مقیمی مطرح کرد؛

طرح‌های سرمایه گذاری نباید به بهانه حفظ بیت المال معطل بمانند

استاندار تهران گفت:مدیران دستگاه‌های اجرایی استان نباید به بهانه‌ حفظ بیت المال طرحی که با میلیارد‌ها تومان می‌تواند به رونق اقتصادی استان کمک کند را معطل نگه دارند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سومین همایش سراسری دهیاران استان تهران با حضور استاندار تهران، جمعی از معاونان و مدیران کل استانداری، برخی از رؤسای دستگاه‌های اجرایی و ٤٠٠ نفر از دهیاران استان تهران در محل سالن اجتماعات شیخ صدوق آستان مقدس عبدالعظیم حسنی (ع) امروز ١٢ اسفند برگزارشد.

محمدحسی مقیمی استاندار تهران در ابتدا با اشاره به نیاز امروز استان تهران در جذب منابع مربوط به سرمایه گذاری تأکید کرد:گاهی مشاهده می‌شود بعضی از رؤسای دستگاه‌های اجرایی استان طرحی را که به واسطه آن میلیارد‌ها تومان درآمد و صد‌ها فرصت شغلی در استان ایجاد می‌شود با این بهانه که بخش کوچکی از آن مغایر با حفظ بیت المال است معطل می‌گذارند و روند سرمایه گذاری در استان را با کندی روبرو می‌کند.

مقیمی با ذکر این مطلب که حساسیت در خصوص حراست از بیت المال از سوی مدیران ستودنی است، تصریح کرد:مردم وقتی در اخبار (درست یا غلط) می‌شنوند که در جایی غفلتی در خصوص حفظ بیت المال شده است، مأیوس می‌شوند. اما دقت کنید که اگر بخش کوچکی از یک طرح اقتصادی و سرمایه گذاری با حفظ بیت المال مغایر بود در چارچوب قانون، آن بخش را برطرف کنید تا سرمایه گذاری در استان رونق یابد.

وی در ادامه با مرور سیر تاریخی تشکیل دهیاری‌ها و توجه به مشکلات زیربنایی روستا‌ها در کشور یادآورشد:مدیریت در روستا‌ها از جمله مواردی بود که در سال‌های اول انقلاب خیلی در اولویت سیاست‌های دولت نبود، چراکه روستا‌ها با مشکلات نبود امکانات زیربنایی از جمله عدم وجود آب و برق مواجه بودند.

استاندار تهران ادامه داد:در اوایل انقلاب شخصی که به عنوان متولی امر توسعه در روستا‌ها مشغول به کار باشد وجود نداشت، اما با اجرای قانون شورا‌های اسلامی شهر و روستا و انتخاب شهردار و دهیار از سوی شورا‌ها، دهیاران با حوزه‌ای از اختیارات که طبق مصوبه هیأت وزیران از سوی رؤسای دستگاه‌های اجرایی یه آن‌ها تفویض شده است، وارد عرصه مدیریتی کشور شدند.

مقیمی با اشاره به انتخاب همه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران از عالی‌ترین مقام توسط مردم و خاطرنشان کرد:امروز تمام مدیران در هر سطح مدیریتی با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و دهیاران هم از این امر مستثنی نیستند، چرا که منتخب شورا‌هایی هستند که مردم به آن‌ها رأی داده اند.

مقیمی با اشاره به نقش اثرگذار دهیاران در توسعه روستا‌ها، قانون گرایی، پاکدستی، حفظ بیت المال، پرهیز از اعمال سلیقه را از اولویت‌های کاری دهیاران در روستا‌ها برشمرد و تصریح کرد: تمکین و تعهد به اجرای قانون اولین ملاک برای فعالیت همه مسئولان است و اگر به جایگاه‌های اداری به چشم محملی برای دورزدن قانون یا زدوبند‌های اقتصادی نگریسته شود، باید در پیشگاه خدا و مردم پاسخگو باشیم.

رئیس شورای اداری استان تهران از مسئولیت گرایی به عنوان وظیفه ذاتی دهیاران یاد کرد و ادامه داد:مردم با امید به شورا‌ها رأی داده اند و اگر دهیاران که منصوب شورا‌ها هستند فعالیتی کنند که ناشی از عدم مسئولیت گرایی آن‌ها باشد؛ موجب دلسردی مردم شده است وهمه ما باید مصداق حدیث "حاسبوا قبل أن تحاسبوا" باشیم.

مقیمی ادامه داد: فرصت ٤ ساله خدمت بسیار کوتاه و در عین حال مغتنم است و دهیاران با مسئولیت پذیری و تلاش باید مقدمات جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها را فراهم کنند.

مقیمی مردم داری و تلاش بی حدوحصر برای پیگیری مشکلات مردم روستا‌ها را از دیگر وظایف دهیاران برشمرد و خطاب به دهیاران گفت:دهیاران باید مجری سیاست‌های دولت در روستا‌ها باشند با پرهیز از اعمال سلیقه شخصی دهیار همه روستاییان چه منتقد و چه موافق باشند.

استاندار تهران شنیدن نظرات مردم و بهره گیری از این نظرات را در پیشبرد اهداف مدنظر توسعه‌ای در روستا ارزیابی کرد و گفت:شنیدن و جدی گرفتن نظرات مردم در اکثر موارد به پیشبرد اهدافی که در توسعه روستا‌ها مدنظر دارید کمک می‌کند.

استاندار تهران پاکدستی و صیانت از بیت المال را از دیگر وظایف همه‌ی مسئولان و به ویژه دهیاران دانست وادامه داد:پاکدستی شرط اول خدمت برای مسئولان است و اگر در جایی غفلتی کردیم بدانیم که به نظام و اعتماد مردم خدشه وارد کرده ایم.

استاندار تهران برنامه محوری را یکی از اصول علم مدیریت دانست و افزود:دهیاران باید برنامه محور باشند و از جلسات غیرضروری و وارد شدن در بحث‌های حاشیه‌ای که نفعی برای روستاییان ندارند، پرهیز کنند.

وی با اشاره به تغییر شیوه‌ مدیریت روستا‌ها افزود: قرار نیست روستا‌ها را به سبک و سیاق سابق اداره کنیم و امروز با رشد و پیشرفت لحظه‌ای علوم مواجه هستیم و باید با علم روزآمد باشیم.

مقیمی تقلیل مطالبات روستاییان را به کار‌های عمرانی و مرمت معابر روستایی از سوی دهیاران بسیار ناکارآمد ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت:امروز روستاییان ما مطالبات جدی و در عین حال منطقی تری از دهیاران دارند این نیاز‌ها برآمده از سلیقه و ذائقه‌ی مبتنی بر رشد فناوری است.

رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه‌ی استان حراست از بیت المال و هزینه کرد به جای بودجه از طرف دهیاران را خواستار شد و گفت:این بودجه از محل مالیات بر ارزش افزوده در اختیار دهیاران قرار داده شده و همه‌ ما و شما دهیاران باید در هزینه کرد بیت المال باید سیره‌ عملی امیرالمؤمنین (ع) را ملاک عمل خود قرار دهیم.

وی ادامه داد:بعضی اوقات تعبیر نادرست از حفظ بیت المال باعث می‌شود که طرحی با صرف هزینه‌ میلیاردی به واسطه‌ اینکه درجایی از آن ایرادی وجود دارد زمین مانده است و اگر می‌خواهیم بیت المال را حراست کنیم، باید آن بخش کوچک را اصلاح کنیم و حفظ بیت المال به معنای کامل کلمه است.

مقیمی همکاری و تعامل دهیاران با همه‌ ارکان از جمله متنفذان روستا و شورا‌های اسلامی را خواستار شد و یادآور شد:تعامل خوب و حداکثری با بخشدار و فرماندار در پیشبرد اهداف دهیاران بسیار مؤثر و کارآمد است.

استاندار تهران صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی، رشد و توسعه‌ی سرانه‌ی فضای سبز، مقابله با ساخت و ساز‌های غیرمجاز و همچنین توجه به ارتقا شاخص‌های سلامت در روستا را ازسوی دهیاران خواستار شد و افزود: تلقی کار صرف عمرانی از سوی دهیاران اشتباه است و دهیاران باید به همه مشکلات مردم در حوزه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی و درمانی ورود کنند.

وی توجه همزمان به مقاوم سازی و حفظ هویت خانه‌های روستایی را لازم و ملزوم هم دانست و گفت:شور‌ها و دهیاران هم قسم شوند که به خانه‌ غیرمقاوم در برابر زلزله مجوز ساخت ندهند و همزمان به این نکته توجه کنند که مردم با دیدن ساختمان‌ها در روستا احساس شادابی و سرزندگی کنند.

استاندار تهران ادامه داد:برخی دهیاران به دنبال انجام کار‌های بزرگ در روستا هستند که البته خوب است، اما بدانیم که برخی اوقات با صرف هزینه‌ای اندک می‌توانیم کار‌های بزرگ انجام دهیم و اینکار ستودنی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود رسیدگی و ایجاد فرصت‌های شغلی در روستا‌ها را یکی دیگر از وظایف شورا‌ها برشمرد و گفت:شورا‌ها و دهیاران به خوبی از ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در روستا‌ها خبر دارند و باید برای ایجاد اشتغال روستاییان تلاش کنند.

استاندار تهران خطاب به دهیاران گفت:اگر طرحی را ارائه کردید که به واسطه‌ آن سه نفر مشغول به کار شدند، شخصأ به عنوان استاندار تهران برای افتتاح طرح حاضر می‌شوم.

وی دهیاران موفق را، دهیاران پیگیر در ایجاد فرصت‌های شغلی در روستا توصیف کرد و افزود: فکر نکنید که ایجاد اشتغال خردوکوچک در روستا‌ها کار کوچکی است و خیلی از کار‌های کلان از بستر کار‌های کوچک سرچشمه می‌گیرند.

مقیمی با اشاره به مساله‌ی کمبود آب در کشور، آگاهی بخشی روستاییان از طرف دهیاران را خواستار شد و گفت:اگر مصرف بهینه‌ آب را جدی نگیریم با بحران بی آبی روبرو خواهیم شد و دهیاران باید در این زمینه به روستاییان آگاهی دهند.

وی در ادامه تأکید کرد: بخش کشاورزی بخش پربازدهی نیست، اما می‌توانیم با تغییر الگوی کشت، یکپارچه سازی اراضی و پوشش انهار از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

مقیمی با اشاره به افزایش سطح درآمد روستاییان از طریق ایجاد صنایع تبدیلی در روستا‌ها افزود:اگر روستاییان سطح درآمد بالایی داشته باشند دیگر انگیزه‌ای برای مهاجرت به شهر‌ها نخواهند داشت.

استاندار تهران در خاتمه با اشاره به نقش دهیاران در پیگیری و افزایش سطح مطالبات مردم خطاب به دهیاران گفت:وقت خود را به بطالت نگذارنید وبا تعامل با شورا‌های فرادستی و عوامل اجرایی بخش و شهرستان؛ پیگیر رفع مشکلات مردم باشید و اگر بخشدار یا فرماندار مشکلات روستا را پیگیری نکردند موضوع را به شخص استاندار منعکس کنید تا شخصأ با مسئول متخلف برخورد کنم.

انتهای پیام/

لزوم مقاوم سازی و حفظ هویت خانه‌های روستایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار