تیترامشب/

سیف: صرافی ها ساماندهی می شوند

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: با تکمیل فرایند راه اندازی سامانه نیما، در صورت لزوم ممکن است بر اساس عملکرد و نقش صرافی ها در اقتصاد کشور از تعداد آنها کم کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با اشاره به نقش مثبت صرافی های مجاز در اقتصاد کشور گفت: صرافی های مجاز همکاران نظام بانکی کشور هستند اما تحولاتی رخ داده است و باید تغییراتی انجام پذیرد.سیف: صرافی ها ساماندهی می شوند

رئیس کل بانک مرکزی به اقتصاد با ثبات و رشد اقتصادی مناسب کشور نیز اشاره کرد و افزود: احساسی که خود ما داشتیم و بررسی هایی که همکارانم در بانک مرکزی انجام دادند نشان داد که عوامل غیر اقتصادی التهابات اخیر بازار ارز را رقم زده است و شرایط اقتصادی کشور به گونه ای نیست که اقتضای دلار 5 هزار تومانی و بیشتر از آن در آن دیده شود.

سیف گفت: عامل اثر گذار بر التهابات بازار غیراقتصادی و نشأت گرفته از هیجانات کاذب در بازار و شایعات بود که هم بعد خارجی داشت و هم داخلی.

رئیس کل بانک مرکزی با یادآوری دشمنی دشمنان و تلاش آنها برای ایجاد اختلال در بازار ایران و غیر شفاف و ناایمن و نامطمئن نشان دادن فضای اقتصادی کشور گفت: در داخل هم هستند برخی از منتقدان و تحلیلگران که با تحلیل های نادرست موجب التهاب بازار می شوند.

سیف همچنین با اشاره به یکسان سازی نرخ ارز گفت: با اعلام نرخ ارز 4200 تومانی به نوعی مدلی را برای نفوذ ناپذیر و مصون کردن اقتصاد شروع کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مدلی که طراحی شده تا اقتصاد کشور در برابر التهابات نفوذناپذیر باشد؛ ویژگی هایی دارد که اول ایجاد شفافیت در معاملات و مبادلات اقتصادی است، دوم ایجاد تعادل در درآمد و مصارف ارزی و الویت بندی در تخصیص ارز است؛ و سوم تک نرخی کردن ارز و یکسان سازی نرخ آن که عملیاتی شد.

سیف گفت: نرخ اعلام شده شناور است و متناسب با واقعیات بازار و اقتضائات اقتصاد کشور تعدیل و تغییر خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: یکی از عوامل تغییر نرخ ارز، تورم است که ممکن است متناسب با آن نرخ 4200 تومان 6 یا 7 درصد در سال آینده تعدیل شود.

سیف با اشاره به ذخیره کافی ارز کشور گفت: در حفظ حداقل ذخیره ارزی کشور ما وسواس داریم و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که فردا دستورالعمل جدید درباره ارز دانشجویی و مسافری ابلاغ می شود گفت: میزان ارزی که برای سفر به کشورهای همسایه فروخته می شود 500 یورو و برای سفر به کشورهای دور 1000 دلار است و بانکهای عامل آن ملی و ملت است.

سیف با بیان این که همه ابهامات درباره عرضه ارز دانشجویی و مسافری و گردشگری ظرف فردا و پس فردا برطرف می شود تاکید کرد: خروج سرمایه باید ضابطه ای داشته باشد و نباید یله و رها باشد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین یکی از عوامل افزایش نرخ سکه را نرخ ارز دانست و گفت: با کاهش نرخ ارز و متعادل شدن آن نرخ سکه هم کاهش خواهد یافت.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

بازارارز؛ از التهاب تا آرامش 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار