رویدادهای مهم افغانستان در 24 ساعت گذشته

کشته شدن 4 غیر نظامی در «ننگرهار»، موضع شورای عالی صلح برای صلح جابجایی نظامیان خارجی در «فاریاب» و کشته شدن 9 عضو طالبان رویدادهای مهم خبری 24 ساعت گذشته افغانستان است.

رویدادهای مهم افغانستان در 24 ساعت گذشتهبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، کشته شدن 4 غیر نظامی در «ننگرهار»، موضع شورای عالی صلح برای صلح، تلاش مجلس برای جلوگیری از کارهای غیر قانونی دولت، پایان زمان ثبت نام مهاجران افغان در پاکستان، جابجایی نظامیان خارجی در «فاریاب» و کشته شدن 9 عضو طالبان رویدادهای مهم خبری 24 ساعت گذشته افغانستان است.

** کشته شدن 4 غیر نظامی در «ننگرهار»
«عطاالله خوگیانی» سخنگوی استاندار ننگرهار افغانستان از کشته شدن چهار غیر نظامی و زخمی شدن چند تن دیگر از جمله فرمانده نیروی مردمی در این استان خبر داد.
وی به ایرنا گفت که روز گذشته خودروی نظامیان و غیر نظامیان در شهرستان «رودات» هدف انفجار بمب جاسازی شده در کنار جاده قرار گرفت که در آن این غیر نظامیان کشته و چند تن دیگر از جمله فرمانده نیروی مردمی شهرستان رودات زخمی شدند.
وی گروه طالبان یا دیگر تروریست ها را مسئول این بمب گذاری ها معرفی کرد اما گروه طالبان تاکنون در این باره اظهار نظر مشخص نکرده است.

**موضع شورای عالی در باره گفت و گو با طالبان 
«عبدالخبیراوچقون» معاون شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرده است که حاضر است برای 50 درصد سهم طالبان در قدرت دولت با آنها گفت وگو کند.
وی گفته است که این شورا برای شنیدن تمام پیشنهادات این گروه حاضر است و تنها قانون اساسی و حقوق زنان خط قرمز است و دیگر همه موارد قابل گفت و گو و بحث است.
اوچقون پیشنهاد دولت برای به رسمیت شناختن این گروه را در صورت آغاز گفت و گوهای صلح به عنوان یک حزب سیاسی، امتیاز بزرگی دانست و گفت که طالبان باید از این فرصت استفاده کند.
شناختن این گروه مسلح به عنوان حزب سیاسی، خروج نامشان از فهرست سیاه سازمان ملل، رهایی زندانیان، فراهم کردن کار، جای دادن به جنگجویان این گروه از جمله پیشنهادهای دولت افغانستان برای طالبان است که در نشست اخیر در کابل اعلام شد.

**تلاش مجلس برای جلوگیری از فرمان های ریاست جمهوری
«رئیس کمیسیون تقنین» مجلس نمایندگان افغانستان اعلام کرد که در سال آینده کاری تلاش خواهند کرد تا جلو صدور فرمان های تقنینی ریاست جمهوری را بگیرند.
«نذیراحمد حنفی» به رسانه های افغانستان گفت که مجلس روی طرحی کار می کند تا دست دولت را از صدور فرمان های غیر قانونی کوتاه کند.
وی در پاسخ به سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان که گفته بود، دولت در یک سال بر روی 100 قانون کار کرده است، گفت: مگر ممکن است دولت این کار را کرده باشد اما در عملی کردن قوانین تصویب شده در مجلس دستاوردی نداشته است.
وی تصریح کرد که دولت در یک سال اخیر بجای انجام قوانین ، فرمان های تقنینی را به مجلس فرستاده است که بیانگر انجام کارهای غیر قانونی دولت را روشن می سازد.

**پایان روند ثبت نام مهاجران افغان در پاکستان
منابع خبری افغانستان اعلام کردند که زمان ثبت نام مهاجران غیر قانونی افغان در پاکستان به پایان رسید و این روند که از هفت ماه پیش در آن کشور آغاز شده بود خاتمه یافته است.
این منابع افزودند که در این مدت 850 هزار مهاجر افغان غیر قانونی در آن کشور با نظارت کمیته مشترک افغانستان و پاکستان ثبت نام کرده اند.
در این گزارش آمده است که برای افغان هایی که ثبت نام کرده اند کارت های جدید صادر می شود تا بر اساس آن بتوانند بطور قانونی در آن کشور زندگی کنند.

**جابجایی نظامیان خارجی در «فاریاب»
مقامات ارتش افغانستان در شمال این کشور اعلام کردند که تعداد 60 نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شهر «میمنه» مرکز استان فاریاب جابجا خواهند شد.
ژنرال «جنت گل کروخیل» به رسانه های افغانستان گفت که این نظامیان در عملیات های هوایی و ادوات از نیروهای افغان حمایت خواهند کرد.
برخی منابع دیگر افزوده اند که تعداد نظامیان خارجی که در فاریاب پایگاه خواهند ساخت به 200 تن خواهد رسید.

**کشته و زخمی شدن 19 تروریست طی 24 ساعت گذشته 
وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که در 24 ساعت گذشته در مناطق مختلف این کشور 9 تروریست کشته، 10 تن زخمی و 10 تن دیگر نیز دستگیر شدند.
در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است که این افراد طالبان در درگیری های مختلف با نیروهای افغان در 11 استان کشور کشته، زخمی و یا هم دستگیر شده اند.
وزارت دفاع افغانستان درباره تلفات نیروهای ارتش در این درگیری ها اشاره ای نکرده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.