وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

راه‌اندازی شرکت حمل ونقل حومه‌ای در سال 97/حمل ونقل حومه‌ای نظام شهرسازی در ایران را تغییر می‌دهد

آخوندی، گفت: حمل و نقل ریلی می‌تواند نظام شهرسازی در ایران را تغییر و کیفیت زندگی در شهرهای جدید را افزایش دهد.

راه‌اندازی شرکت حمل ونقل حومه‌ای در سال 97/حمل ونقل حومه‌ای نظام شهرسازی در ایران را تغییر می‌دهدبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره برداری از ۶۱ دستگاه واگن جدید مسافربری در آستانه سفرهای نوروزی در ایستگاه راه آهن تهران با بیان اینکه در سال آینده باید توسعه حمل ونقل ایران در حوزه ریلی افزایش بیشتری داشته باشد، گفت: طی آمارهای ارائه شده، به دلیل ورود ناوگان جاده‌ای و خودروی شخصی در حوزه جاده‌ای رشد بسیار زیادی وجود داشته است.

وی در ادامه افزود: در حوزه جاده ای باید 10 کریدور موجود را توسعه دهیم و میزان آزادراه‌های کشور که هم اکنون 2 هزار کیلومتر است را به 10 هزار کیلومتر برسانیم.

آخوندی تاکید کرد: باید اتصال شبکه آزادراهی آسیایی را در حوزه جاده‌ای کشور گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه حمل ‌ونقل ایمن، سالم، سبز و دوستدار  محیط زیست از جمله مزیت‌های بخش ریلی به شمار می رود، گفت: حمل ونقل ریلی بخشی است که می‌تواند نرخ بهره‌وری اقتصادی را افزایش دهد و از جهت سرمایه‌گذاری در حوزه ریل می‌توانیم عملیاتی موثری را انجام دهیم.

آخوندی تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی به ویژه در حوزه‌های بار و مسافر میزان عقب‌ماندگیمان نسبت به بخش جاده‌ای زیاد است به طوریکه رشد در این بخش را توانسته‌ایم تنها به 10 درصد برسانیم، بنابراین نیاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار زیاد است.

وزیر راه و شهرسازی، افزود: توسعه شبکه ریلی در حوزه بار نیز باید تقویت شود.

وی، تأکید کرد: هم اکنون 700 کیلومتر ریل جدید توسط راه‌آهن ساخته و 516 کیلومتر ریل نیز توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل جاده‌ای ایجاد شده و ایران در این حوزه توانسته اقدامات چشمگیری را ایجاد کند.

آخوندی با بیان اینکه باید تمامی مراکز استان‌ها به شبکه ریلی متصل شوند، گفت: توسعه شبکه ریلی کار بسیار بزرگی است که ما توانسته‌ایم در این بخش اقدامات قابل توجهی را انجام دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل ونقل حومه‌ای در زندگی روزمره مردم بسیار با اهمیت است، گفت: حمل ونقل حومه‌ای ریلی تنها یک بخش حمل و نقلی نیست، بلکه نظام شهرسازی و رشد شهرها را نیز تغییر می‌دهد.

آخوندی تاکید کرد: حمل ونقل حومه‌ای مهمترین اثر ادغام دو وزارت راه و مسکن است.

وی با بیان اینکه تنها دلیلی که شهرهای جدید پیرامون کلان‌شهرها تا به امروز نتوانسته موفق باشد، نداشتن قطار حومه‌ای است به طوریکه می‌توان با ایجاد حمل ونقل حومه‌ای کیفیت زندگی را در این شهرها افزایش داد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تنها دلیلی که تا به امروز شهرهای جدید زندگی بی‌کیفیتی دارند و مردم در این منطقه رنج می‌برند متصل نبودن این شهرها به کلان‌شهرها است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال 96، 17 درصد در حمل ونقل  حومه‌ای رشد داشته‌ایم،  گفت: با این میزان رشد نیازمند سرمایه‌گذاری چندین میلیاردی در این حوزه هستیم تا بتوانیم به رشد 100 درصدی در این بخش برسیم.

وی افزود: تمامی کلان‌شهرها از جمله تبریز، اصفهان، اهواز، مشهد باید به حمل‌ونقل حومه‌ای متصل شوند، زیرا میزان جمعیت در این شهرها نسبت به سایر شهرهای جدید دیگر بیشتر است.

آخوندی یادآور شد: با ایجاد ریل و قطار حومه‌ای در کلان‌شهرها می‌توانیم با آلودگی هوا مقابله کنیم و فشار جمعیتی را از مرکز شهرها به شهرهای حومه‌ای انتقال دهیم.

 وی تاکید کرد: متاسفانه در ایران به حمل ونقل مسافری کوتاه برد کمتر توجه شده به طوریکه این حمل ونقل مسافری می‌تواند نظام الگو را در ایران تغییر دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز اساسنامه شرکت حمل و نقل حومه ای به هیات وزیران ارسال شد، گفت: براساس این اساسنامه، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه مشترکاً این سیستم را برعهده خواهند داشت. همچنین این شرکت در سالهای آینده تأسیس خواهد شد ولی برای توسعه آن باید از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم چون چندین میلیارد دلار پول نیاز دارد.

وی تصریح کرد: دولت باید در طول دو برنامه توسعه پنج ساله، مبلغ ۵۰ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی سرمایه گذاری کند که سالانه در مجموع ۵ میلیارد دلار در حوزه ریلی اعم از زیرساخت و ناوگان، نیاز به سرمایه گذاری داریم. 

آخوندی، گفت: راه‌آهن قزوین_رشت  و راه‌آهن کرمانشاه که چند ماه گذاشته افتتاح شده بود، اوایل سال آینده به بهره‌برداری می رسد.

پیش بینی 24.5میلیون مسافر در نوروز

وزیر راه و شهرسازی، گفت: برای ایام تعطیلات سال نو که تا 15 فروردین برنامه ریزی شده است، 4هزار و 840 رام قطار آماده شده که نسبت به نوروز 96، 15.7 درصد رشد داشته است. همچنین یک میلیون و 772 صندلی آماده شده که نسبت به نوروز 96 معادل 0.8 درصد رشد نشان می دهد. ضمن اینکه در نوروز97 میزان مسافر به24.5 میلیون مسافر می رسد که رشد ۶.۵ درصدی نسبت به سال جاری خواهد داشت.

آخوندی، افزود: امسال 61 واگن مسافربری به بهره برداری می رسد که 27 واگن آن نو بوده و 34 واگن نیز بازسازی اساسی شده است.

آخوندی با بیان اینکه امسال راه‌آهن یک رکورد از خود برجای گذاشت، گفت: میزان تعطیلی راه‌آهن در بخش مبدا کمتر از 30 ثانیه بود و در بخش مقصد نیز با توجه به توقف‌هایی که داشته کمتر از 28 دقیقه بوده و این نشان می‌دهد، قطار یک وسیله کاملا دقیق و برنامه‌ریزی شده است.

وی در پایان گفت: باید تمامی قطارها به اینترنت متصل شوند تا مردم در مسیر ریل بتوانند از این فرصت استفاده بهینه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار