بی توجهی طرح های توسعه شهری به امنیت و منابع حیاتی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در طرح های توسعه شهری به امنیت و منابع حیاتی شهرها توجه نمی شود.

بی توجهی طرح های توسعه شهری به امنیت و منابع حیاتیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست هم اندیشی شهرنشینی که با موضوع بازآفرینی در تالار قرآن همدان برگزار شد بیان کرد: ایمنی و تاب آوری شهرها در مقابل بلایای طبیعی کم است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در مسیر بازآفرینی شهری قرار دارد اظهار کرد: ورود به مقوله کیفیت در معماری و بازآفرینی شهری، نوپاست و ضروری است دولت در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های بازآفرینی کمتر مداخله کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: دولت در راستای توجه به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان با ارزیابی و آسیب شناسی سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات به عمل آمده در حوزه بهسازی و نوسازی شهری و همچنین بازخوانی شهر، سیاست جدیدی را در قالب یک دستورکار شهری نوین با عنوان بازآفرینی شهری ارائه کرده است.

ایزدی بیان کرد: در این سیاست، ارتقای شاخص‌های زیست پذیری و کیفیت زندگی شهری با رویکردی همه جانبه، مشارکتی، فرایند مبنا، راهبردی، شهرنگر و اجتماع محور مورد توجه قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: در رویکرد نوین و با توجه به نقش دولت دراین فرایند به عنوان سیاست گذار، حمایت کننده و تسهیل گر، از تعریف و اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس، دولت محور، بی توجه به زمینه و ارزش‌های آن و با رویکرد کسب و کار به شدت پرهیز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تحقق برنامه‌های بازآفرینی در گرو فراهم شدن ابزارهای لازم در عرصه عمل است بیان کرد: عملیاتی نمودن فرایند بازآفرینی مستلزم شناسایی دقیق کنشگران اصلی، تبیین نقش هر یک از دستگاه‌ها و نهادهای ذی مدخل و ایجاد و تقویت ظرفیت‌های مدیریتی و نهادی لازم برای پذیرش این نقش و در صورت نبود ساختار مورد نظر، نهادسازی است.

وی تصریح کرد: در این راستا مهمترین و کلیدی‌ترین نقش آفرینان در این فرایند، ساکنان مناطق هدف و شهروندان هستند.

وی افزود: تقویت نقش سازمان‌های مردم نهاد، هیأت‌های امناء، تسهیل گران و شورایاری‌ها و شورای معتمدان محلی از اهم اقدامات در این زمینه بوده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه از مدیران شهری که اینقدر روشنگرانه و به خوبی به موضوع سیاست بازآفرینی پرداختند، تشکر می‌کنم بیان کرد: شهرهای ما نیازمند توجهاتی از حیث کیفیت هستند. ما در کدام طرح توسعه‌ شهری‌مان به موضوعاتی مثل امنیت، ایمنی، هویت و در عرصه‌های جغرافیایی به مبادی ورودی، به رودخانه‌هایی که جزء ارکان محیط زیست شهری‌مان هستند و بسیاری دیگر از منابع حیاتی شهر که کیفیت‌شان امروز دچار تنزل شده، توجه می‌کنیم؟

ایزدی بیان کرد: بازآفرینی مجموعه‌ای از اقدامات خرد و درشت است که در یک شبکه‌ هم پیوند در حوزه شهری باید با هم کار کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این نشست یک ساعته با بیان اینکه طرح جامع بازنگری استان را آغاز کرده ایم بیان کرد: مطالعات خوبی در این زمینه در راستای نیاز واقعی مردم انجام شده است.

فرهاد فرزانه با اشاره به اینکه قیمت زمین در استان همدان بسیار تفاوت دارد گفت: قیمت زمین در همدان از یک میلیون تا 10 میلیون تومان در نقاط مختلف شهر متفاوت است.

وی با تأکید بر اینکه شهر به طور متوازن توسعه نیافته است اظهار کرد: در صدد هستیم شهر به سمت توسعه متوازن پیش برود.

انتهای پیام/د.ا

طرح های توسعه شهری  امنیت و منابع حیاتی را تهدید می کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار