سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران مطرح کرد؛

دولت، قیمت‌ مسکن در بازار را کنترل کند

عشایری گفت: دولت در جریان قیمت گذاری مسکن باید با ارائه مدل عرضه و تقاضا، تعادل و قیمت‌ را در بازار کنترل کند.

دولت با ارائه مدل عرضه و تقاضا، تعادل و قیمت‌ را در بازار کنترل کندبه گزارش خبرنگار  مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه‌وشهرسازی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دولت توجه و حساسیت خود را برای نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری افزایش داده است، گفت: با توجه به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور، تأکید دولت به بخش‌های ناکارآمد شهری بیشتر شده و نگاه جدی به این حوزه صورت گرفته است.

 وی با تأکید بر اینکه چهار گام برای بهسازی بافت‌های ناکارآمد برداشته شده است، تصریح کرد: بهسازی و نوسازی مسکن، ارتقای خدمات روبنایی، زیربنایی و توانمندی‌های اجتماعی، اقتصادی و نهادی این محلات، از جمله برنامه‌های بهسازی بافت‌های ناکارآمد به شمار می رود.

عشایری با بیان اینکه  نگاه به نوسازی بافت‌های فرسوده محله محور شده است، افزود: تمامی پروژه‌های ما محله محور است و تنها به ساختمان در محله قدیمی ختم نمی‌شود، بلکه تمامی محله نوسازی و بازسازی می‌شود.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به پروژه اخیر خود یعنی محله سیروس اشاره کرد و گفت: در محله سیروس افزون بر ساخت مسکن، بخش‌های روبنایی، زیربنایی و بازسازی نیازمند  ابزارهای لازم است.

 وی با بیان اینکه نوسازی محله محور را تحت عنوان برنامه ملی بازآفرینی تدوین و به ستاد ملی ارائه کرده‌ایم، گفت: تمامی محلات  در این طرح بررسی شده و ابزار و منابع مورد نیاز برای نوسازی آنها در لایحه بودجه سال 97 پیش بینی و به مجلس تقدیم شده است.

اجرای طرح نوسازی محله محور از شهریور سال 97 کلید می‌خورد

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه اجرای طرح  نوسازی محله محور از شهریور ماه سال 97 آغاز می‌شود، گفت: برای اجرای این طرح، اراضی  دولتی موجود در بافت‌های فرسوده، در اختیار توسعه گران قرار داده می‌شود تا آنها پیش از اجرای طرح اصلی اقدام به ساخت مسکن با تمامی خدمات زیربنایی و روبنایی کنند.

وی درباره مدل اقتصادی این طرح گفت: مدل اقتصادی  به این صورت است که ارزش گذاری اولیه برای این زمین وجود ندارد و بعد از آنکه در اختیار توسعه‌گران قرار گرفت در یک فضای رقابتی قیمت پیشنهادی ارائه می‌شود و برنده این رقابت کسی است که ارزان‌ترین نرخ را پیشنهاد دهد.

 عشایری با بیان اینکه توسعه‌گر به محض ورود برای ساخت، 18 درصد سود , و تمامی هزینه های ساخت را دریافت می کند ،گفت: در این روش سود توسعه‌گر تضمین شده و هیچ گونه ریسکی در سرمایه‌گذاری برای آنها وجود ندارد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه تا به امروز 300 هزار نفر در صندوق پس‌انداز یکم ثبت نام کرده‌اند و این میزان تقاضا نشان دهنده بدون ریسک بودن این طرح است. امیدواریم از دهه فجر امسال اجرای این طرح در سایر شهرستان‌ها از جمله شنبلی شهر بوشهر و بوشباق یزد در دستور کار قرار گیرد.

 دولت برنامه‌ای برای ارائه تسهیلات مسکن به جز صندوق پس‌انداز یکم ندارد

عشایری با اشاره به اینکه دولت به جز صندوق پس‌انداز یکم، برنامه دیگری برای جریان خرید مسکن ندارد، گفت:  نقش حمایتی دولت تنها در جبران کسری صندوق پس‌انداز یکم است، به طوری که اگر بانک مسکن بر اثر بالا بودن میزان تقاضا با کسری مواجه شد دولت برای گردش مالی بیشتر حمایت خواهد کرد.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه به سازندگان مسکن تسهیلات 50 میلیون تومانی پرداخت خواهیم کرد، گفت: برای جریان تولید و کمک به توسعه‌گران پیشنهادی در لایحه بودجه سال 97 ارائه کرده‌ایم که 5 هزار میلیارد تومان بودجه برای 100 هزار سازنده با میانگین سود 9 درصد در نظر گرفته شده که در صورت تصویب به هر سازنده 50 میلیون تومان تسهیلات تعلق می‌گیرد.

 عشایری با اشاره به اینکه در 5 سال گذشته تعصب ما به ساختار حفاظتی میراث فرهنگی کشور بسیار زیاد است، گفت: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ثابت کرده که  حافظ میراث تاریخی و ارزشمند خودمان در بافت های تاریخی است.

وی با تأکید براینکه بازسازی بافت‌های تاریخی کاملا با هماهنگی میراث فرهنگی انجام می‌شود، گفت: تمامی این طرح‌ها در کمیته‌های فنی میراث فرهنگی بحث می‌شود.  در تمامی طرح ها رویکرد بافت تاریخی متفاوت از بافت فرسوده است و قبل از اجرا باید تأیید و تصویب شود.

هیچ طرحی برای مسکن اجتماعی در بافت‌های فرسوده نداریم

وی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه چه طرح و برنامه‌ای برای مسکن اجتماعی در بافت‎های فرسوده در نظر گرفته‌اید، گفت: هیچ طرحی برای مسکن اجتماعی در بافت‌های فرسوده نداریم و جامعه هدف ما در این بافت افرادی با درآمد متوسط هستند.

عشایری در ادامه تصریح کرد: در آینده به محض اینکه مسکنی در بافت‌های ناکارآمد ساخته شود واحدهای مازاد بر تقاضای  محلات  به عنوان مسکن استیجاری و عمومی برای کنترل فضای رقابتی در اختیار مستأجران این محلات قرار می‌گیرد و می‌توان در یک برنامه 5 ساله 25 هزار واحد  برای  این طرح برنامه‌ریزی کرد.

وی تأکید کرد: ممکن است بعد از ورود توسعه‌گران و نوسازی محلات قیمت و کیفیت واحدهای ساخته شده افزایش یابد، بنابراین برای جلوگیری از خروج مستأجران محلات این طرح را به عنوان مسکن استیجاری عمومی در اختیار این افراد قرار می‌دهیم.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی درباره ویژگی‌های محله سیروس، گفت: در طرح محله سیروس که چند وقت پیش کلنگ نوسازی آن زده شد تراکم بسیار پایین و فضای عمومی شهری بسیار بالاست. در این طرح 27 هزار متر مربع ساختمان  و 700 متر مربع واحدهای تجاری از جمله نانوایی میوه فروشی و سوپر مارکت طراحی شده است.

عشایری تصریح کرد: اجرای این طرح 100 درصد بومی است و تمامی واحدها در طبقات دارای حیات اختصاصی بدون هیچ گونه اشرافیت همسایه است. البته اجرای این طرح در تمامی محله های شهرها مطابق با فرهنگ و معماری آن شهر است.

وی درباره نحوه قیمت گذاری مسکن در بافت‌های ناکارآمد، گفت: دولت نباید در جریان قیمت به دلیل آنکه رانت و فساد ایجاد می‌شود دخالت کند، بلکه باید با ارائه مدل عرضه و تقاضا، تعادل و قیمت‌ را در بازار کنترل کند.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار