نخست وزیر مقدونیه: مشاجره با یونان تا ژوئیه آینده حل می‌شود

زوران زائف، نخست وزیر مقدونیه اعلام کرد مشاجره کشورش با یونان بر سر نام مقدونیه تا ژوئیه آینده حل و فصل خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ مقامات اسکوپیه روز یکشنبه اعلام کردند مشاجره کشورشان با یونان بر سر نام مقدونیه تا ژوئیه آینده حل و فصل خواهد شد.

زوران زائف نخست وزیر مقدونیه اعلام کرد اسکوپیه و آتن فرصت خوبی دارند تا مشاجره خود را بر سر نام مقدونیه که از سال ۱۹۹۱ آغاز شد، تا ژوئیه آینده حل کنند.

یونان و مقدونیه از بیش از بیست سال پیش بر سر نام مقدونیه اختلاف نظر دارند و همین اختلاف مانع از ارتقای روابط دو کشور شده است. در سال‌های گذشته تماس‌ها و دیدار‌های دوجانبه متعدد میان مقامات دو کشور تحت نظارت متیو نیمتز میانجی سازمان ملل متحد در این پرونده بی نتیجه بوده است.

نخست وزیر مقدونیه که روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "آلفا تی‌وی" یونان صحبت می‌کرد، افزود من بسیار امیدوار هستم که این مشاجره تا پایان شش ماه ابتدایی امسال حل شود.

نخست وزیر سوسیال دموکرات مقدونیه که در انتخابات ژوئیه گذشته کشورش در برابر نیکولا گروئفسکی سلف محافظه کار خود پیروز شد، قول داده بود به محض آغاز به کار به عنوان نخست وزیر مقدونیه، از همه توان خود و امکانات در دسترس برای از سرگیری مذاکره با یونان به منظور حل و فصل مشاجره بر سر نام مقدونیه استفاده کند.

­نیکوس کوتزیاس وزیر امور خارجه یونان نیز پنجشنبه گذشته ابراز امیدواری کرد در سال ۲۰۱۸ برای مشاجره‌ای که اسکوپیه و آتن را رو در روی هم قرار داده است، راه حلی قطعی پیدا شود.

بر اساس این گزارش، اختلافات دو کشور بر سر نام مقدونیه یک مشاجره سیاسی واقعی میان این دو کشور حوزه بالکان به وجود آورده است. یونان و جمهوری مقدونیه حق استفاده از نام مقدونیه را انحصار خود می‌دانند و دو کشور برای حل این مشاجره به نهاد‌های میانجی مهم بین المللی متوسل شده اند، اما تا کنون تلاش‌ها برای حل این اختلاف بی نتیجه مانده است. مقدونیه دو سال پس از کسب استقلال در سال ۱۹۹۳، تحت نام موقت «جمهوری پیشین یوگسلاوی مقدونیه» به عضویت سازمان ملل متحد در آمد. از آن زمان تا کنون اختلاف نظر درباره نام این کشور موضوع مذاکراتی است که تحت نظارت و میانجیگری سازمان ملل متحد ادامه دارد، اما به نتیجه نرسیده است.

دولت یونان در سال ۱۹۹۱ مانع از آن شد که جامعه بین المللی مقدونیه را با نام جمهوری مقدونیه به رسمیت بشناسد زیرا مقامات آتن بر این عقیده هستند که این نام منحصرا متعلق به میراث تاریخی و ملی یونان است.

یونان همچنین سال ۲۰۰۸ با ورود مقدونیه به ناتو مخالفت و اعلام کرد تا زمانی که اختلافات کنونی با مقدونیه بر سر نام کنونی این کشور حل نشود، به مخالفت‌های خود با عضویت اسکوپیه در ناتو ادامه خواهد داد.

 انتهای پیام/

حل و فصل مشاجره یونان با مقدونیه تا ماه ژوئیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار