واکنش های داخلی و بین المللی به حمله خونین تروریستی در کابل

حمله تروریستی روز گذشته داعش در کابل که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم و خبرنگاران افغانستان گردید واکنش های فراوان داخلی و خارجی به دنبال داشته است.

واکنش های داخلی و بین المللی به حمله خونین تروریستی در کابلبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حمله تروریستی روز گذشته داعش در کابل که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم و خبرنگاران افغانستان گردید واکنش های فراوان داخلی و خارجی به دنبال داشته است.

ریاست جمهوری افغانستان در کناری بسیاری مقام های حکومتی افغانستان هدف قرار دادن افراد ملکی و خبرنگاران را جنایت جنگی و خلاف ارزش‌های اسلامی خوانده و سازمان ملل متحد، سفارت امریکا در کابل، ناتو و ماموریت پشتیبانی قاطع در افغانستان، سفارت خانه های بریتانیا، فرانسه و آلمان، آسترالیا، کانادا، پاکستان، ایران، چین، عربستان سعودی، و بحرین نیز حمله های مرگبار دیروز کابل را به شدت نکوهش کرده اند.

صبح دیروز دوشنبه نخستین حمله انفجاری با استفاده از سه چرخه زرنج در شش درک کابل رخ داد و در مدتی کمتر از نیم ساعت هنگامی که مردم خبرنگاران و نیروهای امنیتی برای نجات و در ساحه جمع بودند، انفجار دومی در میان گروه خبرنگاران صورت گرفت.

این حمله که به گفته مسوولان امنیتی با استفاده از کمره صورت گرفته ، در نوع خودش بی‌پیشنه بوده و ۲۹تن شهید و ۴۹تن زخمی برجاگذاشت.

در این انفجارها در قلب کابل که ساحه سبز امنیتی به شمار می رود، در میان سایر غیرنظامیان، ۹خبرنگار نیز شهید شدند و هفت عضو دیگر خانواده رسانه ها، زخم برداشتند.

هدف این حمله رسانه‌ها تلقی شده است و گروه تروریستی داعش نیز مسئولیت آن را پذیرفته است.

ریاست جمهوری افغانستان با پخش اعلامیه‌ای، هدف قرار دادن افراد ملکی و خبرنگاران را جنایت جنگی و خلاف موازین اسلامی گفته است.

در بخشی از اعلامیه ریاست جمهوری آمده است :"رییس جمهور غنی، حمله بالای افراد ملکی و خبرنگاران را جنایت نابخشودنی دانسته. باتوجه به اهمیت آزادی بیان و فعالیت آزاد رسانه‌ها، به کمیته مشترک رسانه‌ها هدایت داد تا در زمینه چگونگی حمایت و رسیدگی به خبرنگاران آسیب‌ دیده اقدام صورت گیرد."

درسوی دیگر، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت، با پخش اعلامیه ای رویداد دیروز را وحشیانه عنوان کرده و نگاشته است: " آزادی بیان مهمترین دست‌آورد هفده سال گذشته است و صیانت و پاسداری از آن وظیفه دولت است. این حمله های بزدلانه، اراده مردم افغانستان را برای مقابله با هراس افگنان و حامیان‌شان ثابت ‌تر می‌کند و مردم افغانستان تسلیم این گونه رویدادها نخواهند شد."

کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز گفته است این رویداد خلاف قوانین حقوق بشری است.

نادر نادری، رییس کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی نیز در جمع خبرنگاران به محل رویداد رفته و این حمله را نکوهش کرده است.

برخی اعضای مجلس نمایندگان هم این رویداد را نکوهش کرده و مقام های امنیتی را در تامین امنیت خبرنگاران مسئول می‌دانند.

واکنش‌های جهانی:

حمله های هراس افگنانه دیروز با محکومیت گسترده جهانی نیز روبه رو شده است.

نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان این حمله ها را نکوهش کرده و حمله به غیرنظامیان و رسانه های را جنایت جنگی گفته است.

تاداماچی یاماماتو، نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان گفت: "حمله‌های امروز در کابل و قندهار که در آن غیرنظامیان و خبرنگاران هدف قرار گرفتند، نقض صریح قوانین جهانی است و حمله به غیرنظامیان ارتکاب جنایت جنگی است".

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز انفجارهای انتحاری صبح روز گذشته در کابل پایتخت افغانستان را که به کشته و زخمی شدن ده ها تن از شهروندان این کشور از جمله چند خبرنگار منجر شد، به شدت محکوم کرد.

بهرام قاسمی با ابراز همدردی با خانواده قربانیان انفجارهای انتحاری صبح امروز (دوشنبه)، این جنایت ضد انسانی و حادثه مرگبار و تلخ را به دولت و ملت افغانستان تسلیت گفت.
قاسمی با اشاره به اینکه چند روزی از حمله تروریستی اخیر در کابل نگذشته و درد و آلام ملت افغانستان هنوز از این گونه اقدامات مرگ افرین التیام نیافته است، تأکید کرد: ثبات منطقه از جمله افغانستان منوط به آن است که جامعه جهانی برای مبارزه جدی با معضل تروریسم تمامی تلاش خود را به کار گیرند.

سفارت امریکا در کابل و فرمانده ماموریت پشتیبانی قاطع هم در اعلامیه‌های جداگانه، با نکوهش حمله ها نگاشته است: "ما ژرف ترین مراتب تسلیت خود را به خانواده ها، دوستان و همکاران قربانیان این رویداد به شمول خبرنگاران دلیر، ابراز نموده و برای زخمی شده ها شفای عاجل آرزو می کنیم. در جای که رسانه ها با خطر روبه رو باشند، سایر موارد حقوق بشری در معرض تهدید بزرگ قرار دارند. ما در کار مبارزه با هراس افگنی در کنار مردم و حکومت افغانستان می ایستیم و از نیروهای ملی دفاعی و امنیتی به خاطر تلاش های دوامدار برای حفاظت افغانستان قدردانی می کنیم."

نیکولاس کی، سفیر بریتانیا هم در پیامی، حمله های امروز را به شدت محکوم کرده است.

جنرال جان نیکلسن، فرمانده ماموریت پشتیبانی قاطع نیز در پیوند به این رخدادها دیروز گفت: "ما حمله های امروز در کابل را که در آن نیروهای امنیتی، افراد ملکی و خبرنگاران هدف قرار گرفتند، با شدت نکوهش می کنیم، مراتب تسلیت خود را به خانواده قربانیان و خانواده رسانه های افغانستان اعلام می داریم. ما درکنار متحدان افغان خود در مقابله با هراس افگنان ایستاده ایم، دشمنان مردم افغانستان با انجام این گونه حمله ها پیروز نخواهند شد، و باعث تقویت بیشتر تعهد های ما با دولت و مردم افغانستان خواهد شد".

اتحادیه اروپا هم درکنار نکوهش حمله های امروز در ولایت قندهار و کابل، مسوول سیاست خارجی این اتحادیه گفت: "اتحادیه اروپا در کنار مردم افغانستان ایستاده است و از تلاش های دولت این کشور برضد هراس افگنان پشتیبانی کامل دارد و همکاری های خود را با افغانستان ادامه می دهد."

وزارت های خارجه پاکستان و ایران هم در اعلامیه های این حمله ها را محکوم کرده و بر مبارزه مشترک همه کشورهای منطقه برضد هراس افگنی تاکید کرده اند.

کورنلیوس سیمرمن، نماینده ملکی ناتو در افغانستان، این حمله را با شدیدترین الفاظ نکوهش کرده گفت: "ما حمله های امروز را با قاطعیت نکوهش می کنیم؛ حمله که درآن غیرنظامیان به شمول خبرنگاران مورد حمله قرار گرفتند. ما تسلیت خود را به خانواده های قربانیان و همکاران رسانه‌یی قربانیان ابراز می‌داریم".

عربستان سعودی نیز که تا چند روز دیگر میزبان نشستی برای صلح افغانستان است، در اعلامیه‌ای حمله به افراد ملکی و خبرنگاران را محکوم کرده است.

هند و ترکیه از کشورهای دیگر همکار با افغانستان نیز حمله‌های امروز را محکوم کرده و گفته اند به همکاری هایشان برای رسیدن مردم افغانستان به صلح و ثبات همیشگی با افغانستان ادامه می دهند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار