رویترز: اروپا برای مجاب کردن ترامپ، فشار را روی بحث موشکی و منطقه‌ای ایران گذاشته است

خبرگزاری رویترز از تلاش اروپا جهت اعمال فشار به ایران در زمینه برنامه موشکی و منطقه‌ای به منظور راضی کردن ترامپ به حفظ برجام خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری «رویترز»، منابع دیپلماتیک آمریکایی و اروپایی خبر داده اند که اتحادیه اروپا برای راضی کردن هم پیمان آمریکایی خود به حفظ برجام می خواهد به ایران بر سر مسئله موشکی و  حضورش در منطقه فشار بیاورد.

مقامات آمریکایی می‌گویند،  نشست و اظهارات مقامات اروپایی در حمایت از برجام نتوانسته موضع ترامپ را نرم‌ کند و او را بیش تر از پیش مصمم کرده است.

یک روز پس از آن نشست وزیران خارجه فرانسه، انگلستان و آلمان در بروکسل با همتای ایرانی‌شان ، ترامپ هرچند تعلیق تحریم‌های ایران ذیل برجام را تمدید کرد، اما در عین حال به اروپایی‌ها و کنگره آمریکا ۱۲۰ روز زمان داد تا «نواقص» توافق هسته‌ای را برطرف کنند.

در این میان  و پس از ضرب العجلی که ترامپ از آن به عنوان فرصت پایانی یاد کرد،  اروپایی‌ها گفت‌وگوهایی را برای تدوین طرحی آغاز کرده‌اند  که حکایت از فشار به ایران در زمینه فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای دارد تا بدین وسیله ترامپ را به ماندن در توافق هسته‌ای ترغیب کند.

 

یک دیپلمات ارشد اروپایی می‌گوید: «ما به نحوی فعالیت خواهیم کرد که گویا برای گفت‌وگو درباره همه‌چیز آماده‌ایم، از توافق هسته‌ای گرفته تا موشک‌های بالستیک ایران. اما می‌خواهیم موضوعات را از هم مجزا کنیم. آن‌ها را با هم درنمی‌آمیزیم نمی‌کنیم.»

 

در این باره دیپلمات‌های اروپایی و یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرده است،  بر هم خوردن این توافق می‌تواند «شکستی در روابط میان ایالات متحده و اروپا باشد و پایه امنیتی غرب را  از زمان جنگ دوم جهانی بر هم زند.»

شایان ذکر است از بین رفتن برجام می تواند نقش رهبری ایالات متحده امریکا را به زعم اروپایی ها در جهان از بین ببرد.

 

 راهبرد جدید اروپا بر سر اعمال فشار بر سر مسئله موشکی و حضور منطقه ای ایران می‌تواند شامل تهدید این کشور به تحریم‌های هدفمند اقتصادی در صورت عدم خودداری از محدود کردن ذخایر تسلیحات بالستیک‌ خود باشد... دیپلمات‌های اروپایی علاقمند به تشکیل یک کارگروه سطح بالا با ایران برای بحث درباره مسئله موشکی و همزمان یادآوری این مسئله به ترامپ هستند که سامانه دفاع موشک‌های بالستیک ناتو در جنوب شرق اروپا امسال با سایت جدیدی در لهستان تقویت می‌شود، همچنین فشار به ایران برای کاهش حمایت از هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش از جمله حزب‌الله است. عدم حمایت ادعایی از انقلابیون یمنی و موافقت با مذاکرات صلح سوریه، از دیگر درخواست‌های احتمالی اروپا از ایران به روایت رویترز است.

 

یک دیپلمات ارشد اروپایی می‌گوید: «اگر [بسته اروپایی]به نحوی مناسب ارائه شود، می‌تواند برای آنکه ترامپ اعلام کند به یک پیروزی دیپلماتیک دست یافته و طرح کنگره را امضا کند، کافی باشد.»

 

گفتنی است هرچند به نظر می‌رسد انگلستان، آلمان و فرانسه در این راهبرد متحد هستند، موگرینی فعلا از بررسی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برنامه موشکی ایران به دلیل  تضعیف برجام خودداری کرده است.

انتهای پیام/

اروپا برای راضی کردن ترامپ به دنبال فشار در زمینه برنامه موشکی و منطقه‌ای به ایران است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار