باقر لاریجانی مطرح کرد:

خروج ساليانه هزار نفر از كشور براى تحصيل در علوم پزشكى/اعلام نتايج اعتبار موسسات آموزشى تا پايان بهمن/ نسبت استاد به دانشجو در حوزه پزشكى ١ به ١٠ است/جذب ٢ هزار عضو هيئت علمى وزارت بهداشت در سال ٩٧

معاون آموزشى وزارت بهداشت گفت: نسبت استاد و دانشجو در حوزه پزشكى را طور متوسط ١٠ به ١ است و تلاش مى كنيم اين نسبت افزايش پيدا كند.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ باقر لاريجانى معاون آموزشى وزارت بهداشت در نشست خبرى دستاوردهاى آموزش پزشكى در وزارت بهداشت گفت: جايگاه ايران در توليد علم قبل از انقلاب ١٠١ بود و اكنون در جايگاه ١٧ دنيا در حوزه علوم پزشكى ایستاده‌ایم و رشد تندى در توليدات علمى داريم.

وى ادامه داد: اكنون مسير تحول و نوآورى در آموزش پزشكى را دنبال مى‌كنيم و بسته‌هايى شامل مرجعيت علمى، آينده نگارى، حركت به دانشگاه هاى نسل سوم، آموزش پاسخگو، ماموريت گرايى، آمايش در حوزه پزشكى، بين المللی‌سازى ارتقا، ارزيابى و اعتباربخشى موسسات بيمارستانى در دست اقدام داريم.

لاريجانى در ادامه از اعلام نتايج اعتباربخشى بيش از ٢٠٠ بيمارستان و دانشگاه هاى علوم پزشكى تا پايان بهمن ماه خبر داد.

وى بيان كرد: اقدامات مهمى در آموزش پزشكى انجام داديم و بخشنامه هاى لازم به دانشگاه ها متناسب با آمايش سرزمينى ابلاغ شد، توسعه ماموريت ها به دانشگاه ها در دستور كار قرار گرفت و به دانشگاه هاى علوم پزشكى ٥٠ ماموريت داديم و امسال آنها را تثبيت كرديم و تا پايان سال ارزيابى و اعطاى ماموريت جديد در دستور كار قرار گرفت.

لاريجانى افزود: گسترش علوم توانبخشى به دانشگاه‌هاى علوم بهزيستى، مرجعيت آموزشى به علوم پزشكى شهيدبهشتى، اعتباربخشى موسسات آموزشى به علوم پزشكى ايران، آينده نگارى به علوم پزشكى كرمان و دانش ترافيک به دانشگاه تبريز واگذار شد، ٢ پروژه در آموزش پزشكى انجام شد تا ضعف ها شناسايى شوند و براى برخى دانشكده ها با توجه به پتانسيل در حيطه هايى كه ضعف داشتيم فعاليت ها را در نظر گرفتند.

معاون آموزشى وزارت بهداشت با بيان اينكه سامان بخشى آموزش و مهارت بخشى در وزارت بهداشت مورد تاييد قرار گرفته است، گفت: به عنوان مثال پرستارى كه قصد دارد در آى سى يو مهارت پيدا كند مى تواند در دوره اى شركت كند و مدرک مهارتى آن را دريافت كند، اين كار در راستاى تكميل حلقه كارآفرينى است و موسسه اى راه اندازى كرديم كه تا حدى پيش رفته است.

برگزاری آزمون جامع انترنى علوم پايه و فوق تخصصى

وى به برگزارى الكترونيكى آزمون ها و صرفه جويى در هزينه‌ها اشاره كرد و افزود: آزمون جامع انترنى علوم پايه و فوق تخصصى را الكترونيكى برگزار كرديم.

لاريجانى با اشاره به تامين نيروهاى مورد نياز در حوزه پزشكى در هر منطقه اشاره كرد و گفت: محاسبات لازم براى نيروى تخصصى مورد نياز در هر منطقه را در ٥ سال آينده انجام داديم و در شوراى توسعه اقدامات لازم تصويب شد كه بر اساس آن تا ٥ سال آينده، ٧٠ درصد نيروى تخصصى درون هر منطقه تربيت مى شوند و اين به رشد آموزش پزشكى كمک بسيارى زيادى مى‌كند.

انجام ٤٠ درصد تحصيلات تكميلى در دانشگاه‌هاى تهران 

معاون آموزشى وزارت بهداشت با بيان اينكه حدود ٤٠ درصد تحصيلات تكميلى در دانشگاه هاى تهران انجام مى شود، ادامه داد: با جذب نيرو در مناطق آمايشى مى توان اين مشكل را حل كرد و دانشجويان تحصيلا تكميلى را به دانشگاه هاى بزرگ در سراسر كشور منتقل كرد.

وى عنوان كرد: يكى از اقدامات ما اين بود كه دانشگاه مجازى راه اندازى شده است، گفت: دانشگاه ها مى توانند برنامه خود را روى سايت دانشگاه قرار دهند و از بهمن ماه اين سامانه تكميل و در اختيار دانشگاه ها قرار مى گيرد، نرم افزارى به اين منظور تعبيه شده است كه محتواهاى آموزش پزشكى بر روى سايت قرار مى‌گيرد، ما دانشگاه‌هاى زيادى داريم اگر دسترسى به دروس استادان در دانشگاه هاى مختلف ممكن شود به توسعه و رشد آموزش پزشكى كمک بسيارى مى كند.

لاريجانى نسبت استاد و دانشجو در حوزه پزشكى را طور متوسط ١٠ به ١ خواند و گفت: تلاش مى كنيم اين نسبت افزايش پيدا كند و بر این اساس ١٤٠٠ عضو هيئت علمى در سال جارى جذب كرديم و فراخوان جذب ٢ هزار عضو هيئت علمى در حوزه پزشكى براى سال ٩٧ به زودى اعلام خواهد شد.

معاون آموزشى وزارت بهداشت با اشاره به بازنگرى برنامه دروس پزشكى گفت: در تلاشيم تا با توجه به نيازهاى بومى برنامه هاى درسى را آماده كنیم و برخى دروس مطابق نياز منطقه و آمايش تغيير مى كند، افزون بر اين المپيادهاى زيادى در حوزه پزشكى داريم و در المپياد آينده كارآفرينى در حوزه پزشكى نيز در بين رشته ها خواهد بود.

فعالیت كمتر از ١٠ هزار متخصص ايرانى در خارج از كشور

 وى با بيان اينكه آمار درستى از متخصصان در خارج كشور نداريم اما بر اساس برآوردها كمتر از ١٠ هزار متخصص ايرانى در خارج از كشور فعاليت مى‌كنند، گفت: ما با توجه به علاقه مندى اين متخصصان به فعاليت در داخل كشور برنامه ريزى كرديم تا كسانى كه در مراكز درمانى خارج از كشور مشغول به كار هستند اجازه كار محدود به مدت ٦ ماه در مراكز درمانى داخلى بدهيم تا اگر علاقه مند باشند در داخل كشور مشغول به كار شوند؛ مصوبه شوراى عالى ارزشيابى در اين زمينه تصويب شده و به امضاى وزيربهداشت رسيده است، البته كشورى كه فرد در آن مشغول به كار است نيز مهم است به عنوان مثال استاد دانشگاه علوم پزشكى مجارستان مى تواند در ايران كار كند.

٦٤٥ دانشگاه خارجى مورد تاييد وزارت بهداشت هستند

لاريجانى با اعلام دانشگاه‌هاى مورد تاييد وزارت بهداشت براى تحصيل در سايركشورها، تصريح كرد: شيوه ارزيابى بين المللى شانگهاى، تايمز و كيو اس را براى ارزيابى دانشگاه ها مدنظر قرار داديم و ٦٤٥ دانشگاه خارجى مورد تاييد وزارت بهداشت قرار گرفتند.

معاون آموزشى وزارت بهداشت در زمينه تحصيل در دانشگاه هاى غيرمجاز هشدار داد و گفت: توصيه مى كنيم افرادى كه قصد ادامه تحصيل در خارج از كشور را دارند به دانشگاه هايى كه مورد تاييد وزارت نيستند براى تحصيل نروند زيرا در بازگشت كشور دچار مشكل خواهند شد.

وى با بيان اينكه سالانه هزار نفر براى تحصيل در حوزه پزشكى به خارج از كشور مى روند، عنوان كرد: متاسفانه بسيارى از اين افراد به كشورهايى چون فيليپين و هند و آذربايجان براى ادامه تحصيل مى روند اما اين دانشگاه ها سطح علمى پايينى دارند و مورد تاييد ما نيستند.

لاريجانى تاكيد كرد: هيچ رشته تخصص و فوق تخصصى وجود ندارد كه فردى براى ادامه تحصيل در آن نياز به سفر به كشور ديگرى داشته باشد البته اين موضوع با تبادلات بين المللى تفاوت دارد و در اين راستا دانشگاه هاى علوم پزشكى تبريز، اروميه و اردبيل با ارمنستان، علوم پزشكى اصفهان با آلمان و علوم پزشكى تهران با مجارستان تبادلات علمى انجام مى دهند.

١٤ دانشگاه علوم پزشكى در زمره دانشگاه‌هاى يک درصد برتر دنيا هستند

معاون آموزشى وزارت بهداشت با بيان اينكه ١٩ دانشگاه پزشكى و غير پزشكى جزء دانشگاه هاى يک درصد برتر دنيا هستند، گفت: از اين تعداد ١٤ دانشگاه علوم پزشكى در زمره دانشگاه‌هاى يک درصد برتر دنيا هستند و دانشگاه علوم پزشكى تهران رتبه ٤٥٠ در دنيا را دارد و ١٠٠ دانشمند علوم پزشكى در داخل كشور، دانشمند يک درصد برتر دنيا هستند.

وی ادامه داد: در حوزه علوم پزشکی، همکاری‌های ما با دانشگاه آزاد وسیع است و این دانشگاه‌ سعی می‌کند استانداردهای مورد نظر وزارت بهداشت را رعایت کند. البته به برخی از واحدهای دانشگاه آزاد به دلیل اینکه شرایط مناسب را نداشتند تذکرات لازم را داده‌ایم و امیدواریم استانداردها در حوزه علوم پزشکی در این دانشگاه ارتقاء یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالى مبنى بر ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی در وزارت علوم، گفت: این بحث در کشور از مد افتاده است و با توجه به وضعیتی که در کشور وجود داشته، جهت‌گیری خاصی در این حوزه صورت گرفت كه به دنبال آن مدل موجود در کشور در حوزه آموزش علوم پزشکی دنبال می‌شود که برگرداندن این مدل هزینه‌های بسیار زیادی را برای کشور خواهد داشت، افزون بر اين، وضعیت موجود نیز شكل قابل قبولی است چرا که ۱۰ درصد اعضای هیئت علمی کشور در وزارت بهداشت و ۱۵ درصد دانشجویان دولتی در دانشگاه‌هاى علوم پزشكى حضور دارند و ۳۰ درصد تولیدات علمی در ایران به آموزش علوم پزشکی اختصاص یافته است و برداشت ما این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی با کمک استادان از وضعیت بسیار مناسبی در تولید علم و عرصه‌های تحصیل و آموزش برخوردارند.

وی در پایان در خصوص مصوبه کمیته تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش نیافتن سقف حقوق اعضای هیئت علمی که بیش از ۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، تصریح کرد: این مصوبه هنوز قطعی نشده است و در گذشته قرار بر این بوده که متناسب با نرخ تورم حقوق اعضای هیئت علمی نیز افزایش پیدا کند و در خصوص مصوبه‌ای که مطرح شده نیز وزارت بهداشت و وزارت علوم، نظرات کارشناسی خود را به مجلس ارائه کرده‌اند و تصمیم‌گیری در این رابطه در مجلس انجام خواهد شد.

انتهاى پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار