تیترامشب/

برنامه دولت برای ایجاد اشتغال پایدار

تحریک تقاضای داخلی و توسعه صادرات غیر نفتی، نوسازی و بازسازی صنایع، سرمایه گذاری های محلی، اولویت بندی استانی و نیز جهت گیری منابع مالی از جمله اقدامات دولت برای ایجاد اشتغال پایدار در کشور است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علاء الدین ازوجی مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار گفت: در سنوات گذشته بودجه صنعت در بخش اشتغال زایی کم بوده که سال گذشته این میزان رشد قابل قبول داشت؛ بطور کلی بخش اعظم اشتغال کشور در حوزه خدمات است.

 
 
تیترامشب/ برنامه دولت برای اشتغال زایی
 

وی افزود: در سال 97 برنامه اشتغالی که دولت نظر دارد این است که منابع کشور در یک جا تجمیع شده و همه بخش های مرتبط با دولت خود نیز طرح اشتغال خود تنظیم کنند.

علاء الدین ازوجی گفت: رسته هایی که برای اشتغال سال گذشته مورد مطالعه قرار گرفت مبنای اصلی دولت در اشتغال زایی امسال برای استان های مختلف است، این رسته ها محدودیت منابع دولتی را مشخص و بر همان اساس برنامه ریزی های لازم برای اشتغال زایی صورت می گیرد براین اساس بنا داریم تا برای امسال سیاست گذاری های ملی را به سمت سرمایه گذاری محلی حرکت دهیم.

وی افزود: حدود 240 هزار طرحهای اشتغال روستایی و فراگیر ثبت شده است، ویلویت بندی هر استان نیز مبتنی بر منابع آبی کمتر است لذا در حال حاضر رسته هایی برای دولت از ویلویت بالایی برخوردارند که به این حوزه کمترین آسیب را می رسانند.

مدیرکل توسعه اشتغال وزارت کار گفت: از سال 92 تا 96 بطور متوسط برای 510 هزار نفر شغل ایجاد شده است. در اقدامات اخیر دولت درجه آسیب پذیری اشتغال نیز کاهش یافته که این امر به اشتغال پایدار کمک می کند که این اتفاق فرخنده ای برای اشتغال کشور ارزیابی می شود.

وی گفت: براساس آمارهای موجود، 850 هزار نفر به عنوان ورودی جدید به عرصه اشتغال کشور قرار دارند که بیش از 80 درصد آنها فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند. لذا برای اشتغال زایی این گروه تحصیل کرده باید با مداخلات سیاسی زمینه اشتغالشان ایجاد شود.

وی یادآور شد: کشور با کمبود منابع روبرو نیست آنچه مهم است برنامه ریزی دولت برای جهت گیری این منابع است. استفاده از ظرفیت موجود ویلویت دولت در مناطق مختلف است. براین اساس دولت الزامی برای ایجاد طرحهای جدید ندارد.

تیترامشب/ برنامه دولت برای اشتغال زایی

علیرضا امینی کارشناس اشتغال دیگر مهمان برنامه گفت: یکی از مشکلات کشور در بحث تسهیلات بانکی موضوع سود بانکی است. کاهش نرخ سود می تواند به تولید و سرماهی گذاری کمک کند. کمک های بلاعوض بویژه در بحث کارورزی فارغ التحصیلان بسیار مهم است، در حال حاضر شرایط آماده است زیرا سال گذشته دولت به دنبال اصلاح زیرساخت های این عرصه بود و امسال برروی همان بستر اشتغال زایی را محقق می کند.

امینی گفت: بخشی از اشتغالی که دولت قصد ایجاد آن را دارد بحث مشوق های اشتغال است که بحث کارورزی و بیمه ای از عمده این مشوق ها به حساب می آید.

وی گفت: امکان معافیت مالیاتی در استان هایی که نرخ بیکاری در آن بالاست نیز از جمله طرح های حمایتی دولت برای اشتغال زایی است.

این کارشناس اشتغال یادآور شد: یکی از چالش های کشور در عرصه اشتغال، بخش ساختمان است که هم اکنون نیز دچار رکود است، ما به دنبال رشد فراگیر در بخش اقتصاد هستیم.

وی گفت: بازآفرینی بافت شهری و نوسازی مسکن روستایی و مسکن حمایتی نیز از جمله اهداف دولت در حوزه مسکن است. هدف این است که بخش ساختمان که دچار رکود بوده از این حالت خارج شده به اشتغال زایی پایدار کمک کند. زیرا پویایی این بخش 300 هزار شغل در این حوزه ایجاد می کند.

وی افزود: یکی از برنامه های دولت برای اشتغال زایی، تحریک تقاضای داخلی و توسعه صادرات غیر نفتی و نیز نوسازی و بازسازی صنایع است. قرار است هر دستگاه یک بسته کامل در خصوص رسته های دارای ویلویت، ظرفیت آنها، منابع مالی و شیوه های حمایتی از آنها ارائه دهد.

مهمترین چالش ما این است که سازمان برنامه بودجه تخصیص منابع را روی اقدامات زیرساختی مثل آموزش کارآفرینی و سایر آموزش ها انجام دهد زیرا اگر به این عرصه توجه کنیم می توانیم با اقدامات درست بهخ اشتغال زایی پایدار کمک کنیم.

تیترامشب/ برنامه دولت برای اشتغال زایی

هاشمی نماینده مجلس دیگر مهمان برنامه افزود: قرار است امسال بیش از یک میلیون شغل ایجاد شود لذا مجلس برای تحقق این خواست دولت منابع گسترده ای را برای استغال زایی در اختیار دولت قرار داد که این امر نهایت همکاری مجلس با دولت بوده است.

وی گفت: بیکاری و عدم اشتغال یکی از ابرچالش های امروز ایران است که موجب نگرانی نمایندگان مجلس نیز شده است.

هاشمی گفت: یکی از مشکلات اصلی خود بنگاه داری دولت است؛ عمده بنگاه های اقتصادی کشور در دست دولت است که این امر به اقتصاد کشور لطمه زیادی وارد کرده و از سوی دیگر منابع مالی نیز در اختیار کارآفرینان قرار نمی گیرد این درحالی است که در سراسر جهان به کارآفرینان توجه ویژه ای می شود. من از دولت می خواهم که از صنایع موجود حمایت کند و از طرح های جدید دست بکشد.

وی افزود: چرا صنایع ما باید تعطیل شود؟ صنایعی که بیش از 40 سال قدمت دارند. کسانی که صاحب صنعت هستند و چرخش مالی بزرگی دارد باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند زیرا اینان اشتغال زایی می کند و در همه کشورها از اهمیت بالایی برخوردارند.

این نماینده مجلس گفت: امسال دولت باید با برنامه ریزی خود از صنایع بزرگ حمایت کند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

برنامه های دولت و اشتغال 97

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار