ترقی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

عمان پیشگام مقابله با پروژه ایران‌هراسی آل‌سعود است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: لغو روادید میان ایران و عمان به طور طبیعی زمینه شکاف در ائتلاف ضد ایرانی توسط عربستان را از بین می‌برد.

حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به سخنان اخیر سفیر عمان در تهران مبنی بر لغو روادید میان ایران و عمان اظهار کرد: این امر به طور طبیعی زمینه شکاف در ائتلاف ضد ایرانی توسط عربستان را از بین می‌برد و سبب می‌شود تا دیگر کشور‌های منطقه نیز، در خصوص ایران این سیاست را اتخاذ کنند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: از آنجایی که عمان روابط منسجمی با بسیاری از کشور‌های عربی دارد، لذا لغو روادید میان عمان و ایران می‌تواند به حضور بیشتر بازرگانان ایرانی در عمان و گسترش دامنه مراودات تجاری آنان با کشور‌های عربی را فراهم کند.

ترقی با بیان اینکه تحقق این امر علاوه بر صرفه اقتصادی، به لحاظ سیاسی نیز به نفع ایران خواهد بود، افزود: لغو روادید میان ایران و عمان می‌تواند به عنوان اقدام مثبتی در برابر تمامی فشار‌ها و محدودیت‌های عربستان برای ما تلقی می‌شود، علاوه بر این موضوع، قطر نیز با افزایش تسهیلات تجاری برای کشورمان شرایط را بیش از پیش برای فعالیت تجار ایرانی آماده کرده اند.

وی تصریح کرد: عمان همواره در زمره کشور‌هایی قرار می‌گیرد که دارای روابط تجاری مناسبی با ایران بوده است، بنابراین لغو روادید به افزایش این مراودات و درنتیجه خشم و نگرانی عربستان منجر می‌شود.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان با بیان اینکه عمان که با این اقدام پیش‌گام شده است، گفت: به نظر می‌رسد که اکثر کشور‌های عربی نیز به خاطر منافع اقتصادی که می‌توانند با توجه به موقعیت ژئوپولیتیک ایران داشته باشند، به این سمت روند چرا که ایران از منظر بسیاری از کشور‌های جهان، دارای امتیازات قابل توجهی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار