اتریش اعلام کرد در طرح اسکان مجدد آوارگان در اروپا مشارکت نمی‌کند

اتریش اعلام کرد این کشور در طرح اسکان مجدد آوارگان در اروپا، پنجاه پناهجو را که در حال حاضر در ایتالیا به سر می‌برند، پذیرش خواهد کرد، اما به مشارکت خود در این اجرای این طرح ادامه نخواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری شین هوا از وین، وزارت کشور اتریش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور در چارچوب طرح اسکان مجدد آوارگان و پناهجویان در اتحادیه اروپا، پنجاه پناهجو را که در حال حاضر در ایتالیا به سر می‌برند، پذیرش خواهد کرد، اما به مشارکت خود در این اجرای این طرح ادامه نخواهد داد.

مهاجرت‌های گسترده و عمدتا غیرقانونی از قاره آفریقا و منطقه خاورمیانه به اروپا در چند سال اخیر به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های عصر حاضر تبدیل شده است. به رغم اجرای برخی تدابیر پیشگیرانه منطقه‌ای که به منظور مقابله با این پدیده به اجرا گذاشته شده است، هجوم آوارگان به کشور‌های اروپایی از راه‌های مختلف به ویژه از طریق دریای مدیترانه ادامه دارد.

هربرت کیکل وزیر کشور اتریش در این بیانیه اعلام کرد دولت قبلی اتریش که از ائتلاف سوسیال- دموکرات‌ها و محافظه کاران تشکیل شده بود تحت فشار‌های رهبران اتحادیه اروپا با طرح اسکان مجدد آوارگان در این اتحادیه موافقت کرده بود، اما دولت فعلی سیاست دیگری را در این زمینه دنبال می‌کند.

وزیر کشور اتریش تصریح کرد دولت نمی‌تواند از پذیرش پنجاه آواره‌ای که در خاک ایتالیا زندگی می‌کنند، منصرف شود، اما در ادامه حاضر نخواهد شد در چارچوب طرح اسکان مجدد آوارگان، پناهجویان دیگری را پذیرش کند.

وی خاطر نشان کرد موضع دولت کنونی اتریش در زمینه مهاجرت و پناهندگی کاملا روشن است: ما با سهمیه‌هایی که اتحادیه اروپا برای کشور‌های عضو در زمینه پذیرش و اسکان مجدد آوارگان تعیین کرده است، مخالف هستیم. دولت اتریش بیشتر مایل است به کشور‌ها یا مناطق خارج از اتحادیه اروپا که درگیر جنگ یا بحران هستند، کمک کند تا این که به شهروندان آن‌ها پناهندگی دهد. وی افزود تقویت امنیت مرز‌های خارجی اتحادیه اروپا از دیگر مسایلی است که دولت اتریش بر آن تاکید می‌کند.

پائیز سال ۲۰۱۵ اعضای اتحادیه اروپا توافق کردند طرحی را برای ­اسکان مجدد متقاضیان­ پناهندگی که بیشترشان در حال حاضر در ایتالیا و یونان به سر می‌برند، به اجرا گذارند و آن‌ها را در میان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا تقسیم کنند. با این حال طبق اعلام کمیساریای عالی­ آوارگان ملل متحد، تعهداتی که کشور‌های اروپایی در این زمینه داده اند ناکافی است و آهنگ اجرای طرح ­اسکان­ مجدد ­آوارگان در اروپا بسیار کند است.

طرح توزیع آوارگان در میان کشور‌های اروپایی موجب تفرقه در اتحادیه اروپا شده است با این حال رهبران اروپا بر ضرورت اجرای مسئولانه طرح اسکان مجدد آوارگان در کشور‌های اروپایی اصرار می‌ورزند در حالی که بسیاری از کشور‌های شرق اروپا با این طرح مخالفت می‌کنند و حتی برخی از آن‌ها از جمله اسلواکی و مجارستان در اعتراض به این طرح به نهاد‌های قضایی اروپا متوسل شده اند.

اتریش نیز همانند کشور‌های شرق اروپا معتقدن است طرح سهمیه بندی اجباری آوارگان برای کشور‌های عضو اتحادیه اروپا راه حل نامناسبی است که راه به جایی نخواهد برد. این کشور نیز خواستار اجرای دقیق توافق نامه بروکسل با آنکارا برای مهار مهاجرت به اروپا است. ترکیه و اتحادیه اروپا مارس سال دو هزار و شانزده توافق نامه‌ای برای مهار مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا امضا کردند.

به موجب این توافق نامه که با حمایت‌های قاطع صدر اعظم آلمان به منظور مقابله با هجوم آوارگان به ­اروپا­ منعقد شد و انتقاد بسیاری از گروه‌های حامی حقوق بشر و حتی برخی از نمایندگان پارلمان ­اروپا ­را برانگیخت، مقامات ترکیه کنترل‌های ­شدیدتری را در مرز‌های کشورشان به اجرا گذاشتند و آوارگانی را که از یونان اخراج شده بودند به­ کشور خود راه دادند.

انتهای پیام/

عدم مشارکت اتریش در طرح اسکان آوارگان در اروپا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار