عضو شورای اسلامی شهر اصفهان :

جلوه های بصری در اصفهان باید متناسب با نصف جهان باشد

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: جلوه های بصری در اصفهان باید متناسب با نصف جهان باشدو باید مردم شهر نیز آنها را بپسندند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،  شیرین طغیانی  در بیست و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه زیباسازی فرآیند توسعه ویژگی‌های بصری است که در فضاهای شهری صورت می‌گیرد، اظهار کرد:  جنبش زیبایی‌شناسی رویکردی پیشرفته است که از اواخر قرن ۱۹ آغاز شد و در واقع به ارتقا کیفی فضاهای شهری می‌پردازد تا به شکل‌گیری شهری سالم، زیبا و انسان مدار از طریق ارتقاء رضایتمندی مردم برسد.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها با استفاده از زیباسازی سعی بر آن دارند سیمای بصری را برای ارتقاء کیفیت محیط و بهبود تعامل اجتماعی و هویت‌بخشی به کالبد شهر مهیا کنند، تصریح کرد: تحقق این هدف به عوامل مختلفی چون کیفیت طراحی شهر، کیفیت و ضوابط معماری نماها، رنگ، فرم، روشنایی و معماری نور در شب، کیفیت و کمیت فضای سبز، تبلیغات شهری، مبلمان شهری، المان‌ها، مونومان‌ها، پاکیزگی شهر و ... بستگی دارد.

رییس کمیسیون عمران،‌ معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص گرافیک شهری نیز اظهار کرد: گرافیک شهری مجموعه‌ای از ارتباطات و فرآیندهای تصویری است تا نظام‌مندی نمودهای بصری عناصر دیده شونده و کیفیت شکل گیری در محیط و ایجاد تناسب بین آنها را با در نظر گرفتن اصول زیبایی‌شناسی و کاربردی ارائه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر فضاهای شهری اصفهان به محلی برای تجمع نازیبایی‌های شهری تبدیل شده است، افزود: این نازیبایی‌ها گاهی به صورت سخت فضاها مانند احجام بناها و نماهای ساختمانی، گاهی در نرم فضاها مانند فضاهای سبز و گاهی نیز خود را در مبلمان و تجهیزات و تبلیغات شهری نشان می‌دهد.

طغیانی با تاکید بر اینکه امحای نازیبایی‌های شهر اصفهان هزینه‌های سنگینی را بر شهر و شهروندان تحمیل می‌کند، تصریح کرد: باید توجه داشت که برخی از نازیبایی‌های اصفهان به قصد زیباسازی ایجاد شده‌اند.

وی عواملی مانند عدم مشارکت مردم در زیباسازی شهری، نبود آموزش‌های لازم برای شهروندان، عدم اعتقاد برخی از مدیران شهری به تاثیر زیباسازی در روح و روان شهروندان را از دلایل مهم نازیبایی‌های شهر اصفهان عنوان کرد و گفت: آنچه امروزه تحت عنوان زیباسازی شهری تلقی می‌شود بیشتر مربوط به مبلمان و تجهیزات شهری و پروژه‌های نورپردازی است که گاهی به صورت موقت ومناسبتی و  گاهی به صورت دایمی مورد توجه قرار می‌گیرد.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه زیباسازی مبلمان و تجهیزات شهری و پروژه‌های نورپردازی مشخصا وظیفه سازمان زیباسازی است، افزود: مسائل مربوط به فضای سبز در حوزه سازمان پارک‌ها و فضای سبز و موضوعات مرتبط با تبلیغات شهری نیز در حوزه فرهنگی، ورزشی دنبال می‌شود.

 

وی اضافه کرد: این همه گسست در مدیریت مباحث مربوط به زیبایی‌سازی شهری نتیجه‌ای جز اغتشاشات بصری و غیر بصری در سیما و منظر شهری ندارد.

طغیانی با بیان اینکه سازمان زیباسازی و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری هر ساله با فرارسیدن نوروز سعی در انجام وظایف خود دارند و با صرف هزینه‌های قابل توجه پروژه‌هایی را اجرایی می‌کنند، اظهار کرد: عدم وجود برنامه‌ای جامع در این رابطه یکی از مهم‌ترین موانع است چرا که گاهی پروژه‌هایی در سطح شهر به عنوان زیباسازی انجام می‌شود که هیچ ربطی به بستر فرهنگی، تاریخی شهر اصفهان ندارد.

وی تصریح کرد: از طرفی با توجه به اینکه مناطق ۱۵ گانه نیز معمولا فعالیت‌هایی در این زمینه به صورت خود جوش انجام می‌دهند، گاهی استراتژی مناطق با رویکرد سازمان زیباسازی همسو نبوده و نهایتا نوعی تشتت در سیما و منظر شهری را در بردارد.

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان عدم استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای زیباسازی شهر اصفهان را نیز از دیگر چالش‌های پیش‌روی زیباسازی اصفهان دانست و گفت: مدیریت شهری در حوزه زیباسازی مصمم است از صفر تا صد موضوعات را خود را دنبال کند و بخش مشارکت مردمی را درگیر نمی‌کند. گاهی پروژه‌های زیباسازی آنچنان که باید مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد و معمولا نقدهای تندی نسبت به این طرح‌ها از سوی مردم را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: ضروری است که سازمان‌های فعال در حوزه زیباسازی شهر اصفهان با اتخاذ تصمیمات مشترک نسبت به اجرای طرح‌ها از اصراف منابع جلوگیری کنند تا بتوانند جلوه‌ای ارزشمند و مناسب شأن تاریخی و فرهنگی در زمینه زیباسازی از شهر اصفهان ارایه دهند و در ادامه راه از نقش کنترلی و نظارتی مردم بیش از پیش بهره‌مند شوند.

 

انتهای پیام/ ساب چیان

 

نظر عضو شورای شهر اصفهان درباره نماد های شهر اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.