جولان کالا و اجناس مشابه خارجی در بازار صنایع دستی اصیل ایرانی

مدتی است با ورود کالا و اجناس مشابه خارجی در بازار بی انگیزگی و بی رغبتی استاد کاران و هنرمندان یزدی را شاهد هستیم که همین زمینه‌ی رکود بازار صنایع دستی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ صنایع دستی یکی از اصیل‌ترین دست ساخته‌های بشر از دیرباز به شمار می رود که  با فرهنگ و آداب و رسوم هرملتی عجین شده و نشان از فرهنگ وهویت آن ملت است.

مدتی است با ورود کالا واجناس مشابه خارجی دربازار بی انگیزگی  وبی رغبتی استاد کاران وهنرمندان یزدی را شاهد هستیم که همین زمینه‌ی رکود بازار صنایع دستی اصیل کشورمان رادر استان یزد  فراهم کرده است.

جولان کالا و اجناس مشابه خارجی در بازار صنایع دستی اصیل ایرانی

رقابت سفال و سرامیک  چینی با سفال و سرامیک اصیل میبدی دربازار

استاد محمود، استادکار معروف وقدیمی میبدی است که از زمان کودکی  مشغول ساخت سفال وسرامیک در شهرستان میبد است.

این استاد کار میبدی درمدت 60 سال  که در گود سفالگری نشسته  ، توانسته با چهار عنصر اصلی آب، خاک، باد وآتش بیش از هفتاد نوع جنس با طرح‌های سنتی خورشید خانم وماهی وطرح‌های رنگی متفاوت تولید وروانه بازار کند.

استاد محمودتاکنون توانسته است در کارگاه کوچک خود زمینه اشتغال هشت نفر کارگر را فراهم کند اما اکنون از ناگفته‌هایی گلایه دارد که حکایت بازار کسب وکار است.
جولان کالا و اجناس مشابه خارجی در بازار صنایع دستی اصیل ایرانی
وی در رابطه با رونق بازار وفروش سفال وسرامیک شهرستان میبد می‌گوید: رونق بازار در گذشته بسیار خوب وقابل توجه بود تا جایی که اینجا برای خودش بروبیایی داشت، اما اکنون با ورود اجناس بی کیفیت خارجی در بازارشاهد تعطیلی تولیدی‌های سفال و سرامیک هستیم و بیشتر تولید کننده‌های یزدی دست به فروش اجناس بی کیفیت و چاپی خارجی زدندکه مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

محمود آقایی در ادامه افزود: اجناس چینی در مقایسه با سفال میبدی بسیار بی کیفیت و ناچیز است، به طوری که سرامیک استان یزد با دست هنرمندان و استادکاران تولید می‌شود و دارای کیفیت بالاتر وهزینه کمتری است، اما کالای چینی با ماشین به صورت چاپی تولید می‌شود، درسته رنگ ولعاب دارد، اما کیفیت ندارد.

دهقان معاون صنایع دستی استان گفت: سفال یکی از اصلی‌ترین وقدیمی‌ترین صنایع دستی استان به شمار می‌رود که متاسفانه چند سالی است به علت ورود اجناس بی کیفیت مشابه خارجی بازار آن رو به کسادی و رکود است.
جولان کالا و اجناس مشابه خارجی در بازار صنایع دستی اصیل ایرانی
وی در ادامه افزود: ما امسال در بیشتر مغازه‌های میراث توانسته ایم اجناس چینی را از بازار جمع آوری کنیم، اما هنوز هم شاهد فروش آن‌ها در بعضی مغازه هاهستیم که امیدواریم با اقداماتی که دولت در جلوگیری این محصولات انجام می دهد دیگر شاهد جولان آن‌ها در بازار ایرانی نباشیم.

فعالیت بیش‌از ۱۵۰ هنرمند و استاد کار یزدی در ۴۰ واحد تولید سفال وسرامیک

سفال وسرامیک یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی یزد است که  در حال حاضر  بیش از ۱۵۰ هنرمند واستاد کار مشغول تولید سفال وسرامیک هستند.

ورود اجناس بی کیفیت خارجی دربازار نه تنها دغدغه استاد محمود است بلکه دغدغه تمامی هنرمندان میبدی است.

علمدار استاد کار قدیمی میبدی می گوید: با توجه به این که شعار سال حمایت از کالای ایرانی است اماحمایت مسئولان کم است تا جایی که کالاهایی  که مشابه آن در کشور تولید می‌شود نباید واردات آن صورت گیرد، اما متاسفانه هر روز شاهد واردات آن‌ها به صورت کانتینر هستیم و همین باعث کسادی بازار استاد کاران سفال وسرامیک استان شده است.


جولان کالا و اجناس مشابه خارجی در بازار صنایع دستی اصیل ایرانی
وی در ادامه در خصوص اشتغال افزود: من قبلا چهار تا کارگر در کارگاه داشتم، ولی اکنون بعلت کسادی بازار فقط خودم به تنهایی کار می کنم.

این استاد کار میبدی در ادامه گفت: مسئولان اگر به تولید کننده‌ها وام با بهره کمتر بدهند و جلوی ورود کالا‌های مشابه خارجی رو بگیرند با پتانسیل‌های بالایی که استان یزد در زمینه سفال وسرامیک دارد می تواند محصولات خود را  صادر کند، اما اگر این هنر حمایت نشود شاید این هنر چهار یا پنج سال دیگر در استان رواج داشته باشد.

حصیر دیگر صنایع دستی اصیل استان یزد

حصیر بافی دیگر صنایع دستی اصیل یزدی ها است که زمینه اشتغال بانوان یزدی را فراهم کرده است.

فاطمه قائمی هنرمند بافقی است که تاکنون توانسته با یک کارگاه کوچک محصولات کاربردی را در زمینه حصیر تولید و در کنار آن کلاس‌های آموزشی حصیر بافی را برای بانوان بافقی راه اندازی کند تا زمینه‌ای برای اشتغال این بانوان سخت کوش فراهم باشد.

جولان کالا و اجناس مشابه خارجی در بازار صنایع دستی اصیل ایرانی
قائمی می گوید: من از بچگی در کنار مادرم این هنر را یاد گرفتم و به آن علاقه فراوانی داشتم واکنون با ایده گرفتن از اطرافیانم توانسته ام کار‌های کاربردی اعم از جای دستمال کاغذی، صندوق جواهرات ،  شکلات خوری، کیف، سبد، گل و…. تولید کنم.

وی در ادامه افزود:حصیر بافی در شهرستان بافق بصورت کارگاهی وجود ندارد و بیشتر بانوان این هنر را درخانه هایشان به صورت خانوادگی انجام می‌دهند.

این هنرمند در ادامه به استقبال بی نظیر استان‌های مختلف نسبت به کالا‌های حصیری اشاره کرد وافزود: استقبال مردم استان‌های مختلف نسبت به اجناس حصیری فوق العاده است به طوری که ما بیشتر کالاهایمان را به استان‌های همجوار ارسال می کنیم، اما متاسفانه استقبال بازاریان و فروشنده‌های استان خیلی کم است.

جولان کالا و اجناس مشابه خارجی در بازار صنایع دستی اصیل ایرانی

صادرات محصولات حصیری به کشور‌های مصر وعمان

رنجبرمسئول میراث فرهنگی شهرستان بافق گفت:خوشبختانه در زمینه حصیر ما توانسته ایم علاوه بر ارسال کالا به استان‌های همجوار، کالا‌های حصیری از جمله بادبزن اسمی را به صورت عمده به کشور‌های مصر وعمان صادر کنیم.

وی در ادامه افزود: صادرات ما بسیار ناچیز و به صورت عمده است، اما امیدواریم با تدابیری که میراث فرهنگی اندیشیده است همین نقطه عطفی باشد تا بتوانیم کالا‌های بیشتری را تولید و روانه بازار داخلی وخارجی کنیم.


جولان کالا و اجناس مشابه خارجی در بازار صنایع دستی اصیل ایرانی
واردات حصیردرکنارصادارت؟!


حصیرهم ازجمله کالا‌هایی است که واردات آن به کشور آزاد است وهمین باعث سیطره اجناس تایلندی و هندی در بازار کشور شده است. هنرمندان بافقی که حصیربافی را زمینه درآمدزایی خود و البته هنر دست خود می‌دانند از وضعیت کسب وکار بازار ناراضی هستند.

بی بی زهرا یکی از قدیمی‌ترین هنرمندان بافقی، که مشغول تولیدحصیر است می گوید: من از قدیم در کنار خانواده ام حصیر می بافتم، قبلا حصیر در بین مردم بسیار جا افتاده بود وفروش کالا بیشتر بود، اما اکنون تقاضای مردم استانمان از محصولات حصیری بسیار کم است و فروشنده‌ها و بازاریان هم حصیر‌های ماشینی تایلندی وهندی رابرای فروش وارد بازار می‌کنند.

وی در ادامه افزود: همین موضوع باعث شده تا ما در استان خودمان فروش نداشته باشیم، از مسئولین تقاضا دارم تا جلوی واردات این محصولات را بگیرند تا ما کالا‌های حصیری خودمان را با کیفیت بالاتر وبهتر وارد بازار کنیم.

انتهای پیام/ص

گزارش از سارا زارع

برچسب ها: خبر فرهنگی ، گزارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار