در سال های آینده؛

ابتلا به سرطان در خوزستان افزایش می یابد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نسبت به افزایش ابتلا به سرطان در استان طی سال های آینده هشدار داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، شکراله سلمان زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نشست شورای سلامت با اشاره به اینکه سالانه 90 تا 95 هزار مورد بیمار سرطانی در کشور ثبت می شود بیان داشت: در خوزستان 5 هزار مورد در سال ثبت می گردد.

وی تصریح کرد: سرطان دومین دلیل مرگ و میر پس از بیماری های قلبی و عروقی در کشور است و جایگاه بالایی در علل مرگ و میر در کشور و خوزستان دارد.

سلمان زاده اظهار داشت: موارد بروز سرطان در کشور نسبت به بروز جهانی کم تر است، اما به نظر می رسد به دلیل تغییرات در سبک زندگی، تعداد موارد در سال های آینده بیش تر شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر اینکه 40 درصد موارد سرطان قابل پیشگیری است در ادامه افزود: پیشگیری و تشخیص در مراحل اولیه در کاهش موارد سرطان مهم است و تعداد زیادی از موارد بروز این بیماری با تغییر در سبک زندگی قابل پیشگیری و همچنین در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان قطعی است.

وی اذعان داشت: باید علایم هشدار دهنده را به مردم آموزش دهیم که همان تشخیص زودهنگام است.

شکراله سلمان زاده بیان کرد: افزایش وزن، مصرف قلیان، عوامل محیطی مانند آلودگی محیطی در بروز سرطان موثر است.

سلمان زاده گفت: ایران جزء بدترین کشورها در مصرف چربی ترانس است و بیش از 90 درصد زنان و بیش از 80 درصد مردان تحرک فیزیکی ناکافی دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خوزستان اظهار کرد: خوزستان بدترین استان از نظر مصرف فست فود است و مصرف آن پس از هرمزگان در کشور رتبه دوم است.

وی بیان داشت: 4 تا 5 درصد زنان و 25 تا 30 درصد مردان خوزستان دخانیات استعمال می کنند.

شکراله سلمان زاده با اشاره به لزوم اجرای برنامه جامع ملی کنترل سرطان تصریح کرد: اجرای این برنامه نشان می دهد که اگر ما به وظایف خود عمل کنیم تا 15 سال آینده از مرگ بیش از 35 هزار نفر و ابتلای 15 هزار نفر جلوگیری می کنیم.

وی بر تامین منابع تکمیل مراکز تیپ یک سرطان در اهواز، مسجدسلیمان، رامهرمز، ایذه و شوشتر باید تاکید کرد.

انتهای پیام/گ

افزایش ابتلا به سرطان در خوزستان طی سال های آینده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.