جوكار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نمی‌توان عربستان را به عنوان متحد عراق پذیرفت/ سعودی‌ها درصدد افزایش نفوذ در بغداد هستند

نماینده سابق مجلس گفت: نمی‌توان عربستان را به عنوان متحد عراق پذیرفت زیرا این کشور درصدد افزایش نفوذ در عراق است.

//محمدصالح جوكار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره درخواست عراق برای تقویت روابط این کشور با عربستان و برگزاری نشست اقتصادی میان 5 کشور ایران، عربستان، مصر، ترکیه و عراق، اظهار کرد: با توجه به تنش‌هایی که در سطح منطقه وجود دارد بعید می‌دانم در حوزه اقتصادی طرحی مطرح و چنین نشستی برگزار شود.

وی افزود: معتقدم هر اقدامی به صورت اتحادیه در سطح منطقه غرب آسیا منوط به داشتن ریشه‌های مشترک امنیتی است.

جوکار خاطرنشان کرد: ‌این نوع اتحادیه‌ها بر اساس مسائل امنیتی شکل می‌گیرند تا حوزه اقتصادی، بنابراین اگر تنشی وجود نداشت شکل‌گیری حوزه‌های اقتصادی می‌توانست امنیت‌زا باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با بیان اینکه دلیل پیشگامی عراق برای تقویت روابط با عربستان غیرقابل پیش بینی است، اضافه کرد: بعد از اقدامات خصمانه عربستان نسبت به عراق، این کشور سیاست و رویه خود را تغییر داد به طوری که امروز با اتکا به منابع مالی خود به دنبال نفوذ در عراق است.

وی ادامه داد: عربستان به دنبال ایجاد شکاف میان مسئولان و جریانات سیاسی، مذهبی و قومی عراق است البته این طور نشان می‌دهد که قصد دارد در بازسازی این کشور همکاری کند اما در واقع نیتش نفوذ و دخالت در امور داخلی آنهاست.

جوکار در پایان خاطر نشان کرد: نمی‌توان عربستان را به عنوان متحد عراق پذیرفت زیرا این کشور تنها به منافع خود می‌اندیشد و درصدد افزایش نفوذ در عراق است.

انتهای پیام/

عربستان کشوری متحد با عراق نیست

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار