خانم‌ها بخوانند؛

عوارض مرگبار زیاده روی در مصرف مکمل‌های دارویی

فقر آهن عارضه‌ای شایع بین بیشتر بانوان در سنین باروری است که اولین مرحله درمان، شناسایی علت و تنظیم رژیم غذایی بوده و در مرحله بعد استفاده از مکمل‌های دارویی پیشنهاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان دانشگاه صنعتی چالمرز (Chalmers University of Technology) در گوتنبورگ در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مکمل‌های حاوی ترکیب آهن که میلیون‌ها زن در سراسر دنیا در دوران بارداری و یا برای مقابله با فقر آهن ناشی از قاعدگی‌های شدید مصرف می‌کنند می‌تواند سبب ابتلای آن‌ها به سرطان روده شود.

برخی ترکیب‌های رایج در دارو‌های مکمل شامل فریت سیترات (ferric citrate) و فریت‌ای دی تی‌ای (ferric EDTA) می‌توانند سبب افزایش مارکر‌های سرطان شوند.


این ترکیب‌ها حتی در دوز‌های پایین هم می‌توانند سبب افزایش سطح پروتئین آمفیز گولین (amphiregulin) شوند.

پژوهش‌های پیشین همچنین نشان داده است، مصرف قرص مکمل آهن می‌تواند سبب آسیب به دی ان‌ای (DNA) سلول‌های خونی و ابتلای افراد به برخی بیماری‌ها شود.

آهن می‌تواند با دگرگون کردن ژن‌های بدن سبب ابتلای بانوان به سرطان روده شود؛ وجود آهن برای تولید گلبول قرمز خون بسیار مهم است، زیرا گلبول‌های قرمز مسئول انتقال اکسیژن به بخش‌های مختلف بدن هستند.

کمبود آهن که بر اثر برخی بیماری ها، قاعدگی، بارداری، جراحی و تروما ایجاد می‌شود مانع از انتقال مناسب اکسیژن به سلول‌های بدن و بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

از جمله مواد غذایی مفید حاوی آهن می‌توان جگر گاو یا گوسفند، گوشت، لوبیا، آجیل، میوه‌های خشک، دانه‌های کامل غلات و حبوبات، سبزیجات دارای برگ‌های تیره را نام برد.


میزان نیاز مردان و زنان به این ماده به شرح زیراست:
مردان بالای ۱۸ سال: ۸.۷ میلی گرم
زنان ۱۹-۵۰ ساله: ۱۴.۸ میلی گرم
زنان بالای ۵۰: ۸.۷ میلی گرم

زنان با قاعدگی‌های سنگین و یا بانوانی که باردار هستند ممکن است نیاز به مکمل تغذیه‌ای داشته باشند.

مصرف آهن بیش از ۲۰ میلی گرم در روز می‌تواند منجر به یبوست، حالت تهوع، استفراغ و درد شکمی شود، همچنین در کودکان، مصرف دوز‌های بسیار بالا از مکمل‌های آهن می‌تواند سبب مسمومیت و مرگ شود؛ به همین دلیل مکمل‌های آهن باید دور از دسترس کودکان باشد و تنها با تجویز پزشک و به میزان لازم به آن‌ها داده شود.


کارشناسان توصیه می‌کنند افراد از مصرف مکمل‌های آهن حاوی فریک سیترات خودداری کنند، متخصصان اعتقاد دارند شرکت‌های تولید کننده مکمل‌های خوراکی باید توجه ویژه‌ای به نوشتن اجزای تشکیل دهنده محصولات خود داشته باشند تا مصرف کنندگان با آگاهی از آن‌ها استفاده کنند.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند در صورت وجود فقر آهن در مرحله اول با مراجعه به پزشک علت اصلی آن را شناسایی کنند و در مراحل بعدی در کنار مصرف مکمل از روش‌های درمانی برای رفع مشکل خود استفاده کنند.

تنظیم رژیم غذایی نیز یکی از مفیدترین راهکار‌ها برای برطرف کردن فقر آهن است و مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای باید در بازه‌های زمانی استاندارد صورت گیرد تا سبب آسیب به بدن نشود.

یافته‌ها درباره ارتباط مصرف مکمل آهن با ابتلا به سرطان روده در مجله (Oncotarget) منتشر شده است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

مفیدترین راهکار‌ها برای برطرف کردن فقر آهن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
اوووووو.همه چی با سرطان ارتباط داره
آخرین اخبار