عملیات نظامی عراق برای تامین امنیت مسیر زمینی صادرات نفت این کشور به ایران

ارتش عراق خود را برای یک عملیات نظامی در نواحی مرزی این کشور با ایران آماده می‌کند تا امنیت ترانزیت زمینی نفت از کرکوک به پالایشگاه کرمانشاه در ایران برقرار شود.

عملیات نظامی عراق برای تامین امنیت مسیر زمینی صادرات نفت این کشور به ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز؛ دو مقام عراقی  اعلام کردند ارتش عراق خود را برای  یک عملیات نظامی در نواحی مرزی این کشور با ایران آماده می کند تا با  تثبیت کنترل منطقه ای در نواحی مرزی دو کشور، امنیت ترانزیت زمینی نفت از کرکوک به پالایشگاه کرمانشاه در ایران برقرار شود.

به گفته مقامات عراقی، در حال حاضر، دو گروه مسلح در نواحی کوهستانی مرزی عراق و  ایران فعال هستند که ممکن است ترانزیت زمینی نفت را با خطر مواجه سازند. این عملیات قرار است هفته جاری در کوهستان حمرین حد فاصل میدان های نفتی کرکوک و شهر خانه قین در نزدیکی مرز ایران آغاز شود.

«جبار اللعیبی»، وزیر نفت عراق در دسامبر 2017 اعلام کرد از اواخر ماه ژانویه صادرات نفت از میدان های نفتی شمال کرکوک به ایران از سرگرفته می شود. صادرات قرار بود از هفته گذشته آغاز شود ولی به دلیل تامین نبودن امنیت جاده‌ای، این امر به تاخیر افتاد.

تحت توافقنامه مبادله ای که دسامبر سال 2017  بین ایران و عراق به امضا رسید صادرات نفت از کرکوک عراق به ایران از سرگرفته می شود. بر اساس این توافقنامه، قرار است  روزانه 60 هزار بشکه نفت خام از میدان نفتی کرکوک به ایران صادر شود.

پس از سلطه داعش بر بیشتر شهرهای عراق، میدان های نفتی کرکوک در سال 2014 به کنترل نیروهای کُرد درآمد. فروش نفت خام کرکوک از اکتبر سال گذشته میلادی و با حضور نیروهای عراقی در این منطقه متوقف شده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار