۸ هزارو ۴۸۰ تن ظرفیت تولید شیر شتر خراسان جنوبی

ظرفیت تولید شیر شتر در خراسان‌جنوبی ۸ هزار و ۴۸۰ تن است که هم‌اکنون بیش از ۲ هزار تن شیر جمع‌آوری و به بازار عرضه می‌شود

اشرفی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  گفت: ۲۳ واحد پرورش شتر صنعتی و یک هزار و ۹۵۰ واحد پرورش شتر سنتی در استان فعال است که متأسفانه هیچ صنایع فرآوری شتر در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اقلیم استان خراسان‌جنوبی برای پرورش شتر بسیار مناسب است افزود: خراسان‌جنوبی بعد از سیستان و بلوچستان دومین قطب پرورش شتر در کشور است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی با توجه به تولید دو هزار و ۱۰۰ تن شیر شتر در سه ماه نخست امسال بیان کرد: از این مقدار ۴۰۰ تن جمع آوری و به بازار عرضه و مابقی به دلیل خود مصرفی و دوری بازار جمع‌آوری نشده است.

اشرفی با بیان اینکه تعداد بهره‌برداران در حوزه شیر شتر در استان دو هزار نفر هستند اظهار کرد: ظرفیت تولید شیر شتر در خراسان‌جنوبی ۸ هزار و ۴۸۰ تن است که هم‌اکنون بیش از ۲ هزار تن شیر جمع‌آوری و به بازار عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی با توجه به پیشرفت ۸۰ درصدی کارخانه شیر نهبندان گفت: برای ساخت این کارخانه تاکنون ۳ میلیارد تومان هزینه شده که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه کشاورزی و ۸۰۰ میلیون تومان از محل کمک‌های فنی اعتباری و مابقی توسط سرمایه‌گذار هزینه شده است.

اشرفی افزود: با توجه به اینکه جهت تکمیل و تجهیز این کارخانه نیازمند سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر هستیم در صورت تأمین اعتبار این کارخانه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی عنوان کرد: ظرفیت کارخانه شیر نهبندان را فرآوری ۶ هزار و ۶۰۰ تن شیر در سال است.
اشرفی ادامه داد: با راه‌اندازی این کارخانه برای ۳۸ نفر به صورت مستقیم و برای بیش از یک هزار نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی با بیان اینکه شیر شتر به دلیل خواصی که دارد باید به عنوان شیر خشک صادر شود گفت: تاکنون دو سرمای گذار از کشور آلمان و شهرستان سربیشه مجوز احداث کارخانه شیر خشک شتر در نهبندان را گرفته و در حال حاضر در حال وارد کردن ۵۰۰ شتر شیری از کنیا هستند.

اشرفی با اعلام اینکه مجوز کشتارگاه شتر هم داده شده، اما به دلیل مشکلات مالی هنوز کاری انجام نشده افزود: شتر یکی از ظرفیت‌های استان است که به دلیل نبود کشتارگاه به صورت زنده از استان خارج و به استان‌های تهران، اصفهان، کرمان، یزد، خراسان‌رضوی، سمنان و قم ارسال می‌شود.

انتهای پیام/ک

خراسان جنوبی دومین قطب پرورش شتر

برچسب ها: دامپزشکی ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.