صادرات محصولات کشاورزی در داورزن ۸ درصد افزایش یافت

رئیس جهاد کشاورزی داورزن گفت: فراهم شدن زمینه‌ها در بستر تولید کشاورزی به‌ویژه صادرات بعضی محصولات سال ۹۸ این شهرستان معادل ۸ در صد رشد شاخص داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی اصغر امانیان رئیس جهاد کشاورزی داورزن با اشاره به اینکه کشاورزان، پیشگامان عرصه تولید و امنیت غذایی در خط مقدم غذای سالم و چرخه تولید هستند، گفت: با بررسی ظرفیت‌های بالقوه و شاخص این شهرستان و تدوین برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت در سال ۹۸ در توسعه گلخانه‌ها از سطح ۸.۰ هکتار در سال ۹۷ به سطح ۲.۳ هکتار رسید.

او ادامه داد: همچنین ۱۱ پرونده معادل ۱۴ میلیارد تومان مصوب ابلاغ به بانک و در مرحله پرداخت قرار گرفت، علاوه بر این، برنامه توسعه شهرک گلخانه‌ای صدخرو به مساحت ۲۴ هکتار و در سطح ۲۵ واحد انجام می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی داورزن گفت: فراهم شدن زمینه‌ها در بستر تولید کشاورزی به‌ویژه صادرات بعضی محصولات سال ۹۸ این شهرستان معادل ۸ درصد رشد شاخص داشته است.

امانیان به رشد شاخص تولید در حوزه دام و طیور، زنبور و شیلات در داورزن اشاره کرد و افزود: رشد ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش واحد‌های تولیدی جوجه‌ریزی، رهاسازی بچه ماهی، افزایش کلنی زنبور عسل که منجر به افزایش معادل ۱۰ درصد تولید محصولات قید شده از جمله تولید گوشت قرمز، عسل، شیر، گوشت سفید و ماهی بوده که در سال ۹۹ این افزایش رشد چشمگیری دارد.

او تصریح کرد: تلاش می‌کنیم برنامه‌های جهاد کشاورزی برای اجرای شعار امسال مبنی بر جهش تولید در سال 99 رشد و توسعه کشت‌های جایگزین و تغییر الگوی کشت به‌سمت اقتصادی بودن گام بردارد.

رئیس جهاد کشاورزی داورزن گفت: توسعه کشت گلخانه‌ها، افزایش توسعه گیاهان دارویی، واحد‌های تولیدی دامداری، شیلات، افزایش عملکرد در واحد سطح محصولات کشاورزی، پیگیری تکمیل زنجیره تولید با تشکیل تشکل‌های تولید در حوزه دام، گیاهان دارویی، همایش بزرگ گیاهان دارویی با محوریت فلفل، بازارچه محصولات و تولیدات کشاورزی با محوریت شناساندن این شهرستان به‌عنوان خاستگاه گیاهان دارویی می‌تواند برنامه‌های مناسبی برای تحقق شعار جهش تولید در داورزن باشد.

امانیان افزود: ورود شرکت‌های دانش‌بنیان برای آموزش و برگزاری کارگاه‌های عملی ویژه بالابردن توان علمی کشاورزان و تأمین اعتبار تکمیل زیرساخت‌های زیربخش فنی و زیربنایی به منظور بهره‌ وری منابع آبی و قنوات و افزایش ضریب درجه مکانیزاسیون با جذب اعتبار توسعه مکانیزاسیون در ادامه برنامه سال قبل است.

او بیشترین تولید سال ۹۸ با توجه به سطح کشت اراضی زراعی و باغی این شهرستان را حدود ۱۷ هزار هکتار دانست و ادامه داد: حدود ۶ هزار و ۴۵۰ هکتار زیرکشت غلات و در کشت بهاره حدود یک هزار و ۶۰۰ هکتار کشت علوفه، ۵۰۰ هکتار فلفل، ۵۰۰ هکتار کنجد، جالیز یک هزار و ۵۰۰ هکتار الگوی کشت غالب منطقه است که نقش به‌سزایی در تولید داورزن و خراسان رضوی دارد.

رئیس جهاد کشاورزی داورزن گفت: در حوزه غلات ۲۱ هزار تن، تأمین علوفه ۴۸ هزار تن، کنجد ۴۵۰ تن، جالیز ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن و فلفل خشک یک هزار و ۷۵۰ تن تولید را داشته‌ایم.

امانیان افزود: بیشترین درآمد حاصله از نظر اقتصادی را در تولید مربوط به فلفل با ۳۵ میلیارد تومان، تأمین و تولید علوفه با ۱۲ میلیارد تومان، کنجد با ۱۰ میلیارد تومان و صیفی‌جات ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

او مهم‌ترین چالش این اداره را در سال قبل بالا بودن ریسک‌پذیری کشاورزی و تغییرات پیش‌بینی نشده در فصول مختلف دانست و ادامه داد: مهم‌ترین چالش در بخش کشاورزی پارسال تخصیص ندادن کامل اعتبارات در قالب سامانه‌های معرفی شده برای واحد‌های تولید و زیر بخش کشاورزی از جمله کارا و سیتا است.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار