معضلی به نام شهرنشینان

آری درست خواندید ، گاهی شهرنشینان نیز معضلی برای جامعه می شوند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،من یک روستاییم ، روستای ما  در حاشیه رودخانه زاینده رود و در نزدیکی شهر اصفهان واقع شده است ، روستایی که به دلیل نزدیکی به زاینده رود دارای طبیعت سرسبز و دلنشینیست و وجود کوهی در بالای روستا بر جاذبه های روستایمان افزوده است و یقینا هر فردی با یکبار سفر به این روستا این مکان را برای  تفریحات هفتگی انتخاب خواهد کرد .

صبح روز شنبه برای رفتن به محل کار از خانه بیرون میزنم ، شیشه ماشینم را پایین میکشم تا از هوای دلنشین و طبیعت زیبای  روستایمان بیشتر لذت ببرم ، اما وقتی به خروجی روستا میرسم با صحنه ای مواجه میشوم که مرا آزرده خاطر میکند .

انبوهی از زباله  را در کنار جاده میبینم که حیوانات زیادی را به ضیافت فرا خوانده است و باد ملایمی میوزدکه زباله های سبک را با خود به این طرف و آن طرف میبرد . در طرف دیگر جاده نیز بطری های خالی نوشابه راه ورود آب به زمینهای کشاورزی را گرفته و آب وارد خیابان شده است. بوی نا مطبوع زباله ها نیزسرخوشی و سرزندگی صبحگاهی را از سرم برد .  

زباله های روستای ما روزهای زوج جمع آوری میشود و به این خاطر دلیلی ندارد که مردم زباله های خود را در کنار جاده بریزند ، پس اگر این زباله ها مربوط به روستاییان نیست چه کسانی اقدام به ریختن آن کرده اند.

وقتی به سراغ روستاهای دیگر رفتم این صحنه دردناک را در ورودی آن روستاها نیز مشاهده کردم و صحبت های مردم آنجا دردی بر دردهایم افزود.

با کمی پرس و جو متوجه شدم که این زباله ها را ، شهرنشینانی که روز گذشته به باغهای روستای ما آمده بودند در کنار جاده رها کرده اند و این کاری است که هر هفته تکرار میکنند.

مگر طبیعت زیبای روستای ما چه گناهی دارد که با بی مهری شهرنشینان روبرو میشود ،

 مگر روزهای تعطیل بهترین میزبانی را از آنها نمیکند ، اصلا مگر برایش فرق میکند که سرسبزی و هوای پاکش را من روستایی یا یک شهری استفاده کنیم.

واینگونه روستای ما و دیگر روستا ها  با بی مهری شهر نشینانی روبروست که خود را از لحاظ فرهنگی بالاتر از روستاییان می دانند و پس از هر روز تعطیل با رها سازی زباله هایشان درکنار جاده های روستا نه تنها از زیبایی های این مکانها میکاهند بلکه مشکلات بهداشتی و زیست محیطی را برای مردم این مناطق به ارمغان می آورند.

 این درحالیست که هر روز زباله های سطح شهر جمع آوری میشود و این افراد میتوانند زباله هارا قبل از آنکه شیرابه ای تولید کند با خود به شهر ببرند.

و من آینده خوبی را برای کودکان شهر نشین که رفتار والدین را برای خود الگو قرار میدهند متصور نیستم .

 

انتهای پیام/م

 

یادداشت از سیداکبررضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار