به خطر افتادن جان مردم با بی توجهی به بافت تاریخی یزد

نماینده شورای اسلامی شهر یزد در منطقه بافت تاریخی گفت: از شهرداری یزد انتظار داریم توجه بیشتری به بافت تاریخی داشته باشد.

فخرالسادات خامسی عضو شورای اسلامی شهر یزد و نماینده شورای اسلامی شهر یزد در منطقه بافت تاریخی یزد گفت: اجرا نشدن برنامه‌های عمرانی در بافت تاریخی باعث عدم حضور مردم و خالی شدن بافت از سکنه بومی خواهد شد و لذا انتظار داریم شهرداری توجه بیشتری به بافت تاریخی داشته باشد.

او ادامه داد: اگر در این منطقه اقدامات عمرانی انجام شود باعث می‌شود هویت یزد به بازدید کنندگان ارائه شود، اما طی این بازدید‌ها مشاهده کردیم بافت تاریخی یزد در خطر است و جای خالی برنامه‌های اثربخش عمرانی همچنان پابرجاست.

خامسی گفت: در سال گذشته هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای این بافت تخصیص یافته بود که امسال این اعتبار نه تنها افزایش نداشته بلکه ۲۰ درصد کاهش داشته است و با توجه به تورم جامعه بیش از ۶۰ درصد امکان توان اجرایی در بافت تاریخی کمتر شده و زنگ خطری برای این بافت ارزشمند است.

نماینده شورای اسلامی شهر یزد در منطقه بافت تاریخی افزود: همچنین کف سازی معابر از درخواست‌های متعدد مردمی در این منطقه است و به دلیل اینکه امکان آسفالت نیست لذا شورای شهر مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال برای کف سازی تخصیص داده، اما فقط ۲۰ میلیارد ریال آن محقق شده و که در این صورت، عملا کف سازی‌های مورد مراجعات و درخواست‌های مردمی در بافت تاریخی شهر یزد متوقف می‌گردد.

خامسی ادامه داد: مردم محلات گلچینان و تخت استاد و دیگر محلات بافت تاریخی و مناطق ثبت جهانی شده یزد درخواست اقدامات متعددی جهت رفع معضلات موجود در این محلات داشتند و وعده‌هایی نیز به مردم داده شده، اما در عمل در صورت عدم تامین اعتبارات موردنیاز بسیاری از این موارد قابل احرا نیست، در حالی که به مردم قول داده شده و باید اجرایی شود.

او گفت: همچنین در زمینه حفر چاه‌های جذبی در سال قبل ۸۰ میلیارد ریال مصوب شده بود، اما امسال فقط ۵۰ میلیارد ریال تخصیص یافته و این درحالیست که باران‌های اخیر و سیل باعث خراب شدن بافت ارزشمند تاریخی می‌شود و لذا درخواست دارم حداقل اعتبار سال قبل داده شود و کاهش نداشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر یزد خاطرنشان کرد: روشنایی و امنیت بافت تاریخی یزد نیز خطر ساز است و نیاز به ورود شورای شهر است تا اداره توزیع برق و مدیریت ترافیک شهرداری این تاریکی‌ها را برطرف کند و امنیت بسیاری از این مناطق از جمله پارکینگ‌ها را با نصب دوربین تامین نماید؛ همچنین برخی از کاروانسرا‌های این محلات از جمله محله گلچینان به دلیل بارندگی فرو ریخته و خطر جانی دارد که نیاز به ورود فوری میراث و شهرداری و شورا به این موضوع و رفع خطر است.

خامسی افزود: همچنین زمین‌هایی افتاده در این مناطق وجود دارد که بلا صاحب، مجهول الهویه یا کثیر المالک است که در خصوص این زمین‌ها و کاروانسرا‌ها باید سریع اقدام شود و لذا شورای شهر باید شهرداری را مکلف کند تا هر چه سریع‌تر برای رفع خطر محل‌های خطر ساز اقدام کند.

نماینده شورای اسلامی شهر یزد در منطقه بافت تاریخی بیان کرد: پروژه‌های نیمه تمامی مثل جوی هرهر باید تعیین تکلیف شود و سالن‌های ورزشی در محلات سر دو راه و پشت باغ نیمه تمام رها شده و، چون امسال بودجه لازم تخصیص داده نشده لذا نیمه تمام تعطیل شده است که باید در سال پایانی شورا با تخصیص اعتبار، تعیین تکلیف و پروژه عمرانی آن به اتمام رسد.

عضو شورای شهر در پایان اطهار امیدواری کرد تا بخشی از این مشکلات با ابلاغ اعتبار تخصیص داده شده، بخشی دیگر با تامین اعتبار از محل بودجه‌های تحت اختیار شهردار و بعضی نیز با طرح‌ها و مصوبات شورا و یا پیگیری از مراجع قانونگذار و نظارتی بالادست هرچه سریعتر مرتفع گردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.