باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان غربی مشاهده نشده است/شکار ممنوع اعلام شد

تا کنون هیچ‌گونه نشانه‌ای از وجود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بین شهروندان آذربایجان غربی مشاهده نشده است.

آنفولانزاری فوق حاد پرندگان در آذربایجان غربی مشاهده نشده استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ با توجه به شیوع آنفلوانزای پرندگان در برخی کشورها و مهاجرت این پرندگان به ایران، همواره نگرانی هایی در این زمینه ایجاد کرده که البته در سال های گذشته نیز کشورهای بسیاری، اپیدمی این بیماری را داشته اند.

آنفلوانزای زا یکی از بیماری های خطرناک پرندگان است که عامل این بیماری ویروس می باشد؛ بنابراین می تواند به سرعت منتشر شود و پرندگان بسیاری را بیمار کند.

علیرضا رادفر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در جلسه ستاد استانی کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که صبح امروز در محل استانداری ترتیب یافت، با تاکید بر لزوم توجه و اهتمام ویژه مسئولان ذیربط در جهت مقابله و پیشگیری از این بیماری افزود: باید اهمیت و حساسیت موضوع به درستی درک شود و در بحث مقابله و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای پرندگان، اقدامات قاطع در سطح استان صورت گیرد.

آذربایجان غربی یکی از قطب های تولید فرآورده‌های طیور در کشور است، اما خوشبختانه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش نشده است.اما لازم است اقدامات کنترلی و پیشگیرانه توسط دستگاه‌های مسئول استانی صورت گیرد.
رادفر ادامه داد: علی رغم اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های طیور در کشور است، اما خوشبختانه بیماری آنفلوانزای پرندگان در استان در سطح رخداد بیماری است و نه طغیان بیماری، اما در همین سطح نیز لازم است اقدامات کنترلی و پیشگیرانه توسط دستگاه‌های مسئول استانی صورت گیرد.

وی همچنین بر ضرورت کنترل ورود و خروج فرآورده‌های طیور در استان تاکید کرد و گفت: به هیچ نباید فرآورده‌های طیور مثل مرغ و تخم مرغ، بدون مجوز و بدون داشتن گواهی بهداشت، به استان وارد و یا از استان خارج شود.

جانشین رئیس ستاد استانی کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، لزوم استمرار پایش‌ها به ویژه در محیط‌های روستایی را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: در صورت مشاهده کانون‌های آلوده به بیماری آنفلوانزای پرندگان، این کانون‌ها باید سریعا معدوم و پاکسازی شود.

معاون استاندار در ادامه گفت: باید از طریق صدا و سیما و رسانه ها، اطلاع رسانی‌های لازم در خصوص بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به مردم انجام گیرد.

رادفر همچنین از فرمانداران خواست در شهرستان‌ها جلسات ستاد کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان را جهت آمادگی هر چه بیشتر برای مقابله با این بیماری برگزار کنند.
 

در مرغداری های آذربایجان غربی موردی از آنفلوانزا گزارش نشده است


کامیار داهیم مدیرکل دامپزشکی استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛گفت: خوشبختانه تاکنون در استان هیچ موردی از وجود آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در انسان گزارش نشده است و اگر هم احیانا فردی به این ویروس آلوده شود، دارو و واکسن کنترل بیماری در استان تهیه شده و آماده است.
 
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون نگران شیوع آنفلوانزا در روستا‌های مرزی استان هستیم، ادامه داد: با کوچ پرندگان امکان بروز بیماری آنفلوانزا وجود دارد از این رو پایش های لازم نیز در حال انجام است و تاکنون نیز مورد خاصی گزارش نشده است.
 
داهیم درباره واکنش به برخی رسانه های استان که این شایعه را منتشر کردند، افزود: نه تنها در نقده بلکه در هیچکدام از شهر‌های استان تاکنون شیوع آنفولانزای پرندگان گزارش نشده است.

 وی ادامه داد: در مرغداری های صنعتی استان تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده و گزارش نشده است.

 

پایش مستمر منابع آبی شامل تالاب ها، دریاچه پشت سد‌ها و رودخانه‌ها ادامه دارد


پرویز آراسته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  گفت: برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، پایش مستمر منابع آبی شامل تالاب ها، دریاچه پشت سد‌ها و رودخانه‌ها صورت می گیرد و تاکنون هیچ موردی از مرگ و میر پرندگان بر اثر این نوع بیماری در تالاب‌ها و سایر منابع آبی استان گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا و برای مقابله و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، در سطح استان و همچنین کشور، شکار ممنوع است.

آراسته به موضوع قاچاق پرندگان از نقاط دیگر به استان هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در موضوع قاچاق پرندگان به استان ممکن است این پرندگان دچار بیماری آنلونزای فوق حاد باشند که باید در این زمینه نیز نظارت و برخورد‌های لازم با متخلفین صورت گیرد.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: تالاب های استان ۲۴ ساعته  توسط کارشناسان محیط زیست پایش شده اند و اجرای طرح نظارت و بازدید های مستمر با همکاری کارشناسان دامپزشکی استان ادامه دارد و هر هفته به طور متوسط سه بار از تالاب های استان بازدید صورت می گیرد.
 
گفتنی است، ویروس آنفلوانزا انواع مختلفی دارد، بعضی از آن ها فقط پرندگان را مبتلا مـی کننـد و بعضی علاوه بر پرندگان، سبب بیماری انسان هم می شوند؛ بـه ایـن دلیـل اسـت کـه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک میان انسـان و حیـوان شـناخته شده و مبارزه با آن در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
 
انتهای پیام/ن.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.