تیترامشب/

خصوصی سازی واقعی، تنها راه نجات اقتصاد کشور

عضو اتاق بازرگانی گفت : تنها راه رسیدن به رشد اقتصادی و برون رفت از شرایط کنونی، حمایت تمام قد از بخش خصوصی واقعی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،صادق نجفی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در برنامه تیتر امشب گفت: صنایع کوچک از نظر ساختاری و نیز از نظر تکنولوژی کوچک هستند و درست به همین دلیل نمی توانند تولیدات باکیفیت، رقابتی و انبوه داشته باشند، اما با این حال هم می توان بخشی از این بهره وری را با آموزش به روز کرد.

او افزود: برای بالابردن بهره وری باید از فارغ التحصیلان دانشگاهی، کارورز جذب کرد تا آنها با دانشی که دارند، تخصص خود را در تکنولوژی های روز به کار بگیرند.

او ادامه داد: نوسازی و بازسازی و تکنولوژی نیاز امروز کشور است و به همین دلیل اولویت اصلی ما نیز به حساب می آید.

او گفت: امروز در دنیا کسی تولیدات خود را انبار نمی کند بلکه از طریق شبکه های خود به بازار تزریق می کند. حال ما نیز باید بتوانیم بخشی از هزینه های تولید خود را به کمک بهره وری کاهش دهیم.

خصوصی سازی واقعی، تنها راه نجات اقتصاد کشور او افزود: ما در شرایط موجود جوانانی داریم که می توانند کارهای بزرگی انجام دهند بنابراین باید از این پتانسیل استفاده کنیم موضوعی که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار داده ایم.
در ادامه برنامه بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی گفت: رقابت پذیری مبانی رتبه بندی در اقتصاد است که رتبه ما از این جهت 69 است که این رتبه در این دولت 7 پله بهبود یافته است، حال رتبه ایران در منطقه 13 است که البته رتبه خوبی به حساب نمی آید، عامل اصلی آن هم برمی گردد به بروکراسی های دست و پاگیر، بی ثباتی در سیاست گذاری اقتصادی، نوسانات قیمت، تورم، زیرساختهای ضعیف که همه اینها موجب شده تا نتوانیم در دنیا دست به رقابت بزنیم.
 

خصوصی سازی واقعی، تنها راه نجات اقتصاد کشور

او گفت: ایران خودرو به ازای هر کارگر فقط 7 خودرو تولید می کند درحالی که سیتروئن بیش از 90 خودرو تولید می کند. ما به تعدیل نیرو اعتقاد داریم زیرا نیروهای بیکار، خود راندمان و بهره وری را کاهش می دهند اگرچه این تفکر به روند بیکاری در کشور دامن می زند اما در طولانی مدت سودآور خواهد بود.

او ادامه داد: بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی خوب عمل می کند، ما قادریم تا فارغ التحصیلان دانشگاهی را آموزش داده و از آنها نیروی کارآمد بسازیم.

او افزود: بخش خصوصی ما همانند سایر بخش های خصوصی در دنیا عمل می کند اما از آنجایی که سهم آن در اقتصاد کم است لذا چندان تاثیری هم در اقتصاد کشور ندارد لذا باید خصوصی سازی واقعی انجام شود، این بدان معنا نیست که همه این ادارت به بخش خصوصی فروخته شود بلکه می توان مدریت این واحدها را به بخش خصوصی سپرد تا به بهره وری و سودآوری برسند.

او گفت: متاسفانه با اعمال سیاست هایی خاص بعد از اجرای اصل 44، دولت بزرگتر شد و بخش خصوصی ضعیف تر، ما برندهای خوبی هم در صنعت و هم در خوراکی در کشور داریم که توانسته اند بازارهای جهانی را فتح کنند، اما متاسفانه سهم آنها در اقتصاد کشور کم است، اگر به دنبال بهبود اقتصاد کشور هستیم باید دولت هم پای کار بیاید و جلوی مقاومت ها گرفته شود.

او با اشاره به اینکه  بهره وری ما در بخش خصوصی با استاندارد های دنیا هماهنگ است، اگر جایی کمتر است بدان دلیل است که هنوز خصوصی سازی انجام نشده است تصریح کرد: نجات کشور در اجرای خصوصی سازی واقعی است. اگر اقتصاد مقاومتی اجرا شود رشد اقتصادی محقق می شود، اشتغال زایی صورت می گیرد و در کنار آن حمایت از کالای داخلی هم تحقق می یابد.

 

   
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس هم که به صورت تلفنی در برنامه حضور داشت گفت: در حوزه بهره وری عدم وجود شفافیت در قیمت خود معظلی بزرگ به حساب می آید، زمانی که اقتصاد به سمت عدم شفافیت حرکت می کند رانت هایی را ایجاد می کند که نتیجه آن عدم بهره وری است.

خصوصی سازی واقعی، تنها راه نجات اقتصاد کشور

او گفت: زیرساختهایی که ما نیاز داریم رسیدین به قیمت های واقعی است، مهمترین مشکل بعد از این امر حضور دولت در اقتصاد است، با وجود آنکه اصل 44 در کشور ایجاد شده اما اجرای ناقص آن موجب شده تا میزان بهره وری صنایع کاهش یابد، در سالهای قبل حضور دولت در اقتصاد مستقیم بود که در آن اخلال ایجاد می کرد اما امروز به صورت غیر مستقیم صورت می گیرد که بدترین وضعیت در بهره وری اقتصادی به حساب می آید زیرا مالکیت در دست دولت نیست اما مدیریت در انحصار دولت است، در این شرایط رشد اقتصادی دنبال نمی شود و بخش خصوصی هم امکان حضور در این بازار را ندارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر 

انتهای پیام/

بهره وری؛ حلقه مفقوده تولید 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار