مدیر کل دفتر تغذیه وزارت بهداشت مطرح کرد:

افزایش آمار بیماری‌های غیرواگیر به دلیل تغذیه نامناسب/ ارتباط مستقیم سواد مادرها با سلامت خانواده

عبداللهی گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح سواد مادر خانواده، ارتباط مستقیم با سلامت خانواده دارد.

افزایش آمار بیماری‌های غیرواگیر به دلیل تغذیه نامناسب/ ارتباط مستقیم سواد مادرها با سلامت خانوادهبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  عبدالهی مدیر کل دفتر تغذیه‌ای وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم بهبود تغذیه جامعه با مشارکت زنان روستایی و عشایر که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: کمبود ریز مغذی منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن و کاهش ضریب هوشی می شود که در نتیجه باعث بروز بیماری‌های مختلف در فرد می‌شود. در سال هزارو سیصد و هشتاد، ۲۶.۸ درصد بیماری‌ها از نوع واگیر و ۵۷.۲ درصد بیماریها، غیرواگیر بود که آمار بیماریهای غیرواگیر در سال ۹۰ به ۷۶.۴ درصد رسیده است که ریشه این بیماری‌ها در تغذیه است.

عبداللهی با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته کمبود روی و آهن زمینه ساز ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها بوده است، ادامه داد: کمبود ویتامین دی در برخی شهر و روستا ها وجود دارد که این مسئله در بین زنان شایع‌تر از مردان است.

وی افزود: کمبود ویتامین دی در بدن باعث بروز پوکی استخوان، آسم ، بیماری‌های قلبی و عروقی، برخی از سرطان ها و ام اس می‌شود.

62 درصد زنان جامعه دچار اضافه وزن و چاقی هستند

عبدالهی با بیان اینکه ۶۲ درصد از زنان دچار اضافه وزن و چاقی هستند و همین مسئله باعث بروز بیماری‌های غیرواگیر می‌شود، عنوان کرد: 20 درصد از دختران نوجوان مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند، همچنین 76 درصد از مرگ و میرهای امروزی به علت نداشتن تغذیه سالم و کم تحرکی است.

وی با اشاره به اینکه مردم باید سبزیجات و میوه بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانند، افزود: آمار مصرف میوه و سبزیجات در بین زنان ایرانی به ترتیب 20 و 41 درصد است که آمارها نشان می دهند در زمینه مصرف سبزیجات نسبت به میوه از وضعیت بهتری برخوردار هستیم.

عبدالهی افزود: بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی مردم در روز باید کمتر از ۵ گرم نمک مصرف کنند اما متاسفانه ۳.۵ برابر متوسط دنیا قند و ۲.۵ برابر متوسط دنیا نمک مصرف می‌کنیم.

پیشگیری از بیماری‌های سرطانی و قلبی با مصرف حبوبات

وی با اشاره به اینکه کاهش ریسک فاکتور تعذیه‌ای، کاهش ایرادهای سو تغذیه، فرهنگ سازی تغذیه سالم از عوامل کاهش بروز بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شوند، تاکید کرد: توصیه فائو،کشت و مصرف بیشتر حبوبات است که باید فرهنگ سازی خوبی در این زمینه انجام شود زیرا حبوبات از بروز بیماری‌های سرطانی و قلبی پیشگیری می‌کنند.

مدیر کل دفتر تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: دیابت، حوادث شغلی، دخانیات، کلسترول و چاقی از دیگر مشکلات جامعه امروزی است و  از ۲۹ هزار خانوار بررسی شده، بیش از ۷ هزار خانواده با ناامنی غذایی شناسایی شدند که نتایج بررسی ها نشان داد سطح سواد مادر خانواده، ارتباط مستقیم با سلامت خانواده دارد به همین منظور بکارگیری۱۱۰۰ کارشناس تغذیه در مراکز سلامت جامع و اجرای مکمل یاری برای زنان باردار و سالمندان ،غنی سازی آرد با آهن و ویتامین دی در دستور کار قرار دارد.

وی در خصوص سامانه سمات ادامه داد: سامانه ملی امنیت غذا تحت عنوان سمات در کشور با تاکید بر توانمند سازی زنان راه اندازی شده است، همچنین ترویج فرهنگ مصرف بومی نیز انجام شده است و امیدواریم در زمینه تغذیه سالم اقدامات بهتری انجام شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار