد: چاره اندیشی قبل از بحران، مشکلات و هزینه‌ها را بسیار کاهش می‌دهد.

او بر پیگیری مشکلات اهالی روستای حسین آباد کالپوش تاکید کرد و گفت: علاوه بر مسئولان شهرستان میامی، در سطح استان سمنان نیز تلاش‌های زیادی برای رفع نیاز‌های مردم انجام می‌شود.

انتهای پیام / ر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.