کاهش حمایت دموکرات‌های آمریکا از نتانیاهو پس از روی کار آمدن ترامپ

نتایج نظرسنجی موسسه تحقیقاتی پیو نشان‌دهنده کاهش حمایت دموکرات‌ها از نتانیاهو به دلیل نزدیکی بیش از حد او به ترامپ است.

کاهش حمایت دمکرات های آمریکا از نتانیاهوبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه تایمز اسرائیل، نتایج یک نظرسنجی در آمریکا نشان داد شکاف حزبی گسترده‌ای در نگرش‌ها نسبت به اسرائیل مشاهده می‌شود که بازتابی از تلاش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای هماهنگی بیشتر با ترامپ است.

این نظرسنجی نشان داد که حمایت از اسرائیل در آمریکا بیش از پیش در حال تبدیل شدن به یک مسئله حزبی است و سوالاتی را درباره شکاف آشکار و جنگ قابل پیش‌بینی حزبی در آمریکا را مطرح می‌کند.

یافته‌های موسسه تحقیقاتی پیو در واشنگتن نشان می‌دهد که 79 درصد از جمهوریخواهان درمسئله فلسطین، طرفدار اسرائیل هستند در حالیکه تنها 27 درصد از دمکرات‌ها در این باره از اسرائیل حمایت می‌کند.

ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه هفته گذشته نسبت به نتایج منتشر شده توسط موسسه پیو واکنش نشان داد و در یک پیام توییتری عنوان کرد که جمهوریخواهان حامی اسرائیل هستند اما دمکرات‌ها نه. این بزرگترین شکاف حمایتی از اسرائیل طی چهل سال اخیر است.

ران کلین، رئیس شورای دموکراتیک یهودیان آمریکا در گفتگو با تایمز اسرائیل گفت: جای تاسف دارد که جمهوریخواهان و رهبران آنها به دنبال سوء استفاده از این نوع داستان ها هستند.

اما کارشناسان معتقدند که هدف این نظرسنجی تاکید بر از دست رفتن حمایت دمکرات‌ها از دولت یهود نیست، بلکه به دنبال انعکاس کاهش حمایت از اسرائیل به خاطر سیاست‌های نتانیاهو است.

یک استاد دانشگاه مریلند گفت: به نظر می‌رسد دموکرات‌ها روند خاصی را در این باره در پیش گرفته است. زمانیکه ما با یک کابینه اسرائیلی بیشتر لیبرال، مانند کابینه اسرائیل در اواخر دهه 1990 میلادی، مواجه باشیم در نتیجه شاهد حمایت بیشتری از سوی دمکرات‌ها خواهیم بود. 

از جمله وقایعی که در شکل‌گیری نگرش دمکرات‌ها تاثیر داشته است، توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 است. در آن زمان، نتانیاهو خود را با جمهوریخواهان متحد می‌دانست تا از تلاش باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران جلوگیری کند.

نخست‌وزیر اسرائیل نقش مهمی در لابی با اعضای کنگره آمریکا بر سر توافق هسته‌ای ایران داشت. این در حالی بود که اکثر دمکرات‌ها از این توافق حمایت کردند.

مایکل کوپلو، از اعضای انجمن سیاست اسرائیل می‌گوید شکاف حزبی آشکار در آمریکا می‌تواند با کنار رفتن ترامپ و نتانیاهو از قدرت به راحتی کاهش یابد. البته نتایج این بررسی منعکس‌کننده زمان حال است و نمی‌توان انتظار داشت که این شکاف حزبی در آمریکا همیشگی باشد.

وی افزود بسیاری از دمکرات‌ها به یک راه‌حل دو دولتی برای ایجاد صلح در خاورمیانه معتقد هستند. این راه حل به طور قابل توجهی از سوی هر دو دولت ترامپ و نتانیاهو رد شده است. اگر ما شاهد کابینه‌ای در اسرائیل باشیم که دیدگاه‌های مثبتی نسبت به هر دو حزب داشته باشد، آنگاه شاهد حمایت بیشتر دمکرات‌ها از اسرائیل در نظرسنجی پیو خواهیم بود.

این بررسی همچنین نشان داد در حالیکه میزان حمایت از اسرائیل کاهش یافته است اما در عین حال حمایت از فلسطینیان افزایش نیافته است و این مسئله موید این است که دمکرات‌ها درباره اصل مسئله، مناقشه اسرائیل و فلسطین، اختلاف نظر ندارند. در نتیجه، این کاهش حمایت نشان‌دهنده ناامیدی دمکرات‌ها از کابینه فعلی اسرائیل است.

طبق بررسی موسسه پیو، این شکاف حمایتی از آوریل 2016 به طور قابل توجهی افزایش یافته است و متغیر موثر در این باره، انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا است. در این زمان حمایت دمکرات‌ها از اسرائیل حدود 43 درصد بود.

اتحاد ساختگی میان ائتلاف نتانیاهو و حزب جمهوریخواه، اسرائیل را تبدیل به جزء لاینفک این معادله کرده است.

در این بررسی، نتانیاهو محبوب‌ترین چهره سیاسی دنیا از نظر جمهوریخواهان بود، زیرا در واقع وی یکی از جمهوریخواهان به حساب می‌آید.

انتهای پیام

افزایش شکاف حزبی در آمریکا بر سر حمایت از اسرائیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار